وزارت خارجه، حمله به هواپیمای ایرانی را دنبال کند

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران جنایت آشکار واشنگتن است بنابراین انتظار داریم وزارت امور خارجه موضوع را در فضای افکار عمومی دنبال کند.

جلیل رحیمی‌جهان آبادی با اشاره به سالگرد حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس اظهار داشت: این فاجعه جنایت علیه بشریت بوده و قابل طرح و شکایت از طرف ایران در دیوان بین الملل کیفری است، لازم می‌دانیم علیه دستور دهنده و مجری این جنایت شکایت شود.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی‌ادامه داد: هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آب‌های سرزمینی ایران پرواز می‌کرد که بر اساس حقوق دریاها این پرواز در حریم تعریف شده انجام گرفته و هواپیما در حال اوج گرفتن بود نه حلمه.

وی گفت: هواپیمای مسافربری ایران در شرایطی مورد حمله ناو آمریکایی قرار گرفته است که در خطوط هوایی تعریف شده سازمان بین‌المللی هوانوردی (ICAO) پرواز می‌کرده است، همه این موارد حاکی از نقض قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا و جنایت علیه بشریت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی‌تاکید کرد: اقدام آمریکا نه تنها به عنوان جنایت علیه بشریت در مجامع بین‌المللی محکوم نشد و آمران و مجریان این جنایت تحت تعقیب قرار نگرفتند بلکه با تحقیر مردم ایران و پرداخت ناچیز غرامت سعی کردند اقدام خود را اشتباه توصیف کنند.

رحیمی‌جهان آبادی اظهار داشت: اکنون زمان آن است که دولت و مجلس با ورود به جنایت آمریکا، شکایت خود را مسئول ناو آمریکا، مسئولان وقت به ویژه وزیر دفاع آمریکا به دیوان بین‌المللی کیفری ارسال کرده و آن را به عنوان جنایت علیه حقوق بشریت معرفی کنند. از سوی دیگر انتظار می‌رفت سازمان بین‌المللی هوانوردی (ICAO) موضوع را جدی دنبال می‌کرد اما متاسفانه این سازمان به جنایت آمریکا کم توجهی کرد.

این نماینده مردم در خانه ملت، عنوان کرد: حادثه هواپیمایی ایران سند جنایت آمریکا در قبال ایران و تمام مقرارت بین‌المللی است، این پرواز در چارچوب تمام قوانین هوایی و دریایی انجم شده بود اما آمریکا با نقض تمام مقررات بین‌المللی بر خلاف ادعای پایبندی به قوانین عمل کرد.

رحیمی‌جهان آبادی گفت: ضمن گرامیداشت یاد شهدای 12 تیرماه به آمریکا می‌گویم اگر قرن‌ها از این جنایت بگذرد آن را فراموش نمی‌کنیم و این جنایت را سند مظلومیت ملت ایران و سند جنایت کار بودن و ناقض حقوق بشر بودن آمریکا در کل جهان می‌دانیم.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی‌اظهار داشت: از مسئولان وزارت خارجه درخواست داریم این جنایت علیه بشریت را در فضای افکار عمومی دنبال کند و به آمریکایی‌ها فشار لازم را بیاورد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *