دانشگاهی که دیگر «فردوسی» نیست؟

در روزهای گذشته تغییر نام یکی از سردرهای دانشگاه بزرگ فردوسی موجب باعث ناراحتی و اعتراض دانشجویان و مردم شد. به شکلی که همه گروه‌های مختلف اجتماعی و رسانه‌ها به آن پرداختند و مخالفت خود را با این تصمیم دانشگاه ابراز کردند دانشگاهی که سال‌های سال با نام حکیم ابولقاسم فردوسی زینت شده بود امروز تبدیل شده است به پردیس دانشگاه!

به همین بهانه، گفت‌وگویی داشتیم با دوتن از دانشجویان و یکی از مسئولین این دانشگاه تا نظر آن‌ها را جویا شویم.

زهرا دلاور یکی ازدانشجویان دانشگاه فردوسی نظرش درباره این اتفاق را این گونه مطرح کرد: به نظر من اصلا کار مناسبی نیست. نامی که قدمت 70 ساله دارد بخاطره مصلحت‌هایی که وجود داشته است،حذف کنند. تمام دانشجویانی که در این دانشگاه در حال تحصیل هستند یکی از دلخوشی‌هایشان اعتبار اسم فردوسی است.

این دانشجو مقطع کارشناسی‌ارشد اضافه کرد: از طرفی با توجه به زیر مجموعه بودن علوم پزشکی می‌توان با اضافه کردن تابلویی درکنار نام دانشگاه فردوسی، رضایت هر دو دانشگاه را بدست آورد. متاسفانه همیشه علوم پزشکی‌ها از ما بهتر فرض می‌شوند. اگر قبل از انجام این کار یه نظرسنجی انجام می‌شد شاید مسئولین به نتیجه‌ای بهتر می‌رسیدند. از نظر من با این اتفاق به دانشجوهای فردوسی توهین شده است.

حسین خزاعی یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه معتقد است: تغییر نام سردر دانشگاه فردوسی منجر به دلخوری دانشجویان شده است. چرا باید نام «پردیس دانشگاه» به کار برده شود؟

یا نام «پردیس دانشگاه فردوسی» انتخاب شود و یا این که نام دانشگاه‌های «فردوسی» و «علوم پزشکی مشهد» در کنار هم به کار برده شود.

البته می‌تواند نام دانشگاه فردوسی بر روی علوم پزشکی هم قرار گیرد. مانند دانشکده پزشکی واقع در دانشگاه شهید بهشتی تهران که با نام «دانشکده پزشکی شهید بهشتی» شناخته می‌شود.

این دانشجوی دانشگاه فردوسی تاکید کرد: مهمترین سوال دانشجویان این است که چرا نام فردوسی برداشته شده است؟ چرا تاثیر نام فردوسی را به مرورکم می‌کنند؟

وی تاکید کرد: اگر شما وارد سایت دانشگاه هم بشوید می‌بینید که آدرس سایت um.ac.ir است

که مخفف mashhad university یا دانشگاه مشهد است. در حالی که باید با به رسمیت شناختن نام «دانشگاه فردوسی» نام ferdowsi university یا fum.ac.ir باشد. این اتفاق مناسبی نیست که برای نام دانشگاه با این پیشینه و قدمت تاریخی افتاده است. فاصله گرفتن از نام فردوسی و حذف کردنش اتفاق خوشایندی نیست.

خزاعی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم دانشگاه تدبیری بیندیشد و نام فردوسی همچنان پررنگ بر سر در دانشگاه باقی بماند.

برای پیگیری این ماجرا و چرایی آن به سراغ مدیر روابط عمومی دانشگاه فردوسی رفتیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه فردوسی در این باره به ما گفت: در تابلوی جدید لوگوی دو دانشگاه درج شده است. معمولا لوگوهای دانشگاه هستند که برند دانشگاه محسوب می‌شود، از طرفی ما معتقد هستیم که با علوم پزشکی تاریخ مشترک داریم.

سید هادی ابراهیمی افزود: دانشگاه فردوسی در همسایگی علوم پزشکی است و این دو باهم مشترکاتی زیادی دارندکه می‌تواند دونوع رفتار را موجب شود. اقدمات با هماهنگی یکدیگر یا بدون هماهنگی صورت گیرد. اعتقاد ما براین است که وقتی دو دانشگاه که تاریخ مشترک دارند در صورتی که از یکدیگر فاصله بگیرند، آسیب‌پذیرتر می‌شوند. دانشگاه فردوسی هفتاد سال است که قدمت دارد و این قدمت خود را از تاریخ تاسیس دانشگاه بهیاری گرفته است.

وی افزود: لازم به توضیح است که برای نصب سایر تابلوها در نقاط دیگر دانشگاه،که مختص به خود دانشگاه فردوسی است هنوز فرصت نصب وجود دارد و می‌تواند نام خود دانشگاه فردوسی به تنهایی ثبت شود تابلویی که در حال حاضر نصب شده است در محلی واقع شده است که بین دو دانشگاه مشترک است.

ابراهیمی در پایان بیان کرد: در محل در ورودی اصلی دانشگاه فردوسی براساس طراحی که در نظر گرفته شده است قراراست هیچ نوع تابلویی نصب نشود‍!

گفتنی است باتوجه به شرایط فعلی این راهکار به نوعی پاسخگوی مطالبات دانشجویان نیست. نصب نکردن تابلو سر در اصلی یک دانشگاه به نوعی پاک کردن مساله محسوب می‌شود و مسئولین این دانشگاه باید تصمیمی با استفاده از تجربیات دانشگاه‌های باسابقه کشور اتخاذ کند. تصمیمی که علاوه بر کسب رضایت دانشجویان هر دو دانشگاه, اعتبار و قدمت 70ساله دانشگاه فردوسی را به حاشیه نبرد. «صبح امروز» آمادگی خود را برای بیان دیدگاه‌ها و بررسی بیشتر این مساله اعلام می‌کند.

 

 

گزارشی از مهسا هاشم‌آبادی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *