آنچه 4 سال در خراسان رضوی پیش‌روی اصلاح‌طلبان است

رئیس انجمن اسلامی معلمان خراسان رضوی گفت: اصلاح طلبان با برنامه کار می‌کنند.

محمد علی گندمی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان با برنامه کار می‌کنند، اظهار کرد: مردم به لیست اصلاح طلبان اعتماد کرده و رأی دادند، اما برای حل همه این مسائل، قطعا به برنامه نیاز است. ما از آغاز با برنامه کار را شروع کردیم. در زمان انتخابات نیز نسبت به رقبا از نظر مادی، امکانات محدودتری داشتیم، اما از نظر نیروی انسانی و برنامه وضعیت مناسبی داشته و دوستان ما از توانمندی خوبی برخوردار بودند.

وی افزود : شعار اصلی مردم، نجات مشهد بود. وضعیت این شهر، در همه بخش های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، نگران کننده بود و عموم مردم مشهد نیز متوجه شده بودند که این وضعیت قابل دوام نیست و با ادامه این روند شاید این شهر، در جایگاه حقیقی خود به لحاظ معنوی و نیز سلامت روانی قرار نگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسشی مبنی بر پیش بینی فرصت‌ها و تهدیدهای جریان اصلاح طلبی استان در چهار سال آینده، گفت: هرچند که بین دولت و اصلاح طلبان نزدیکی نسبی وجود دارد، اماجهت همراهی و همگامی بیشتر، لازم است که در تیم دولت در مشهد و کل استان، تغییراتی صورت بگیرد. این ارتباط به صورت نسبی در مشهد وجود دارد اما نه در حد ایده آل و حتی قابل قبول برای اصلاح طلبان.

گندمی ادامه داد : مدیریت شهری مشهد، سه دوره متوالی در اختیار کسانی بوده که دیدگاهشان علاوه بر اینکه با تفکرات اصلاح طلبی فاصله زیادی داشته با تفکرات اصولگرایان معتدل نیز به صورت قابل توجهی متفاوت بوده است. لذا از ابعاد مختلف دچار چالش‌هایی شده‌ایم که برطرف کردن همه آنها هم به فرصت کافی و هم به امکانات کافی، احتیاج دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: همان طور که امام (ره) فرمودند «با توجه به وجود بارگاه امام هشتم (ع)، مشهد یک پایگاه مهم معنوی است»، قطعا این پایگاه معنوی باید بر محوریت دیدگاه‌ها و تفکرات رحمانی و توام با شفقت و محبت ائمه اطهار (ع) باشد که موجب بهره‌گیری مردم از این فضا شود.

وی ادامه داد : احساس من این بود که این موارد، به مرور، در چند سال اخیر، کمرنگ شده و مسائلی اتفاق افتاده که به چالش های شهر تبدیل شده و در مباحث فرهنگی نیز، ساده ترین مسائل، مثل کنسرت، مسئله روز و عمده بخشی از جامعه شده است. از طرفی با توجه به نگاه های قشری وقتی می‌خواهیم یک شهر متعادل را تعریف کنیم باید همه چیز در جای خودش باشد و هر افراط و تفریطی به تعادل شهر لطمه می‌زند.

گندمی خاطر نشان کرد : حتی در ابعاد دیگر، وقتی یک نگاه خاصی نسبت به شهرسازی و مسائل تخصصی شهری داشته باشیم و آن را به مذهب منسوب کنیم، طبیعی است که هر نوع تندروی، می‌تواند به مذهب نیز لطمه بزند. در آموزه‌های دینی از جانب امام رضا (ع) نقل شده که به مخالفان ما اهانت نکنید. وقتی که عده ای حتی به شیعیانی که همفکر خودشان نیستند، اهانت می‌کنند، تبعاتی به همراه دارد که یکی از آنها دور شدن جامعه از مکتب اصلی ائمه اطهار (ع) است که بعضا منجر به روی آوردن جامعه به رفتار های پوپولیستی و عوام گرایانه می‌شود. وقتی مردم و به ویژه نسل جوان، رفتارهای افراطی را مشاهده می‌کنند، از مفاهیم اصلی و عمیق اسلامی نیز فاصله خواهند گرفت.

رئیس انجمن معلمان خراسان رضوی افزود : نمونه این افراط گری‌ها این است که متولیان شهر به جای اینکه دغدغه تربیت اجتماعی نسل جدید را داشته باشند و در فکر فراهم کردن امکانات آموزشی و تفریحی سالم برای مردم باشند، به امور دیگری بپردازند. طبق بررسی های ما، مشهد در مقایسه با اصفهان، از نظر امکانات آموزشی و نیز فضاهای تفریحی، بسیار ضعیف است. این تفاوت فقط محدود به مسائل فرهنگی نبوده و در مسائل دیگر شهری نیز وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد : یک شهر خوب باید همه اماکن عمومی مورد نیاز را داشته باشد. شهرداری و سایر سازمان‌ها باید در این زمینه با هم همکاری کنند. ما با استانداردهای جهانی که هیچ، حتی با کلانشهرهای دیگر کشور خودمان فاصله داریم و اصلاح طلبان برای این مسائل برنامه دارند.

وی مطرح کرد : اصلاح طلبان هم در انتخابات و هم در فرایند انتخاب شهردار با برنامه عمل کردند. از 22 نفر معرفی شده برای تصدی شهرداری مشهد، همه اعضای شورا به صورت اجماعی به یک نفر رسیدند. این امر، نشان دهنده این است که اصلاح طلبان سعه صدر لازم را برای لحاظ کردن مصالح منطقه ای و ملی دارا هستند. این ویژگی در بین بزرگان  اصلاحات در سطح ملی نیز وجود دارد.

گندمی گفت: اصلاح طلبان در شورای شهر به این نکته دقت کنند که تحویل و تحول باید هم مکتوب باشد و هم شفاف. یعنی آنچه را که تحویل میگیرند به صورت شفاف به مردم گزارش دهند و وضعیت شهر، برای مردم مشخص باشد. بدهی‌ها و پروژه های نیمه کاره و نیز آنچه پیش فروش شده، باید مشخص باشد. مراجع قانونی نیز باید تلاش کنند که به تخلفات صورت گرفته رسیدگی و حقوق مردم استیفا شود. طبق قانون، شورای شهر میتواند دو درصد از درآمدهای خود را هبه کند؛ اما آن طور که گفته می‌شود، چندین برابر این پول هبه شده که این تخلف آشکار است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد : در مرحله بعدی، حتما باید از افراد امین و معتمد که دانش و تجربه داشته باشند استفاده شود و نیروهای انسانی خود را سازمان دهند. در اجرای این برنامه‌ها نمی‌شود از افرادی استفاده کرد که اعتقادی به برنامه‌ها ندارند. این تیم باید با هم هماهنگ عمل کنند و اهل تعامل بوده و حتما نوآوری داشته باشند و بتوانند در جذب سرمایه که یکی از ضروری ترین مسائل مشهد است، موفق باشند.

گندمی گفت : مسئله بعدی این است که شورای شهر باید اعتماد عمومی را با رفتار قدم به قدم و با گزارش شفاف به مردم به دست بیاورند و نهایتا از امکانات شهر مشهد در جهت اجرای برنامه‌ها بهره گرفته و برای استفاده از امکانات جانبی مثل توانمندی‌های دولت و آستان قدس، وارد تعامل شوند.

رئیس انجمن معلمان خراسان رضوی ادامه داد : مشهد به یک سری اقدامات اساسی نیاز دارد و باید به خوبی پذیرای زائران بسیار زیاد بارگاه امام هشتم باشد. شورای شهر باید با استفاده از خرد جمعی و مساعدت شهروندان، اعتماد مردم را جلب کند. باید در مجموعه شورا و شهرداری شایسته سالاری صورت بگیرد. امیدوارم که اعضای شورای شهر، همین طور که تا الان با برنامه و با شفافیت پیش رفته اند، از این به بعد نیز با برنامه و شفاف عمل کنند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *