ضعف مدیریت، فاضلاب را به تهدید تبدیل کرده است

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: فاضلاب تهدید نیست بلکه ضعف مدیریت ما در این بخش باعث شده که از آن به عنوان یک عامل تهدیدزا نام برده شود.

محمد اعلایی افزود: مصرف آب منجر به تولید فاضلاب در بخشهای خانگی، خدمات، درمانی، صنعتی و کشاورزی می شود. اگر فاضلاب به درستی مدیریت شود نه تنها تهدید بلکه یک فرصت اقتصادی به شمار می رود.

وی ادامه داد: وضعیت 30 سال اخیر منابع آبی کشور نشان می دهد بارندگیها به عنوان منبع اصلی تامین منابع آبی از حد متوسط کمتر شده است. در کل کشور ظرفیت آب موجود از 130 میلیارد مترمکعب به 110 تا 115 میلیارد مترمکعب نزول یافته به این معنا که آب در دسترس ما سال به سال کمتر شده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر نیاز آبی کشور در همه حوزه ها بی حد و حساب افزایش یافته و در مقابل جمعیت نیز سال به سال رشد کرده و متناسب با آن سطح زمینهای کشاورزی، حوزه صنعت، خدماتی و درمانی گسترده تر شده است.

وی افزود: آب با امنیت پیوستگی بسیار کاملی دارد. اکنون ایران بدترین شرایط آبی را دارد. حجم آب موجود سال به سال کمتر و نیاز آبی ما سال به سال در حال افزایش است. از سوی دیگر به دلیل ضعف فرهنگی، ضعف مدیریت و بی توجهی به مبانی، آب را به فاضلاب تبدیل می کنیم. فاضلابها را مدیریت نمی کنیم و آنها را تهدید به حساب می آوریم.

اعلایی ادامه داد: در مشهد 85 درصد آب شرب تبدیل به فاضلاب می شود و فقدان برنامه برای مدیریت فاضلاب باعث بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی، آلودگی آنها و تبدیل فاضلاب به یک تهدید می شود.

وی گفت: فاضلاب در بخشهای خانگی، خدماتی و درمانی، صنعتی و کشاورزی تولید می شود. فاضلاب بخش خانگی بیشترین میزان را دارد و فاضلابهای بخش صنعتی و کشاورزی به دلیل ماهیت آنها خطرناکترین نوع فاضلاب به شمار می روند.

این مدرس دانشگاه افزود: اگر هر گروه از این انواع فاضلاب متناسب با کیفیت آب تصفیه و به نوعی بازچرخانی آب بوجود آید می توان آن را استفاده کرد. امروز دانش بشر به حدی رسیده که می توان فاضلاب را تبدیل به آب شرب کرد.

وی ادامه داد: آب به فاضلاب تبدیل شده دارای چهار نوع آلودگی فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و رادیواکتیوی است. در سه حالت شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی می توان با گندزدایی، کلرزنی و اوزن زنی آب را تصفیه و مجددا مورد استفاده قرار داد.

اعلایی گفت: حتی آب دارای آلودگی رادیواکتیوی که در بخش صنعت و کشاورزی تولید شده و دارای عناصر سنگین می باشد نیز امکان تصفیه و بازچرخانی را دارد اما تصفیه هر مترمکعب از این نوع فاضلاب یک دلار هزینه دارد لذا این نوع تصفیه بسیار گران تمام می شود.

وی افزود: در نهایت اینکه در موارد نیاز شدید به آب می توان فاضلاب را با اسمز معکوس به آب مقطر تبدیل و استفاده کرد که هیچ منع علمی ندارد اما اکنون شرایط کم آبی در کشور در حدی نیست که نیاز به تصفیه فاضلاب و استفاده از آن باشد ولی باید برنامه منسجمی برای بهره گیری از فاضلابها تنظیم کرد.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *