یک آغاز شاعرانه به نام «اخوان ثالث»

نخستین جلسه شعر اخوان با حضور شاعران و اهل ادب و هنر در سالن عروسکی مجتمع امام رضا(ع) واقع در پارک ملت مشهد با اجرای دکتر محمدرضا سرسالاری و با حضور یوسف امینی، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود ریاضی، نماینده شورای اسلامی شهر مشهد و صد و هفتاد نفر از شاعران خراسانی برگزار شد. در این جلسه سرسالاری ضمن تشکر، قدردانی و ابراز خرسندی از حضور مسئولین و شاعران و مخاطبان ادبیات به قرائت شعر «هوا بس ناجوانمردانه سرد است» از زنده یاد اخوان ثالث پرداخت.

وی در ادامه گفت: این هیئت که متشکل از حضور آقایان مهدی آخرتی، ایمان مرصعی، ابوالقاسمی و خانم‌ها الهه فیاضی، مجتبی اصغری و بیات مختاری بود با کسب رای بیشترین آرا از بین شاعران خراسان انتخاب و به این سمت منصوب شدند. این جلسه بدون درنظر گرفتن ژانرها، گرایش‌ها و حزب‌ها برگزار خواهد شد و خاستگاهی برای حضور اکثریت شاعران در زیر یک سقف است.

 

شروعی با شعرخوانی

اولین شاعر دعوت شده برای شعرخوانی مهدی آخرتی بود که به پیروی از صحبت‌های سرسالاری به خوش‌آمدگویی و شعرخوانی پرداخت. در ادامه کیان با یک غزل و مرصعی با یک شعر رباعی و همینطور تیمور زحمتکش به شعرخوانی پرداختند. نسرین خواجه با شعری کوتاه، انسیه صداقتی و همینطور استاد سالک نیز به شعرخوانی در جمع حضار پرداختند.

سید مسلم موسوی از شاعران آیینی حاضر در جلسه با اشاره به روز عرفه، شعری در این رابطه خواند و علیرضا جهانشاهی صحبت‌های خود را با بیتی از محمد سعید شاد آغاز کرد و ضمن ابراز خرسندی و تشکر از این حرکت رو به جلو و مستقل، در ادامه به شعرخوانی پرداخت. نفر بعد که برای شعرخوانی دعوت شد مسعود ریاضی عضو شورای شهر مشهد بود که در رابطه با حضورش، سرسالاری به معرفی و البته گلایه‌ای کوتاه پرداخت.

 

یک شهر فرهنگی

سرسالاری گفت: آقای ریاضی، عضو شورای شهر و البته از شاعران مودب و بااخلاق هستند که با رای مردم انتخاب شده‌اند و به عنوان یک شاعر به شعرخوانی خواهند پرداخت. اما ما از ایشان انتظار و خواهش داریم که برای جایگاه شعر مشهد مساعدتی کنند و صدای دوستان شاعری که با کمترین امکانات و سطح توقع، در این مختصات هستند را به گوش مسئولان برسانند. مثلا برای یک سالن گرفتن و اجرای جلسه شعر نباید انقدر سختی کشید. سالن‌های بزرگ و با امکانات خوبی هست که گاه بی‌استفاده مانده و خاک می‌خورد و نیازمند صحبت و رایزنی‌هایی در شورای شهر هستیم تا بتوانیم از این سالن‌ها استفاده کنیم.

ریاضی در پاسخ به طرح خواسته‌های شاعران تصریح کرد: قبل از اینکه شعری بخوانم مژده خوبی برای دوستان دارم. بنده به شخصه نسبت به این جمع احساس تعلق دارم و احساس وظیفه می‌کنم. در این رابطه، در اولین جلسات شوراها که برگزار شد پیشنهاد ایجاد کمیسیونی به نام توس را دادم  که با توجه به دغدغه‌های فرهنگی‌ای که بین دوستان در شورای شهر وجود دارد به سرعت توسط جمع پذیرفته شد و برای اولین بار در تاریخ شورا، این کمیسیون افتتاح شد که به صورت هفتگی ذهن اعضا درگیر مسئله توس، فردوسی و شاهنامه باشد. چرا که بیست‌ویک سال از فرمان تاریخی رهبری می‌گذرد که فرموده بودند باید به توس توجه ویژه‌ای بشود و از آن به بعد هر سه چهار سال یکبار فعالیت جزئی‌ای اتفاق می‌افتاد و عملا کار جدی‌ای در این خصوص صورت نمی‌گرفت و حداقل نتیجه ایجاد این کمیسیون درگیری مدام ذهن اعضای شورا با مسئله توس و اهمیت فردوسی است.

او در ادامه با خوانش یک رباعی و یک غزل به صحبت‌های خود خاتمه داد.

 

حضور فرزند «رضا بروسان»

در ادامه سرسالاری بیان کرد: خوشحالیم از اینکه فرزند زنده‌یاد رضا بروسان در جمع ما حضور دارد و به جای پدر و مادرش شعر خواهد خواند و مجتبی بروسان نیز به شعرخوانی پرداخت.

در پایان این جلسه خانم‌ها فیاضی، حسینی، بیات مختاری، ماموریان، سالاری، اصغری و نیز آقایان دلفراز، شهلا، پوریوسف، آراسته، موسوی، تیموریان و باغانی به شعرخوانی پرداختند.

گفتنی است این جلسه که پس از این به صورت ماهانه برگزار خواهد شد، ماه آینده نیز میزبان حضور شاعران خراسانی خواهد بود.

 

 

گزارشی از مهناز اصغری

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *