آغاز به‌کار اولین مدرسه علوم سیاسی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد

اولین مدرسه علوم سیاسی کشور با برگزاری “اولین دوره کارگاه های مدیران سیاسی فردا”، به همت گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

دکتر روح اله اسلامی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، با اعلام اینکه علوم سیاسی گرانیگاه ورود علوم انسانی به کشور است، گفت: اولین دانشگاه علوم انسانی به فرمان مظفرالدين شاه و در زمان وزارت خارجه ميرزا نصراله خان مشيرالدوله در سال ١٢٧٨ خورشيدي تاسيس شد و مدیران ابتدایی آن ميرزا حسن خان مشيرالدوله معروف به پيرنيا و بعدها موتمن الملك ، ميرزا حسين خان و محمد علي فروغي بودند.

وی با بیان اینکه مدرسه علوم سیاسی در ابتدا برای تربیت کادر دیپلماتیک وزارت امور خارجه، ادامه داد: تاریخ، اقتصاد، ادبیات، فقه، زبان انگلیسی و فرانسوی، حقوق بین الملل، حقوق اساسی و اداری و … از جمله دروسی بود که در این مدرسه آموزش داده می شد.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد ، علوم سیاسی و به خصوص مدرسه علوم سیاسی را در شکل گیری ایران نوین دارای اهمیت استراتژیک دانست و اظهار کرد: اغلب دانش آموختگان این مدرسه پیشگامان انقلاب مشروطه و تدوین کنندگان قانون اساسی در ایران بودند که بارها ایران را از خطر جنگ، تجزیه، بی ثباتی نجات دادند.

اسلامی مشکل جامعه امروز را رشد رشته های فردگرایانه، بی توجهی جامعه و حکومت به رشته های مبنایی علوم انسانی و همینطور قرار گرفتن مجاری تولید دانش سیاست به دست غیرمتخصصان معرفی کرد و یادآور شد: بنابراین این نیاز متصور است که علوم سیاسی به جایگاه اصلی خویش بازگردد و طرح هایی اجرا شود که به لحاظ صنفی، ایجاد مرجعیت سیاسی بر اساس علم سیاست و همینطور آموزش درست و استاندارد در سطوح جهانی به شهروندان و اقشار مهمی چون دانش آموزان در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه به برگزاری اولین دوره کارگاه مدیران سیاسی فردا در دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد و گفت: برای این کار، گروهی 20 نفره از دانشجویان و اساتید علوم سیاسی در دانشگاه فردوسی مشهد جمع شدند و در تابستان 1395 با برگزاری نشست های تخصصی، طرح مطالعاتی، نوشتن کتاب و تهیه فیلم و کلیپ از آخرین دست آوردهای دانشگاه های جهان در مورد آموزش کاربردی علوم سیاسی را مورد بررسی قرار دادند.

مبتکر طرح مدرسه علوم سیاسی ادامه داد: این طرح در تابستان 1396 و از 19 تا 22 شهریورماه در قالب چهار کارگاه تخصصی “دولت و حکومت”، “کارگاه احزاب و انتخابات”، “کارگاه رسانه و مطبوعات” و “کارگاه دیپلماسی و مذاکره” در حال اجرا است.

اسلامی در خصوص چگونگی عملکرد این کارگاه ها عنوان کرد: سعی شده است که از رویکرد شبیه سازی استفاده شود و شرکت کنندگان در این کلاس ها، پس از آموزش مباحث تئوریک و مبنایی، در قالب بازی های از پیش طراحی شده به رقابت و حل و فصل مسائل سیاسی بپردازند.

وی با بیان اینکه شرکت کنندگان در این کارگاه ها به صورت عملی با مباحث علوم سیاسی آشنا می شوند، اظهار کرد: تشکیل حزب، نوشتن مرام نامه حزبی، انجام سخنرانی سیاسی، برگزاری انتخابات، تشکیل تیم های مذاکره، دفاع از منافع ملی، آموزش فنون تشریفات و روزنامه نگاری از جمله مباحثی است که در این کلاس ها به صورت عملی آموزش داده می شود.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه این مدرسه برای اولین بار در ایران شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: تاسیس این مدرسه تلاشی برای بازگرداندن سیاست به جایگاه اصلی خود می باشد تا دانش آموزان با آگاهی بیشتر از این رشته بتوانند انتخاب بهتری در تعیین رشته های تحصیلی خود داشته باشند و این زمینه ای شود تا نخبگان بیشتری وارد این رشته شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *