بانک‌ها از هفته آینده آماده پرداخت تسهیلات

استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به جذب اعتبار و کمک­های یارانه­ای ، از هفته آینده بانک­ها شروع به پرداخت تسهیلات می­کنند و به امید خدا در شش ماه دوم شاهد رونق تولید و افزایش اشتغال هستیم.

علی رضا رشیدیان روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در محل استانداری خراسان رضوی تشکیل شد، افزود: تولید و اشتغال در سال‌های اخیر به یکی از مهم ترین دغدغه‌های ما مبدل شده است و باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی اضافه کرد: طبق آخرین آمار سازمان برنامه و بودجه در پایان تابستان امسال، توانستیم با ایجاد حدود ۱۷۵ هزارظرفیت شغلی از مرز دو میلیون و ۱۰۰ نفر شاغل در سال عبور کنیم و این خود نشان دهنده ظرفیت‌های کم نظیر خراسان رضوی در ایجاد ۱۶۰ هزار فرصت شغلی است که با توجه به چشم انداز برنامه ششم در نظر گرفته شده است.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: امیدواریم که در پایان برنامه ششم شاهد روستاهای آباد و پر رونق باشیم و روستاها بتواند در حوزه تولید سهم و نقش خود را به خوبی ایفا کنند. همچنین شرایط سکونت مردم در روستاها آنگونه فراهم شود که در پنج سال آینده رشد جمعیت روستایی را با توجه به درکی که امروز مردم از مشکلات شهر نشینی و حاشیه نشینی دارند، شاهد باشیم.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در پاییز گذشته حدود ۸۶۵ میلیارد تومان در حوزه کشاورزی خسارت متحمل شدیم تصریح کرد: در روستاهایی همانند خلیل آباد با توجه به بازدیدی که صورت گرفت تولید محصولاتی مانند انار و انگور به نصف مقدار خود رسیده بود. هم چنین در حوزه تولید مرغ و طیور وجود آنفلونزا مرغی، زلزله، سیل، همه آسیب‌هایی هستند که استان با آن‌ها رو به رو است اما با توجه به سرمایه گذاری‌هایی که در حوزه‌های مختلف انجام شده امیدواریم بتوانیم به اهداف خود در افزایش تولید، اشتغال و صادرات دست پیدا کنیم و در مرحله اول آن که در سال ۹۶ در حال اجرا است پس از رشدی شدید در سال‌های آینده در اجرای سند ششم توسعه روندی منطقی و آرام را پیگیری کنیم.
وی ادامه داد: در رابطه با کمک‌های فنی و اعتباری علاوه بر ۲۴ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده در نظر داریم از محل بیست هزار میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۸ که برای مسائل تولید و اشتغال و ۱۰ هزار میلیارد تومان که برای طرح‌های روستایی در کشور تخصیص داده شده، بهره وری کافی داشته باشیم تا روستاها و مناطق محروم بتوانند روند سریع‌تری را برای توسعه داشته باشند.
رشیدیان با اشاره به اینکه به منظور نظارت بر این اعتبارات آیین نامه‌ای برای کمک‌های فنی و اعتباری تنظیم شده است تا روند اجرایی دستگاه‌ها براساس اهداف این آیین نامه باشد، ابراز کرد: به نظر می‌رسد با توجه به حجم پولی که از هفته آینده دریافت و تسهیلاتی که به مردم ارائه می‌دهند و با توجه به محدودیت زمانی یک ساله‌ای که جذب این اعتبارات دارند، در ماه‌های آینده شاهد رشد بسیار بالایی در تولید و اشتغال باشیم.

وی اضافه کرد: با پرداخت این تسهیلات بخش خصوصی ترغیب به سرمایه­گذاری خواهد شد اما این بخش باید بداند که تسهیلات در نظر گرفته شده فقط به عنوان کمک حال و بخشی از سرمایه پرداخت می­شود و باید خود سرمایه­گذار دارای سرمایه مناسب باشد تا این کمک­ها معنی پیدا کند البته این موضوع شامل کسب و کارهای کوچک نمی­شود و برای آنها برنامه خاصی داریم و تسهیلات خاصی باید در نظر گرفته شود که باید در بحث­های بعدی به آن توجه شود.
وی با تاکید بر اهمیت استفاده از مراکز فکری و اتاق‌های فکر موجود در استان افزود: این مراکز فکری ظرفیت بسیار خوبی دارند و ما باید از آن‌ها استفاده کنیم که نمودی از این موضوع را می‌توانیم در پارلمان مشورتی زنان که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده است، ببینیم چراکه امروز ظرفیت ویژه‌ای را در میان زنان فرهیخته استان پیدا کرده ایم.باید از این ظرفیت در دانشگاه­ها و حوزه­ها نیز استفاده شود تا فکر و تجربه با جسارت جوانان همراه شود و بازده خوبی حاصل کند.

گفتنی است در نشست شورای برنامه ریزی استان چهار دستور کار مطرح و به شور گزاشته شد و اعضا پس از ابراز نظرات موافق و مخالف تصمبم نهایی موضوع را به رای­گیری سپردند.

در ادامه این جلسه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: مجموع اعتبارات جاری و عمرانی استان 1911 میلیارد تومان بوده که 27 درصد آن تخصیص یافته است. از این میزان 572 میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای است که 44 درصد آن نیز تخصیص داشته است.

رضا جمشیدی درباره آخرین وضعیت اعتبارات استانی افزود: علت پایین بودن تخصیص‌ها به جهت پایین بودن تخصیص برخی ردیف‌هایی است که در طول سال به علت کسری اعتبارات وجود داشته است. 1339 میلیارد تومان اعتبارات سرمایه‌ای است که 267 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: 280 میلیارد تومان اعتبارت نفت و گاز استان بوده و میزان سایر اعتبارات نیز 512 میلیارد تومان است. اعتبار طرح‌های ملی استانی شده استان 97 میلیارد تومان بوده است. عمده تخصیص‌های عمرانی در سال جاری از محل اسناد خزانه اسلامی بوده است. این اعتبارات سررسیدهای یک و 3 ساله دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره تغییرات مصوبات قبلی شورای برنامه ریزی استان به عنوان یکی از دستورات این جلسه اظهار کرد: موضوع نخست تغییرات مصوبات این شورا در خصوص 16 شهرستان بوده که این موارد نیازمند مصوبه جدید است.

وی با اشاره به توزیع اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری و ارتقای شاخص‌های اقتصادی بیان کرد:3100 میلیارد تومان تحت این عنوان برای استان‌ها در نظر گرفته شده که سهم استان از این میزان 133 میلیارد و 500 میلیون تومان است. ما باید 50 درصد از این اعتبارات را برای یارانه سود تسهیلات و 50 درصد دیگر را به عنوان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لحاظ کنیم.

جمشیدی اضافه کرد: برای توزیع این اعتبارات دستورالعملی به استان‌ها ارسال شده که ما این موضوع را در ستاد اقتصاد مقاومتی استان بررسی کرده ایم. در این خصوص با 47 دستگاه و 28 فرمانداری مذاکرات و هماهنگی‌هایی انجام شده است. ملاک توزیع اعتبارت 13 میلیارد تومان بین صنعت، کشاورزی و خدمات، آب، برق و گاز بوده است. این توزیع بر مبنای سهم ارزش افزوده این بخش‌ها در دوره‌های گذشته بوده که بر این اساس 38 درصد این اعتبارات مربوط به بخش کشاورزی، 19 درصد در اختیار بخش زیارت و گردشگری و 43 درصد نیز به بخش صنعت، معدن و ساختمان اختصاص دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی تاکید کرد: این اعتبارات به عنوان یارانه سود تسهیلات مد نظر خواهد بود. توزیع این اعتبارات نیز اینگونه است که برای بخش خدمات 17، بخش صنعت 32 و بخش کشاورزی 18 میلیارد تومان در نظر گرفته است. در بخش زیرساخت‌ها نیز خدمات 8، صنعت 26 و کشاورزی 36 میلیارد تومان در نظر گرفته ایم. برای عملیاتی کردن این اعتبارات کمیته‌ای تحت عنوان پایش و نظارت با مسئولیت استانداری تشکیل شده و طرح‌های آن مشخص شده است که چه میزان یارانه سود تسهیلات دریافت داشته باشند.

جمشیدی با بیان اینکه اعلام شده که هر بانک در کدام بخش می‌تواند به چه میزان کمک داشته باشد، گفت: از زمان واگذاری این اعتبارات به بانک عامل یک سال فرصت جذب وجود دارد. بنابراین بانک‌ها باید این آمادگی را در سیستم‌های شهرستانی خود ایجاد کنند. امسال کل پول نقد استان 54 میلیارد تومان است که 24 میلیارد تومان آن را برای یارانه سود تسهیلات قرار داده ایم.

وی اضافه کرد: امسال سه طرح برای اشتغال وجود دارد که یکی طرح جامع است. یک طرح مدل روستایی و یک طرح نیز به صورت استانی است. بنابراین وقتی این طرح‌ها وجود دارد که طرح‌های ملی است، باید طرح‌های استان را به آن سمت ببریم اما این اعتبارت در اختیار استان است ولی آن تسهیلات ملی و یارانه دار است.

جمشیدی در خصوص برنامه عملیاتی برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: این برنامه در دو قالب استانی و ملی تهیه شده که در دو بخش است. یک بخش سند توسعه استان و دیگری برنامه عملیاتی استان است که باید در قالب برنامه مجاز عملیات عمرانی استان مجموعه برنامه ریزی‌های خود را در قالب آن انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سند توسعه استان تهیه شد. برنامه عملیاتی نیز در دستور کار امسال بود. در قسمت نخست چارچوب تشکیلات استان را در نظر گرفته ایم و انتظارات استان لحاظ شده که به دو مقوله اقتصاد مقاومتی و زیارت توجه خاصی شده است. در قسمت دوم باید اقدامات ما در حوزه عمرانی مشخص شود که 70 برنامه با 230 عملیات داریم. از کارگروه‌ها خواسته ایم که موضوعات مختلفی را در این خصوص مورد توجه قرار دهند.

جمشیدی با بیان اینکه چندین کارگروه در این خصوص وجود دارد که مسئولیت آن مشخص شده، تصریح کرد: در تنظیم این برنامه باید وضعیت وجود استان را مورد بررسی قرار داده و باید راهبردها مورد بررسی قرار گیرد. همچنین باید میزان سرمایه گذاری‌ها مرتبط برای تحقق این برنامه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره به برخی موضوعات فرابخشی افزود: تا پایان برنامه جمعیت استان به بیش از 6 میلیون و 900 هزار نفر می‌رسد. جمعیت شهری ما حدود 5 میلیون و 42 هزار نفر خواهد شد و جمعیت 10 سال به بالای استان نیز به 2 میلیون و 901 هزار مرد و 2 میلیون 854 هزار زن خواهد رسید.

وی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در سال 95، 42.1 درصد بوده اما به نظر می‌رسد در سال 96 این نرخ به 42.5 درصد می‌رسد و به تدریج افزایش می‌یابد. در حال حاضر نیز نرخ بیکاری ما بالاتر از میانگین کشوری است. بر این اساس جمعیت فعال استان به 2 میلیون 510 هزار نفر در سال 1400 می‌رسد.

جمشیدی با اشاره به افزایش تعداد افراد جویای کار تا سال 1400 بیان کرد: تا افق برنامه حدود 320 هزار نفر افزایش تعداد عرضه شوندگان جدید به بازار کار خواهیم داشت. این به صورت سالانه افزایشی 60 هزار نفری دارد. برای نرخ بیکاری دو نوع هدفگذاری وجود دارد که 13.2 درصد امسال را به 7 درصد به صورت تدریجی برسانیم و هر سال 87 هزار نفر شغل ایجاد کنیم. یعنی هم نیروهای کار جدید و هم بیکاران قبلی به بازار کار وارد می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی اضافه کرد: هدفگذاری دوم این است که به دلیل وجود بیکاران انباشته شده که سال گذشته 290 هزار نفر بوده اند، امسال 160 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم و در سال 96 نرخ بیکاری را به شدت کاهش دهیم. این باز هم به همان 7 درصد می‌رسد. مجموعا باید 433 هزار شغل ایجاد شود.

وی تاکید کرد: با این کار، نرخ بیکاری در سال 96 به 8.4 درصد خواهد رسید. این رقم در سال 95، 13.2 درصد بود. سناریوی سوم هم این است که گزینه بینابین را در نظر بگیریم. با این کار باید امسال بتوانیم 123 هزار شغل ایجاد کنیم که نرخ بیکاری به 10.1 درصد کاهش خواهد یافت.

جمشیدی با بیان اینکه حدود 49 هزار نفر در بخش کشاورزی و 126 هزار نفر در بخش صنعت استان در حال فعالیت هستند، گفت: باید در نظر داشت سرمایه مورد نیاز برای ایجاد اشتغال در کشاورزی به ازای هر نفر 152 میلیون، در بخش صنعت 258 میلیون و در بخش خدمات 80 میلیون تومان است.

وی اظهار کرد: تصمیماتی در خصوص تجارت خارجی نیز گرفته شده و باید در سال پایانی به 3.4 میلیارد دلار برسد و در سال‌های آینده باید 12 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم. کشور به دنبال کاهش 4 درصدی بیکاری در پایان برنامه است. در واقع باید حدود 87 هزار شغل به صورت سالانه ایجاد شود که در این صورت در هر سال 12 درصد نرخ بیکاری استان کاهش خواهد یافت و در پایان برنامه این نرخ به 7 درصد می‌رسد.

جمشیدی با اشاره به برنامه ریزی برای دریافت اعتبارات استانی خاطرنشان کرد: سهم اعتبارت عمرانی استان‌های کشور در سال 96 افزایش داشته و 35 درصد رشد داشته است که فرض برنامه بر این است که این افزایش ادامه خواهد یافت. فرض را بر این گرفته ایم که این سهم در استان نیز افزایش داشته باشد. بر این اساس کل منابع استان 7500 میلیارد تومان در سال‌های برنامه خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: ما علاوه بر این اعتبارات، 7500 میلیارد تومان نیز از سایر منابع خواهیم داشت. با این برنامه ریزی‌های انجام شده همه برنامه‌های عملیاتی مشخص گردیده است.

گفتنی است روز شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی برنامه عملیاتی برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی خراسان رضوی تصویب شد.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *