احیای کشف‌رود بین‌المللی می‌شود

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق گفت: یونسکو در احیای کشف‌رود همکاری می‌کند.

علیرضا دائمی در حاشیه دیدار با “استر کیش لاروش” نماینده و مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، در خصوص همکاری با یونسکو و مجموعه مشاوران بین المللی به منظورساماندهی حوضه آبریز کشف‌رود شهر مشهد افزود: جمهوری اسلامی در کنفرانس JVD چین در خصوص همکاری‌های مشترک برای حوضه‌های آبریز پیشنهادی ارائه داد و قرار شد از حضور علمی یونسکو و جامعه بین المللی در مدیریت حوضه کشف‌رود که یکی از حوضه‌های مهم کشور بوده و شهر مشهد نیز در این حوضه قرار دارد، در زمینه ساماندهی و استفاده صحیح از آب‌های زیرزمینی استفاده شود.

وی با اشاره به این مطلب که مباحث ارائه شده نشان از آن دارد که یونسکو آمادگی همکاری در این زمینه را دارد و باید منابع مالی لازم برای اینکه ما بتوانیم از مشارکت سازمان‌های بین المللی و مشاوران بین المللی و آموزش‌های لازم بهره مند شویم را فراهم کند، اظهار داشت: قرار شد در چند ماه آینده این منابع برای آموزش‌های لازم و مطالعات مورد نیاز اختصاص داده شود.

دائمی پیش بینی کرد: خروجی این مطالعات منجر به استفاده صحیح تر از آب در این حوضه شود و در ادامه گفت: با توجه به اهمیت حوضه کشف‌رود مبنی بر اینکه بجز 5 میلیون نفر جمعیت ساکن در حوضه، سالانه پذیرای 30 میلیون نفر زائر نیز هست، بایستی مدیریتی اعمال شود تا ضمن حفاظت از منابع آبی، استفاده صحیح و پایدار از منابع آبی رودخانه نیز مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: کارهای خوبی در 10 سال اخیر در مرحله اول و دوم انجام شده و در زمان حاضر فضا سازی رودخانه باز و ساماندهی شده و هم اینک در مرحله سوم برنامه، توجه اصلی به استفاده صحیح آب است که بایستی با حساسیت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق با اشاره به اینکه مراحل یک و دو توسط شرکت آب منطقه ای، فرمانداری و استانداری خراسان رضوی انجام شده است، تصریح کرد: مرحله اول شامل آزاد سازی و پاکسازی بیش از 70 کیلومتر از رودخانه بوده و در مرحله دوم نیز احداث جاده و کمربند سبز به گونه ای که اطراف رودخانه آزاد شود و از ورود فاضلاب خام به رودخانه جلوگیری و طرحی برای ساماندهی حریم و بستر رودخانه ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی این طرح در نشست بین المللی ارائه شد مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک پروژه بین المللی مورد توجه قرار گرفت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *