با اجازه چه کسی؟!

همه ما شاید بارها و بارها انواع تبلیغات محیطی را در خیابان‌ها و راه‌ها دیده‌ایم اما موضوع دیوارنویسی‌ها و خواندن تبلیغاتی که بر روی دیوارهای باغ‌ها و ساختمان‌های حاشیه جاده نقاشی شده‌اند شاید سرگرمی اکثر ما در جاده‌ها باشد؛البته دیده شده که کوه‌ها نیز از این قاعده مستثنی  نیستند. شاید این سوال برای شما نیز به وجود آمده باشد که این تبلیغات کشیده شده بر در و دیوارها با اجازه از صاحب ملک و یا یک نهاد رسمی بوده است یا خیر و چه کسانی این کار را انجام می‌دهند و چرا؟؛ تبلیغاتی که شاید یکی از دلایل نازیبا به نظر آمدن راه‌های جاده‌ای و بیرون از شهرهای ما باشد.

 

با متخلفان برخورد می‌شود

قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اگر شکایتی در خصوص تبلیغات محیطی مانند دیوارنویسی‌ها و مشکلات ناشی از آن‌ها صورت بگیرد به طور جدی پیگیری و با عاملان آن برخوردهای قانونی لازم صورت می‌گیرد.

ناصر نبی زاده در گفت و گو با اتفاقیه در خصوص دیوارنویسی‌های تبلیغاتی افزود: در بحث تبلیغات عمومی و محیطی دو ارگان از همه بیشتر نقش دارند که یکی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگری شهرداری است.

وی ادامه داد: ساختاری که تبلیغات بر اساس آن شکل می‌گیرد حتما باید با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و مکان‌هایی که در آن‌ها اجازه تبلیغات محیطی داده می‌شود توسط شهرداری‌ها مشخص می‌شود که در اداره ارشاد این مهم را کانون‌های آگهی و تبلیغات رسمی انجام می‌دهند و در شهرداری مشهد سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری این وظیفه را برعهده گرفته است و این بخش‌ها بطور تخصصی متولی این امور هستند.

قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص تبلیغاتی که بر درب خانه‌ها، روی دیوارها و یا سایرنقاط چسبانده و یا نقاشی می‌شوند گفت: این نوع تبلیغات که موجب آلودگی بصری شهر می‌شوند و نارضایتی مردم را نیز سبب می‌شوند، عمدتا به صورت شخصی و بدون مجوز صورت می‌گیرد و متولیان این نوع تبلیغات کانون‌های آگهی و تبلیغات رسمی و مجوزدار نیستند.

وی با بیان این موضوع که اگر شکایتی در خصوص این نوع تبلیغات و مشکلات ناشی از آن‌ها صورت بگیرد به طور جدی پیگیری و با عاملان آن برخوردهای قانونی لازم صورت می‌گیرد، ادامه داد: پیگیری‌ها و اقدامات‌ قانونی لازم برای برخورد با این نوع تبلیغات صورت گرفته است و در شهرداری نیز طرح ساماندهی تابلوهای اماکن صنفی در سطح شهر در حال اجرا است که امیدواریم به ساماندهی این شرایط کمک کند.

قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در رابطه با جریمه در نظر گرفته شده برای دیوارنویسی‌های تبلیغاتی گفت: داخل شهر دیوارنویسی تبلیغاتی کمتر دیده می‌شود و این موضوع بیشتر در جاده‌های خارج از شهر مشاهده می‌شود که در همین موارد نیز با همکاری که بین شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و پلیس اماکن وجود دارد سعی شده تا این موارد به حداقل برسد و امروزه همین قبیل اقدامات سبب شده تا کمتر شاهد دیوارنویسی‌های تجاری باشیم.

نبی زاده ادامه داد: متولی تبلیغات در جاده‌های بین شهری با سازمان راه و شهرسازی و اداره راهداری است و تبلیغات باید با هماهنگی و درخواست از آن‌ها و سپس از طریق کانون‌های آگهی و تبلیغات و از طریق نصب تابلو باشد لذا به مواردی که به صورت غیرمجاز اقدام به دیوارنویسی کنند و قابل شناسایی باشند توسط همین ارگان‌ها تذکرات لازم داده می‌شود.

وی در پایان افزود: امروزه بحث تبلیغات و شیوه‌های آن بسیار گسترده شده است و به راحت‌ترین شکل در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات صورت می‌گیرد؛ تبلیغات محیطی نیز به همین شکل گسترده شده است و تمام تلاش ما این است که این نوع تبلیغات طبق یک قاعده و ضوابط مشخص صورت پذیرد و درخواست ما این است که افراد از طریق مجاری قانونی برای تبلیغات خود اقدام کنند و شرکت‌های تبلیغاتی نیز حتما در هنگام ثبت دریافت تبلیغات، هویت و صلاحیت افراد و شرکت‌های درخواست‌دهنده را احراز کنند.

 

تبلیغات محیطی باید ساماندهی شود

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان طرقبه نیز با بیان این موضوع که بحث دیوارنویسی‌های تبلیغاتی باید سامان پیدا کرده تا علاوه بر بهره‌مند شدن افراد از فضاهای مناسب برای تبلیغات از زیبایی شهر نیز کاسته نشود گفت: اداره راه وشهرسازی به عنوان متولی تبلیغات جاده‌ای در نقاط تحت پوشش خود با رنگ کردن دیوارها به طور یکسان علاوه بر یکدست‌سازی و بهبود زیبایی دیوارها، سعی کرده است با پدیده دیوارنویسی مقابله کند.

جلیل سروری ادامه داد: این نوع تبلیغات بدون هماهنگی با مراجع ذی‌صلاح صورت می‌گیرد و برای ساماندهی این مسئله حداکثر تا 10 روز آینده جلسه‌ای با حضور اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و و شهرداری شهرستان طرقبه و اداره راه و شهرسازی خواهیم داشت تا به راه‌حلی مناسب برای این موضوع دست پیدا کنیم.

وی گفت: پدیده دیوارنویسی و تبلیغات محیطی که به این صورت انجام می‌شود مشکل اولیه‌ای که ایجاد می‌کند همان بحث زشت کردن جاده‌ها و راه‌هاست و همچنین چون این کار مجوز قانونی ندارد مشکلاتی نیز در این حوزه ایجاد می‌کند.

سروری افزود: صرف برخوردهای سلبی و تنبیهات قانونی راه‌گشای این موضوع نخواهد بود و باید یک راهکار عملی برای این نوع تبلیغات به دست بیاوریم چرا که بحث تبلیغات محیطی مقوله‌ای مهم است و به دلیل تردد زیاد در جاده‌های شهرستان طرقبه، بحث تبلیغات محیطی در راه‌های این شهرستان علاقه‌مندان زیادی دارد که باید ساماندهی شوند و شرایط مناسب برای متقاضیان نیز فراهم شود.

 

 

گزارشی از حسین خندان‌دل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *