مجازات جایگزین حبس در ۸۱ پرونده قضایی با پیگیری یک سمن

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: یک تشکل استان مجازات جایگزین حبس در 81 پرونده قضایی را پیگیری و به سرانجام رسانده است.
سید کمال حسینی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: پرونده‌های مزبور مربوط به فروش مال غیر، فک پلمپ، بی‌احتیاطی در رانندگی، مشارکت در سرقت، مزاحمت تلفنی، کیف زنی، رانندگی بدون گواهینامه، تصادف، توهین، ترک نفقه، اشتباه پزشکی، سیگار کشیدن در ماه رمضان، فحاشی، عرضه و فروش جنس فاسد و از این قبیل بوده است.
وی اظهار کرد: برای این افراد به تناسب جرم، انجام خدمات اجتماعی در مراکز بهزیستی و مراکز مشابه تعیین شده و بر مبنای ارزش ریالی خدمت، از مدت مجازات زندان آن‌ها کاسته می‌شود.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: این تشکل تاکنون بیش از یکصد پرونده زنان زندانی و دارای جرایم غیر عمد را به صورت رایگان پیگیری کرده و در این راستا با 25 دستگاه و سازمان فرهنگی و اجتماعی و قوه قضائیه استان تعامل دارد تا مجازات جایگزین حبس برای افراد دارای جرایم سبک و غیر عمد محقق کند.
حسینی افزود: حبس و زندان برای افرادی که جرایم سبک و غیرعمد دارند پیامدهای منفی بسیار دارد و می‌تواند منجر به آسیب‌های اجتماعی دیگر شود.
وی با بیان اینکه با ارائه مجوز فعالیت به اینگونه تشکل‌ها تلاش می‌شود زمینه مداخله مردم در حوزه آسیب‌های اجتماعی فراهم شود اظهار کرد: این امر راهگشا و عاملی برای کاهش این آسیبهاست.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: در این راستا تشکل‌هایی با محورهای خاص تشکیل شده که از جمله آنها تشکل زنان حقوقدان استان و موسسه مراقبتی تعلیق و میانجگیری در حوزه زندانیان جرایم سبک و غیر عمد به عنوان واسط بین زندانیان و دستگاه قضایی برای پیگیری قانون مجازات جایگزین حبس و با هدف کاهش آسیب‌ها در این حوزه است.
حسینی افزود: سهیم شدن و مشارکت مردم در امور، رضایتمندی آنان را افزایش می‌دهد که برای این منظور 10 راهبرد برای مشارکت نظام مند مردم در حوزه تشکل‌های مردم نهاد تعریف کرده‌ایم.
وی اظهار کرد: در گذشته فعالیت و تمرکز این مجموعه‌ها بیشتر محدود به تشکل‌های خیریه و تعداد محدودی تشکل مردمی در حوزه بهداشت و سلامت بود اما در دولت یازدهم یکی از راهبردهای استان در کنار کیفیت بخشی تشکل‌ها در قالب ارائه آموزش و برگزاری کارگاه‌ها، تنوع بخشی به محورهای فعالیت و برنامه‌های این تشکل‌ها و تغییر نگرش نیازمبنا به دارایی مبنا بود.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: در زمینه تقویت تشکل‌های مردم نهاد، راهبرد اصلی به ویژه در حوزه آسیب‌های اجتماعی، حاشیه نشینی و مانند آن، تمرکز بر رویکرد دارایی مبناست.
حسینی افزود: تلاش شده است فضایی فراهم شود تا مردم به عرصه آمده و با استفاده از ظرفیت و توان خود اینگونه آسیب‌ها را مدیریت و کنترل کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *