خانه تکانی سنتی زیبا، البته با چاشنی صرفه جویی در مصرف آب

رئیس اداره روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: با نزدیک شدن به پایان سال، طبق رسم دیرینه مراسم خانه تکانی در هر منزل صوت می گیرد تا گرد و غبار از خانه زوده شود و بار دیگر بهاری زیبا و دل انگیز مهمان خانه هایمان شود.

سید رضا موسوی افزود: در این وضعیت بحرانی آب و کاهش بارندگیها در کشور ضروری است از این نعمت الهی به درستی استفاده نماییم، از این رو می توان با مدیریت صحیح و طبق برنامه ریزی و در نظرداشتن تمیزی به دور از اسراف، با خانه ای پاکیزه به استقبال سال نو برویم.

وی ادامه داد: باید مشترکین عزیز روستایی توجه جدی به نکات مهم صرفه‌جویی در مصرف آب شرب داشته باشند تا متولیان در امر آبرسانی بتوانند خدمات رسانی مطلوب به مشترکان را به نحو احسن انجام دهند.

موسوی اظهار داشت: صرفه جویی آب در منازل در وهله اول ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، ولی کسانی که با دشواری های کمبود آب آشنا هستند، می دانند که اگر هر مشترک بتواند نقشی هرچند اندک در صرفه جویی آب ایفا کند، با توجه به تعداد زیاد مشترکان، در نهایت مقدار زیادی از این مایه حیات صرفه جویی خواهد شد. لذا اجرای طرح پويش خانه تكاني در خصوص چگونگي مصرف بهينه آب در خانه تكاني هاي نورزوي و زندگي روزمره بيش از پيش احساس مي شود .

رئیس اداره روابط عمومی و آموزش همگانی آبفار خراسان رضوی گفت: از اهداف کلی این طرح می توان به آگاه سازی و حساس سازی مشترکین روستایی در خصوص پیامدهای ناشی از مصرف بی رویه آب و اثرات زیانبار شوینده های شیمیایی در خانه تکانی های نوروزی اشاره کرد.

وی همچنین در خصوص اهداف جزئی این طرح بیان داشت: از اهداف جزیی این طرح می توان به افزایش اطلاعات همگانی از وضعیت آبی کشور، ارائه الگوهای مناسب خانه تکانی و مصرف بهینه آب، آگاهی رسانی در خصوص تاثیرات استفاده بی رویه از شوینده های شیمیایی بر آبهای زیرزمینی، ارائه الگوی مدیریت مصرف شوینده های شیمیایی، افزایش آگاهی عمومی در حوزه آب مجازی با محوریت مدیریت پسماند و دورریزهای غذایی و تقویت رویکرد مسئولیت اجتماعی و فرهنگ دیگرخواهی در راستای صیانت از منابع طبیعی و آبی کشور اشاره کرد.

موسوی درباره فرهنگ دیگرخواهی گفت: در زندگی اجتماعی و مدنی با هم بودن و برای هم بودن زیربنای ارتقا و رشد کمی و کیفی همگانی است. ما غبار از خانه هایمان می تکانیم و شادی و شیرین کامی را با اطرافیان و بستگانمان سهیم می شویم، چه خوب است که به رسم سنت دیرینه ایرانیان که در پیچیدگی زندگی های کنونی ما فراموش شده، سهمی از دیگرخواهی را با همنوعان قسمت کنیم.

وی اظهار داشت: پرداخت هزینه های انرژی و آب، به معنی حق استفاده بی رویه و تعرض به اندوخته همگانی بشریت نیست. استفاده خردمندانه و مسئولانه از منابع طبیعی، نشان دهنده جایگاه دیگرخواهی در تفکر و اندیشه ماست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *