خراسان رضوی و اولین پارلمان زنان

روز گذشته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در آیین افتتاح پارلمان زنان استان  گفت: یکی از سیاست‌های راهبردی دولت دوازدهم فراهم آوردن زمینه مشارکت فعال تر آحاد مردم است و ایجاد پارلمان بانوان زمینه لازم را برای مشارکت توانمند بانوان فراهم می سازد.
سیدجواد حسینی افزود: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم از جمعیت افزون بر 79 میلیونی کشور، بیش از 39 میلیون نفر بانوان هستند و نسبت جنسیتی ایران 103 است، یعنی به ازای هر 103 مرد، 100 زن وجود دارد.
وی گفت: از شعارهای راهبردی دولت تدبیر و امید آرامش در حوزه سیاست، آسایش در حوزه اقتصاد و امنیت در حوزه فرهنگ است و بر این مبنا باید زمینه توانمندسازی بانوان و فرصت سازی برای حضور آنان در عرصه را سرلوحه کار خود قرار دهد.

 

مشارکت بانوان در تصمیم‌گیری‌ها

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز در این آیین گفت: افتتاح پارلمان بانوان در تربت حیدریه به معنای مشارکت دادن بانوان در تصمیم سازی ها، با هدف کاهش تصمیم گیری های متمرکز از پایتخت صورت می‌گیرد.
احمدعلی موهبتی افزود: بانوان ما از این پس نباید منتظر باشند تا تصمیمات تنها از تهران به آنان دیکته شود، بلکه باید خودشان برنامه ریزی کنند، طرح بدهند و از برنامه های خود نیز در کمیسیون های مختلف دفاع کنند.
وی پارلمان بانوان را از نمادهای توسعه سیاسی خواند و گفت: توسعه سیاسی نیز خود مقدمه و زیرساخت توسعه در بخش های فرهنگی و اقتصادی به شمار می رود.
موهبتی در بخش دیگری افزود: زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند اما در حوزه تصمیم گیری نقش چندانی ندارند و بر این اساس دولت بنا دارد ترتیبی دهد تا زمینه حضور آنان در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها پررنگ تر شود.
وی گفت: بر این اساس و با هدف افزایش مشارکت زنان در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری برنامه های توسعه، طرح تشکیل پارلمان مشورتی زنان خراسان رضوی تهیه شد که در این چهارچوب استانداری بخشی از فرصتهای تصمیم گیری را به بخش غیردولتی، جامعه زنان و فرهیختگان استان واگذار می کند.
موهبتی افزود: بر اساس طرح مصوب کارگروه زنان و خانواده استانداری، امروز پارلمان بانوان، همزمان با روز «تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» به صورت آزمایشی در سه شهرستان تربت حیدریه، خواف و بینالود فعال می‌شود.

شاید بعد از سال‌ها بتوان گفت؛ خبر تشکیل پارلمان زنان اتفاق خوبی است. تا دیگر زنان مکمل نباشیم و یک قدم رو به جلوبردارند. این اتفاق خجسته سبب شد تا در گفت‌وگو با تعدادی از فعالین سیاسی استان نظر آن‌ها را بپرسیم که در ادامه می‌خوانید.

 

نقش تازه‌ای برای زنان

معاون سیاسی اجتماعی امنیتی استاندارخراسان رضوی در باره عضو گیری پارلمان زنان گفت: سازوکار انتخاب اعضا برای حضور درپارلمان انتخابات است.

سید جواد حسینی افزود: همانطور که می‌دانید بالاترین نهاد تصمیم‌گیری درباره توسعه استان شورای برنامه‌ریزی و توسعه است که حدود یازده کارگروه دارد. یکی از کارگروه‌های این شورا کار گروه زنان و خانواده است و حدود هجده وظیفه برای آن تعریف شده است.

وی درباره شکل‌گیری این ایده گفت: با تحقیق و مشورتی که صورت گرفت به این سوال رسیدیم که آیا بهتر است تصمیمات در حوزه زنان توسط این 12 عضو گرفته شود یا این 18 وظیفه با نقش دادن به بانوان استان صورت گیرد و بخواهیم زنان استان از اقشار مختلف دراین تصمیم گیری سهیم باشند. به همین دلیل شکل گیری پارلمان رقم خورد تا زنان بتوانند در حوزه‌های مربوط به خودشان تاثیر گذار بوده وتصمیم گیری نمایند.

 

دولت در سایه!

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در استانداری خراسان رضوی با هدف گسترش مشارکت زنان به صورت ساختارمند برای توسعه استان پارلمان زنان راتشکیل داده است و این پارلمان تا شهریورماه در تمام شهرستان‌های استان شکل خواهد گرفت. اقشار مختلف زنان اعم از جامعه نخبگان، زنان بازرگان، هنرمندان، معلمین، پزشکان، خیرین و در مجموع 25 گروه در دل این پارلمان جای دارد.

فرشته سلجوقی افزود: در بعضی از شهرستان‌ها در صورت ضرورت اگر نیازی باشد گروهی اضافه شود این اتفاق خواهد افتاد. انتخاب اعضای عضو پارلمان برعهده خودشان است. بعنوان مثال نظام‌های حرفه‌ای از فعالین خودشان انتخاب می‌کنند که چه اعضایی معرفی شوند. در مورد دانشجویان باید بگویم ازمیان تشکل‌های دانشجویی چند نفر به انتخاب معرفی می‌شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه زنان نیمی از پیکره جامعه را تشکیل داده‌اند اما متاسفانه در اسناد بالادستی اعم از قانون اساسی، سند چشم اندازو برنامه‌های توسعه هیچ کجا چشم اندازی دیده نشده است. زنان باید درتصمیم‌گیری‌ها نقش آفرینی کنند. بر همین اساس پارلمان زنان در کمسیون‌های مختلف در استان خراسان رضوی تشکیل می‌شود و این امکان را می‌دهد تا بتوانند در حوزه‌های مختلف مشاوره دهند و اثرگزار باشند.

تمام پارلمان‌های تشکیل شده در شهرستان‌ها نمایندگانی را انتخاب می‌کنند تا در پارلمان استان حضور داشته باشند و بتواند بازوی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در کارگروه زنان باشند. این پارلمان با تحقیق وپژهش در حوزه‌های مختلف زنان می‌تواند موانع، مشکلات، راهکارها و پیشنهادات خودرا برای تصمیم گیری به کار گروه زنان به صورت تخصصی دهد و می‌تواند در این حیطه نقش بسزایی داشته باشد.

سلجوقی افزود: عمر پارلمان سه ساله است و تعداد اعضای پارلمان زنان در شهرستان‌ها به تناسب جمعیت هر منطقه 35 تا 45 نفر است و فقط پارلمان زنان شهرستان مشهد 65 عضو دارد. تعداد اعضای پارلمان زنان استان نیز 96 نفر است و اعضا در ابتد الازم است یک آیین نامه داخلی تنظیم کنند. امیدواریم زنان ما بتوانند از این فرصت پیش آمده نهایت بهره را برای رشد، ارتقا وحل مشکلات جامعه خود ببرند. در دولت تدبیر امید که رویکردی اعتدالی در پیش گرفته شده است به حضور زنان در بخش‌های مختلف بهای بیش از پیش داده شده است شاید همیشه این خلا احساس می‌شد که جامعه زنان کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما اینک این امکان فراهم شده است و می‌شود از آن استفاده کرد.

وی درباره بودجه پارلمان بیان کرد: قرار نیست بودجه‌ای اختصاصی داشته باشد این یک پارلمان است و یک سمن نیست اگر ما وابسته به دولت باشیم دیگر تشکل ما مردم نهادنیست بلکه یک سمن است وسمن خط مش می‌دهد و استقلال ندارد این پارلمان خودگردان خواهد بود و استانداری خراسان رضوی فقط تصمیم گرفت امکان ایجاد تشکل را فراهم کند تا بتواند زمینه سازبانوان درحوزه تصمیم‌گیری وتصمیم سازی باشد وحضور زنان به عنوان یک دولت درسایه نهادینه شود و در این چهار سال فرصت است تا این ادعا که زنان مطالبه بر حقی دارند را خود پوشش دهند و حل کنند با توجه به اینکه 50 درصد جامعه را زنان تشکیل داده اند این خواسته برحقی است.

 

پیشتازی خراسان

شهناز رمام عضو پنجمین دوره شورا اسلامی در خصوص پارلمان زنان بیان کرد:استان خراسان دربسیاری از فعالیتها در حوزه‌های مختلف همیشه پیشتاز بوده است تشکیل پارلمان زنان هم می‌تواند همین گونه باشد.

شهناز رمارم افزود: البته باید نحوه تشکیل وشرایط آن به درستی بررسی شود ومشخص شود بودجه پارلمان به چه صورت می‌خواهد تامین شود اما شکل‌گیری درست این پارلمان می‌تواند بسیاری کارساز باشد وبتواند بخش مهمی از مشکلات زنان در عرصه‌های مختلف رابررسی وحل نماید.

 

پارلمان تشریفاتی یا کارآمد؟

یکی از فعالان حوزه اقتصادی راجع پارلمان زنان گفت: مهم است که بدانیم ایده وطرح اولیه این تشکل از کجا آمده است وهدف اصلی آن چیست بارها وبارها انجمن تشکل‌هایی شکل می‌گیرد بدون انکه درون مایه قوی داشته باشد اگر پارلمان زنان فقط براساس یک ایده نپخته شکل گرفته باشد راه به جایی نمی برد و بیشتر یک پارلمان فرمایشی است تا یک پارلمان کارا نباید فقط بخواهیم کاری را انجام دهیم که بگویند پارلمان زنان شکل گرفته است.

مریم اسلامی اضافه کرد: باید به دنبال این باشیم که زیر ساخت مناسبی برای این تشکل فراهم کنیم تا بشود الگو برداری کشوری داشته باشد اگر سازکار این پارلمان به لحاظ زیر ساختی محکم وقابل دفاع باشد می‌توان گفت قدم بزرگی برداشته شده است اما اگر بدون طرح وبرنامه باشد بیشتر جنبه فرمایشی دارد البته نباید فراموش کرد که استان خراسان ظرفیت‌های قابل توجهی دارد یکی از این ظرفیتها وجود زنان کاردان وبا تجربه است که می‌توان با کمک گرفتن از آنها اقدامات شایانی را نه تنها در حوزه زنان بلکه درتمام حوزه‌ها برداشت.

 

 

گزارشی از مهسا هاشم‌آبادی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *