دستگیری متخلفان زنده گیری پرندگان در کاشمر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست از دستگیری دو متهمی که اقدام به زنده گیری و خرید و فروش پرندگان در این شهر می کردند خبر داد.

مهدی جمعه‌پور با اشاره به دستگیری متخلفان زنده گیری پرندگان گفت: متخلفی که اقدام به زنده‌گیری پرندگان وحشی جهت فروش می‌کرد توسط مامورین یگان حفاظت محیط زیست کاشمر دستگیر و تحویل مراجع قضایی گردید.

وی با بیان اینکه از نامبرده یک عدد قفس مخصوص زنده گیری و تعداد 33 قطعه پرنده وحشی از خانواده گنجشک سانان کشف شده است، افزود: تعداد 30 قطعه از این پرندگان نیز بدلیل قابلیت بازگشت به طبیعت با دستور مقام محترم قضایی رهاسازی گردیدند.

رئیس محیط زیست کاشمر با بیان اینکه پرندگان وحشی به‌ویژه خانواده گنجشک، نقش موثری در کنترل جمعیت آفات و حشرات برعهده دارند حذف آنها از طبیعت را باعث وابستگی تولید محصولات کشاورزی به سموم شیمیایی دانست.

وی در ادامه از دستگیری فروشنده غیرمجاز خرید و فروش کبک در جمعه بازار پرندگان این شهر خبر داد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر  با اشاره به اینکه فردی که در جمعه بازار پرندگان کاشمر اقدام به فروش 4 قطعه کبک می‌کرد توسط مامورین یگان حفاظت محیط زیست کاشمر دستگیر شد، گفت: فرد متخلف پس از دستگیری و تشکیل پرونده جهت ادامه پیگیری تحویل مقامات قضایی شد.

مهدی جمعه پور با بیان اینکه برابرا بند”ت” ماده 3 قانون شکاروصید تعیین انواع جانوران وحشی جزء وظایف و اختیارات شورایعالی حفاظت محیط زیست کشور است، اظهار کرد: جانورانی که گونه ها و جمعیت‌هایی از انها هنوز بصورت وحشی در طبیعت زندگی کرده ولی توسط افراد دستگیر و در اسارت و قفس زاد و ولد و تکثیر و پرورش یافته هرچند دست آموز شده باشند نظیر کبک و تیهو و قرقاول و امثال آنها حیوان خانگی محسوب نمی‌شوند.

وی در همین خصوص هرگونه حمل، عرضه، خرید و فروش و صدور اینگونه جانوران وحشی زنده، کشته یا اجزای آنها بدون کسب پروانه و محوز از سازمان حفاظت محیط زیست جرم دانست و افزود: برابر ماده 10 قانون شکاروصید با متخلف برخورد قضایی صورت می‌گیرد.

جمعه پور با بیان اینکه هرگونه تکثیر و نگهداری حیوانات وحشی از جمله پرندگان باید مطابق دستورالعمل تکثیر و نگهداری حیوانات وحشی و پس از کسب مجوزات قانونی از ارگان‌های ذیربط از جمله حفاظت محیط زیست باشد، از تمامی شهروندان درخواست کرد ضمن خودداری از نگهداری، حمل و عرضه و خرید وفروش پرندگان وحشی بدون کسب مجوز قانونی، هرگونه موارد تخلف را به شماره تلفن‌های 55252516 و55233516 اداره حفاظت محیط زیست کاشمر و یا سامانه 1540 سازمان حفاظت محیط زیست بصورت شبانه روزی اعلام نمایند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *