پاسخگویی و مشورت پذیری، معیارهای انتخاب شهردار مشهد باشد

دبیر حزب کارگزاران سازندگی ایران-خراسان رضوی با اشاره به اقبال مردم مشهد به لیست امید، گفت: لازم است که شهردار مشهد اشتهار به اصلاح طلبی داشته باشد و  حتی در گذشته و سوابقش به اصلاح طلبی شهره باشد.

امیر اقتناعی در گفت و گو با اتفاقیه، اظهار داشت: شهردار باید برنامه محور و معتقد به کار تیمی و گروهی باشد و بنظرم این دو مورد که عرض کردم از موارد اولیه انتخاب شهردار مشهد باشد.

وی افزود: جایگاه شهرداری مشهد موقعیتی است که می تواند فضای گفت و گو را فراهم و تعامل ایجاد کند و آن شخصی که در این جایگاه قرار می گیرد باید دارای ویژگی ها و شبکه های روابطی از گذشته باشد و بنظرم گزینه های که تا این مرحله راه پیدا کرده اند قاعدتا باید به مبحث تعامل با نهادهای قدرت در مشهد توجه داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه صرف تاکید بر جوانگرایی شهردار در واقع صورت قضیه است و محتوا نیست، تصریح کرد: اگر تلاش کنیم یک شهردار جوان، اصلاح طلب و با برنامه بر مسند شهرداری تکیه بزند برای ما در اولویت قرار دارد.

اقتناعی اظهار کرد: تاکیدی که بر جوانگرایی شهردار انجام می دهیم الزاما بدلیل سن شناسنامه ای نیست بلکه ما معتقدیم نسل جدید دارای رویکردهایی هستند که بتوانند وضعیت مشهد را تغییر دهند و در واقع رونق اقتصادی و سبک زندگی را بهبود ببخشند و بر اساس متدهای مدیریت نوین شهری، شهرداری را اداره کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما معتقدیم اگر مدل های قدیمی اداره شهر و مدیریتی در ایران و مشهد، برطرف کننده مشکلات بود تا امروز مشکلات برطرف می شد بنابراین ما معتقدیم باید روش های کهنه مدیریتی را کنار بگذاریم تا مدیران جوانی که دارای انگیزه و به روش های نوین مدیریتی مسلط هستند بر مصدر امور قرار بگیرند.

 

توجه مدیریت شهری اصلاح طلب به نکات مغفول از دیدگاه اصولگرایان

دبیر انجمن اسلامی مهندسین خراسان گفت: شورای شهر در انتخاب شهردار دقت کند که شهردار منتخب وجهه تخصصی اش بر وجهه سیاسی اش غلبه داشته باشد.

سید محسن بنی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک به منتخبان جدید شورای شهر پنجم، اظهار کرد: اداره شهر مشهد با سه و نیم میلیون جمعیت و ۲۴ میلیون زائری که در طول سال به این شهر سفر می‌کنند کار بسیار سختی است، اعضای شورای شهر فردی را که به عنوان شهردار مشهد انتخاب می‌کنند باید به لحاظ جسمی دارای قدرت کافی باشد، به لحاظ علمی شهر مشهد را بشناسد و دانش کافی نیز برای مدیریت چنین کلانشهری داشته باشد.

وی افزود: اصولا در تمام ایران از قدیم شهردار را بومی انتخاب می کرده اند و در مشهد هم باید فردی انتخاب شود که بومی مشهد باشد و خانواده آن فرد نیز ساکن مشهد باشند.

دبیر انجمن اسلامی مهندسین خراسان با تاکید بر اینکه از شورای پنجم باید از انتخاب شهردار یکبار مصرف خودداری کند، افزود: باید فردی به عنوان شهردار انتخاب شود که چناچه اگر اعضای شورای پنجم بار دیگر بتوانند از مردم رای اعتماد کسب کنند بتوانند این فرد را مجددا به عنوان شهردار معرفی کنند و چیزی که در این انتخاب ضرورت دارد این است که از انتخاب یک شهردار سیاسی به شدت پرهیز شود.

دبیر انجمن اسلامی مهندسین خراسان بیان کرد: ۱۴ سال شورای شهر و شهرداری مشهد در اختیار اصولگرایان بود و اصولگرایان در حد توان و دانش خود به این شهر خدمت کردند، اکنون شهر در اختیار اصلاح طلبان قرار می گیرد که بر اساس توان، دانش و دیدگاه‌های خود به این شهر، مردم و زائرین خدمت کنند و این چرخش دیدگاه باعث می شود که نقاط و نکات مغفول از دیدگاه اصولگرایان توسط اصلاح طلبان تکمیل شود و خدمت رسانی ارتقا پیدا کند.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه شورای جدید اگرچه اسم اصلاح طلبی دارند ولی یکدست نیستند و دارای اضلاع سیاسی و تخصصی هستند، افزود: اصلاح‌طلبان باید سعی کنند هر کار نادرست و اشتباهی را که به اصولگرایان نسبت می‌دادند در این دوره از مدیریت شهری خودشان تکرار نکنند.

 

انتظارات گسترده  از شهردار آينده مشهد

مدیر اسبق منطقه چهار شهرداری مشهد با بیان اینکه  نخستین ویژگی مورد انتظار از شهردار آینده مشهد استراتژیست بودن اوست، تصریح کرد: مشهد بیش از اینکه به مدیر اجرایی نیاز داشته باشد به شهرداری استراتژیست نیاز دارد که بتواند برای عبور از گردنه‌های سخت مالی مشهد به ارائه نقشه راه مشخصی بپردازد.

علی اسداللهی گفت: شهردار منتخب شورای پنجم باید درک عمیقی از مسائل مشهد داشته باشد، راهبردها و سیاست‌های گذار از وضعیت بحرانی مشهد را بشناسد و با اتکا به این نقشه راه، در مسیر نجات مشهد حرکت کند.

وی افزود: شهردار آینده  باید شخصیتی ملی بوده و توان هماهنگی، همکاری و تشریک مساعی گسترده‌ای با سطوح مختلف ملی و فروملی، برای تحول اساسی و برون‌رفت از مسائل توسعه شهری داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به معیارهای شهردار آینده مشهد، گفت:شهردار  باید عمیقا از طیف حامیان اصلاحات نهادی و ساختاری باشد، مفهوم اصلاحات در مدیریت شهری  مشهد را درک کند، به درک روشنی از ضرورت‌ها و راهکارهای بازسازی ساختاری نظام مدیریت شهری  و نیز اصلاحات نهادی و قانونی مورد نیاز این حوزه دست یافته باشد.

وی ادامه داد: شهردار مشهد باید معتقد به برنامه‌ریزی باشد و مسیر را برای برنامه‌محور کردن تمامی اجزای مدیریت شهری مشهد هموار کند و روشن است که سامانه‌های نظارتی و کنترلی این برنامه‌ها باید در مشاوره و هماهنگی با شورای اسلامی شهر مشهد شکل گیرد و خاطره خودمحوری «شهرداران مخالف برنامه‌ریزی» برای همیشه از مشهد زدوده شود.

اسداللهی اظهار کرد: شهردار مشهد باید به ساختمان شیشه‌ای مدیریت شهری معتقد باشد و دفتر کار او اتاق شیشه‌ای باشد که در تعامل گسترده با جامعه مدنی شکل می‌گیرد. از این روست که درهای ساختمان شهرداری باید به روی یکایک شهروندان گشوده باشد.

وی یادآور شد : شهردار مشهد باید جامع الطراف بوده وضمن اصالت به مردم محوری باهمه ی اعضای شورا که هیئت مدیره وهیئت امناء منتخب مردم هستند، تعامل داشته باشند.

این مدیر اسبق شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: شهردار بایداصالت تجربه شده ی اصلاح طلبی داشته باشد ولیکن در مدیریت های زیر مجموعه اش از طیف های دیگر به جز تندروهای مخالف ‌دولت مستقر استفاده کند.

 

 

گزارشی از سیدمهرداد امیرکلالی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *