تاکید بر همسویی و اعتقاد به برنامه های دولت روحانی

هر دولتی برنامه‌های خاص خود را برای 4 سال تدوین می‌کند که شاید متفاوت با دولت قبل باشد و دلیل آن تفاوت در نیازهای کشور در هر برهه است. طبیعی است متناسب با تغییرات در برنامه‌های کلان نیاز به تغییرات در سطوح پایین‌تر هم احساس می‌شود که همان استانداران و فرمانداران هستند، اما گاهی اوقات تاکید بر تغییر استانداران و فرمانداران دلایل دیگری هم دارد که آن هم همسو و همراه نبودن آنها با برنامه‌های دولت است. این غیرهمسویی با سیاست‌های دولت و رئیس‌جمهور در برهه‌های انتخاباتی بیش از هر زمان دیگر نمایان می‌شود، چنان‌که استاندار بالاترین رکن اجرایی در هر استان است که باید بر اساس تعهدی که دارد، از رئیس‌جمهور و برنامه‌های دولت حمایت کند. اکنون رحمانی فضلی برای کاستن از صدمات احتمالی استانداران غیرهمسو عزم خود را برای تغییر در دولت دوازدهم جزم کرده است.

پس از پیروزی روحانی و انتخاب رحمانی فضلی به‌عنوان وزیر کشور تغییر استانداران در دستور کار قرار گرفت، چنان‌که رحمانی فضلی در اول شهریورماه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سطح استانداران و فرمانداران تغییراتی در دولت آینده خواهید داشت، اظهار کرد:«حتما تغییراتی در سطح استانداران و فرمانداران خواهیم داشت.»

در همین حال هفته گذشته استاندار خراسان رضوی در نشست خبری درباره چگونگی چینش مدیران استان در دولت دوزادهم، گفت: یکی از دستورات دولت این است که باید کلیه مدیران، چه شهرستانی و چه در حوزه‌های مختلف دیگر، مورد ارزیابی قرار گیرند. مدیرانی که ظرفیت تداوم کار را دارند، حفظ شوند و مدیرانی که ظرفیت ارتقا دارند نیز ارتقا پیدا کنند و برخی دیگر هم که کارآمدی ندارند، کنار گذاشته شوند.  وی با اشاره به توصیه رئیس‌جمهور در خصوص افزایش سهمیه بانوان در پست‌های مدیریتی گفت: امیدواریم در استان خراسان رضوی نیز شاهد افزایش پست‌های مدیریتی توسط بانوان باشیم. البته من معتقدم نگاه به اشتغال بانوان نباید نگاه کمیته امدادی باشد چون بسیاری از بانوان در استان نه تنها نسبت به مردان ظرفیت‌های کمتری ندارند بلکه از مدیران موفق در سطح کشور بشمار می‌روند. رشیدیان اضافه کرد: در همین راستا از یک ماه و نیم گذشته ارزیابی مدیران براساس شاخص‌های کارآمدی و کارایی آغاز شده و تا شهریور ماه جابه‌جایی‌ها انجام خواهد شد و از مدیران کارآمد در مدیریت استان بهره خواهیم برد. دو روز پیش وزیر کشور با صراحت بیشتری درباره تغییر استانداران سخن گفت. رحمانی فضلی با بیان اینکه بنا داریم جابه‌جایی استانداران و فرمانداران حداقلی باشد، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا آخر شهریور این تغییرات انجام شود. وی ادامه داد: استانداران انتخاب‌ شده باید برنامه‌های دولت و رئیس‌جمهور را قبول داشته، تجربه لازم برای اداره استان را داشته باشند، قدرت هماهنگ‌کننده دستگاه‌ها را دارا باشند، همه‌جانبه‌نگر بوده و از هر گرایش سیاسی که هستند، رویکرد اعتدالی داشته باشند. در ادامه با سه فعال سیاسی استان گفت و گویی صورت گرفته است که مشروح آن را می خوانید.

 

بانوان دارای قابلیت و پتانسیل پذیرش مسئولیت‌های مدیریتی‌اند

عضو شورای استان حزب کارگزاران سازندگی ایران- خراسان رضوی گفت: باید از توان بانوان در مسئولیت‌های مدیریتی به نحو احسنت استفاده شود. نسرین یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: علی‌رغم توانمندی زنان در حوزه‌های مختلف، در سطح مدیران استان خراسان رضوی از حوزه بانوان بسیار کم استفاده شده است.  وی خاطر نشان کرد: شاخص‌های حضور بانوان در سمت‌های مدیریتی پایین است و حتی در برنامه پنجم توسعه در حدود 0.5 درصد بوده است. عضو شورای استان حزب کارگزاران سازندگی ایران- خراسان رضوی با بیان اینکه ما در استان خراسان رضوی بانوان توانمندی در تمام حوزه‌ها داریم، تصریح کرد: دولت دوازدهم بر این موضوع باید یک تامل ویژه داشته باشد تا از توان بانوان در مسئولیت‌های مدیریتی به نحو احسنت استفاده شود.  وی عنوان کرد: دولت دوازدهم ابلاغیه‌ای مبنی برحضور 30 درصدی خانم‌ها در پست‌های مدیرتی اعلام کرد که نشان دهنده‌ی این است نگاه افراد بالادستی و وزرای محترم درخصوص استفاده از بانوان نگاهی مثبت است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: بانوان در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارای قابلیت، پتانسیل، تحصیلات عالی و سابقه کار برای قبول مسئولیت‌های مدیریتی هستند. وی افزود: اگر زمینه برای دولت فراهم شود که از حضور زنان استفاده کند از لحاظ بحث توانمندی هیچ شکی نیست که در تمام ادارات استان خراسان رضوی بانوان توانمندی داریم که می‌توانند مسئولیت‌ پست‌های مختلف را کسب کنند و مدیریت عالی استان خراسان رضوی و وزرای محترم در مرکز باید این موضوع را مد نظر داشته باشد. عضو شورای استان حزب کارگزاران سازندگی ایران- خراسان رضوی با اشاره به اینکه حضور بانوان در معاونت ریاست جمهوری در ارتقای حوزه‌های دیگر زنان موثر است، گفت: عملکرد سرکار خانم ملاوردی در دوره قبل و بیان عدالت جنسیتی از طرف ایشان یک ادبیات و جریانی را در کشور ایجاد کرد که دولت به این نتیجه رسید که 30 درصد از پست‌های مدیریتی را به خانم‌ها واگذار کند. وی تصریح کرد: برای رسیدن به جایگاه‌ها باید یکسری جریان‌های مثبتی در حوزه زنان صورت گیرد که به عنوان یک مطالبه از سوی جامعه تلقی شود.
 

تیم مدیریتی خراسان رضوی باید مجددا مهندسی شود

نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی گفت: باید با یک ارزیابی عملکردی از گذشته مدیران و با استفاده از سیاست های جدیدی که دکتر روحانی در دولت دوازدهم اعلام کردند، تیم مدیریتی استان خراسان رضوی مهندسی مجدد شود.  ابوالفضل انتظاری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: هر تیم مدیریتی در دوره خدمتش فراز و فرودها و حتما در کنار موفقیت‌ها، نارسایی‌هایی نیز دارد.  وی با بیان اینکه هرچه‌قدر تیم مدیریتی استان هماهنگ و انگیزه‌مند باشد، موفق‌تر است، عنوان کرد: به نظر می آید هماهنگی و انگیزه‌مندی متناسب با شرایط و اقتضائات استان در برخی مدیران ملاحظه نمی‌شود، البته دولت نیز خود احتیاط‌ها و معذوریت‌هایی را دارد.  این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: در دوره دوم مردم از دولت توقعات بیشتری دارند، به خصوص با شعارهایی که آقای روحانی در دور جدید مطرح کرده‌اند باید تیم مدیران متناسب با اقتضائات جدید چیدمان شود.  انتظاری با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر از حاکمیت نقش جوانان در سیستم و سطوح مدیریتی کشور کاسته شده است، خاطرنشان کرد: توقع این است که بانوان نیز با توجه به تجربه‌ای که در عرصه‌های مختلف پیدا کرده‌اند موقعیت‌های جدید کاری در سطوح مدیریتی برای آنها فراهم شود، ما اکنون در استفاده از تجربه بانوان و جوانان در سطوح مدیریتی احساس خلأ می کنیم که باید جبران شود و فرصت پیشرفت و تجربه آموزی برای نسل های جدید نیز فراهم شود.

 

فرمانداران و استانداران آینه رویکرد دولتند

مصطفی درایتی، مشاور رییس دولت اصلاحات با بیان اینکه بخش عمده‌ای از رویکردهای دولت دوازدهم باید در استان‌ها و شهرستان‌ها پیاده شود، تصریح کرد: طبیعتا به استانداران و فرماندارانی نیازمند است که به این رویکردها معتقد باشند و درضمن توان عملیاتی‌کردن آن را هم داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با صبح امروز گفت: انتقادی که در دوره اول ریاست‌جمهوری دکتر روحانی به وزارت کشور وارد بود، این بود که برخی از استانداران و فرمانداران در برخی استان ها طوری انتخاب شده بودند که بعضا احساس می‌شد یا چندان این رویکرد را قبول ندارند یا افرادی بودند بسیار محتاط و محافظه‌کار که انتظار یک کار جاندار از آنها داشتن تا حدودی بعید به‌نظر می‌رسید!

وی با اشاره  به استفاده از افرادی که توانایی کار داشته باشند، اظهار داشت: باید افرادی باشند که در حوزه مدیریتی اهل ریسک‌کردن و ایستادن و پیش‌بردن امور باشند و بیشتر می‌توان انتظار داشت تا دولت بتواند وعده‌های خود را عملیاتی سازد.

درایتی ابراز داشت:  لااقل در این دوره به‌منظور گزینش افراد برای سمت‌های استانی و شهرستانی، وزارت کشور اهتمام و دقت بیشتری به خرج دهد تا کارهایی که دولت وعده آن را به مردم داده است، آثار و برکاتش در همان استان‌ها و شهرستان‌ها برای مردم مشهود و ملموس باشد.

وی با یادآوری رای اعتماد مجدد به اقای رحمانی فضلی، افزود: ایشان عملکردی از خود نشان دهد تا بعضی از انتقادهای دور قبل هم رفع شود و رویکرد متفاوت وزارت کشور نسبت به دور قبل مشهود باشد. هرچند انتظار نداریم این افراد حتما از جریان اصلاحات انتخاب شوند، ولی طبیعی این است که کارگزاران دولت نمی‌توانند رویکردی خلاف رویکرد دولت داشته باشند. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خاطر نشان کرد: فراموش نکنیم که نقش بانوان در رأی‌آوری آقای روحانی بالا بوده و آنها انتظار دارند زمینه‌ای فراهم شود تا نیروهای کارآمدی که در بین این قشر از جامعه وجود دارند، بتوانند بیشتر و بهتر برای فعالیت عرصه پیدا کنند. امیدواریم این اتفاق در سطح پایین‌تر به‌صورت شفاف‌تر رخ دهد و آقای روحانی هم به نق‌زدن‌های برخی توجه نکند!

 

 

گزارشی از سیدمهرداد امیرکلالی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *