«اگزما»؛ روایت یک دلهره

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «اگزما» در پردیس سینمایی هویزه با حضور عوامل فیلم برگزار شد. مهران مهدویان، نویسنده و کارگردان فیلم، به همراه میثم محمدی مشاور رسانه‌ای و روابط عمومی فیلم پس از تماشای فیلم به داخل سالن دعوت شدند و به نقدها و پرسش‌های مخاطبان خود پاسخ دادند.

مهدویان، فیلمساز جوان عرصه سینما که از هنرجویان اصغر فرهادی است و ساخت چند مستند و فیلم کوتاه را در کارنامه‌ هنری خود دارد، در رابطه با نوشتن فیلمنامه «اگزما» گفت: ایده‌ اولیه کار چندین سال پیش شکل گرفت، سال گذشته آن را نوشتم و پس از ویرایش کار فیلم را با بودجه‌ شخصی خود ساختم. تمام داستان فیلم در شش اپیزود پیاپی و درون یک ماشین روایت می‌شود و این ماشین در پایان به یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم من تبدیل می‌شود که حریم امن و دنیای صاحبش است.

میثم محمدی درباره کیفیت فیلمسازی «اگزما» گفت: نقطه قوت ساخت فیلم در فضای تعلیق میان شش اپیزود است که هر اپیزود ناتمام رها می‌شود و مخاطب خود به دنبال ارتباط دادن این قسمت‌ها با یکدیگر است. این ویژگی جذابیت کار را برای مخاطب حفظ می‌کند و او را تا پایان درگیر قصه نگه می‌دارد.

مهدویان به پرسشی دیگر در رابطه با فضای فیلم و شرایط فیلمبرداری پاسخ داد و گفت: از آنجایی که بنا به سلیقه شخصی‌ام دوست داشتم، حجم دلهره و استرس در فیلم بالا باشد داستان فیلم را در شب روایت کردم. شیشه‌های ماشین را دودی انتخاب کردیم و فیلمبرداری کار را به مدت ده شب از ساعت ۶ عصر تا ۶ صبح با دوربين Alpha7 انجام دادیم.

وی در پاسخ به وضعیت ورود به عرصه سینما و سختی‌های کار پیش روی فیلم‌های کم بودجه، تصریح کرد: شرایط ورود به سینما برای یک فیلمساز سخت است. ضمن اینکه کنار آمدن با اینکه دو سال بر روی فیلم خود کار کند، آن را بسازد و پس از عرضه کردن فیلم، مخاطبانش جامعه‌ای محدود باشند که همواره دغدغه‌ی سینما دارند، غمگین است. این جریان، عامل دیده نشدن بسیاری از فیلم‌ها و اکران‌های موفق سینمای هنر و تجربه است که گاهی حتی اسمشان هم شنیده نمی‌شود.

 

 

محمدی در تکمیل حرف وی، افزود: دیده شدن یک فیلم نیازمند حضور رسانه‌ها و تعامل با آن‌ها است. در جامعه‌ کنونی سینما، حضور اصحاب رسانه و ارتباط سازنده با آن‌‌ها منجر به آگاهی مردم از اقبال یک فیلم در اکران می‌شود و من خوشحال هستم که با فعالیت‌های رسانه‌‌ای‌ام و با تعاملی که با سایر رسانه‌ها برقرار کردیم در دیده شدن فیلم سهم داشته‌ام و نتیجه‌ی مطلوبی گرفته‌ایم.

مهدویان درباره دلیل انتخاب نام فیلم گفت: «اگزما» نوعی بیماری است که با وجود مهم نبودنش تمام وجود آدم را در بر می‌گیرد و این بحران وصف حال روحی «رویا» شخصیت اصلی داستان من است.

***

اکران فیلم «اگزما» در سینماهای هنر و تجربه ادامه دارد. در خلاصه‌ فیلم آمده‌است: «رویا در تلاش است زندگی خود را در آرامش نگه دارد. از طرفی نمی‌خواهد شوهرش از گذشته‌اش باخبر شود. او در این مسیر با مشکلاتی مواجه می‌شود».

 

 

سرویس فرهنگ «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *