ظریف، شاخص‌ترین دیپلمات خاورمیانه است

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی گفت: محمد جواد ظریف شاخص ترین دیپلمات ایران و خاورمیانه است.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، معرفی مجدد محمدجواد ظریف را برای وزارت امور خارجه ارزیابی کرد و گفت: ظریف در چهار سال گذشته کارنامه موفقی در حوزه سیاست خارجی داشته او یکی از دیپلمات‌های تراز اول کشور است و با توجه سوابقی که در خارج کشور و فعالیت چهارساله وزارت خارجه داشته بهترین گزینه ممکن برای وزارت امور خارجه است.

نماینده تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: اما آقای ظریف برای چهارسال آینده باید به چند نکته را مدنظر قرار دهد، اولا اینکه تشکیلات وزارت خارجه نیازمند تغییر و تحول اساسی است، ساختاری که پی ریزی شده  متعلق به اوایل انقلاب است و الان نیازها و شرایط تغییر کرده بنابراین ساختار باید متناسب با شرایط روز تغییر کند.

وی با تاکید به توجه به سیاست خارجی در منطقه خاورمیانه اظهار داشت:سیاست خارجی ما در منطقه دچار تنش است، در واقع دکترین منطقه‌ای واضح و مشخصی نداریم، بنابراین باید در چهارسال آینده دکترین مشخصی در حوزه منطقه‌ای حاکم شود و تیم وزارت امور خارجه بتواند این جریان را مدیریت کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشور نیازمند دکترین مشخص در قبال محیط پیرامون خود است، عنوان کرد: ظرف سالهای پس از انقلاب، سیاست خارجی کشور از فقدان دکترین منطقه‌ای قدرتمند متناسب با نیازها، ابزار و امکانات رنج برده است.

رحیمی‌جهان‌آبادی با تاکید بر اینکه عمده نگرش سیاست خارجی امنیتی-ایدئولوژیک است، اظهار داشت:  باید این نگرش به سمت نگرش فرهنگی – اقتصادی تغییر مسیر دهد؛ بنابراین لازم است از ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی در سیاست خارجی استفاده شود، ایران مرکز حوزه تمدن باستان است، بخش‌های آسیا، آفریقا-عربی و شبه قاره هند زیر نفوذ فرهنگی ایران هستند اما ما کمترین استفاده را از این ظرفیت داریم.

وی با بیان اینکه ایران می‌تواند محور قدرتمند حوزه تمدنی شود، عنوان کرد: باید در چهارسال آینده از ظرفیت‌های اقتصادی از جمله اکو و شانگهای بهتر استفاده کنیم.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه تنش زدایی باکشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی باید در اولویت دستگاه دیپلماسی باشد گفت: حضور اقلیت‌های دینی و مذهبی در سیاست خارجی در سطح سفیر و رایزن و حضور دانشگاهیان در مجموعه وزارت خارجه می‌تواند کمک شایانی به سیاست خارجی کشور باشد.

رحیمی‌با بیان اینکه باید تفکر و دیدگاه ظریف در بدنه وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها ساری و جاری شود، اظهار داشت: اما در حال حاضر بار وزارت خارجه تنها به دوش وزیر است و اگر دیدگاه ظریف فراگیر و نهادینه شود، بسیاری از منافع کشور تامین می‌شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: محمدجواد ظریف، شاخص‌ترین دیپلمات ایران و خارومیانه و با کارنامه خوبی که در سال‌های گذشته داشته، بهترین گزینه برای وزارتخانه است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *