سرطان مری و معده، شایع‌ترین سرطان‌ها در خراسان است

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ثبت 30 نوع سرطان در قالب طرح رجیستری در بیمارستان امید خبر داد و گفت: سرطان‌های مری و معده از جمله سرطان‌های شایع در استان خراسان به شمار می‌روند.‌

دکتر رهام سالک، ثبت و رجیستری بیماری‌ها را یکی از پایه‌های مهم در اجرای طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی عنوان کرد و افزود: هدف نخست در اجرای این طرح، دریافت اطلاعات بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی بود تا بتوان در انجام تحقیقات گذشته‌نگر از آن استفاده کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه رجیستری تنها ثبت سرطان و موارد به روز این بیماری را شامل نشده بلکه هدف ایجاد یک رجیستری یکنواخت در تمام بیمارستان‌هاست، خاطرنشان کرد: بر اساس رجیستری مدنظر این مرکز تمام بیمارانی که به مراکز سرطان در بیمارستان‌های دانشگاه مراجعه کرده و تحت درمان قرار می‌گیرند ثبت سیستماتیک و پیگیری خواهند شد.

دانشیار گروه رادیوتراپی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: با داشتن این اطلاعات می‌توان در ایجاد گروه‌ها و یا کوهورت‌های تاریخی موفق عمل کرد و یکی از موانع پژوهش‌های بالینی را برطرف کرد.

سالک، طراحی آزمون‌های بالینی آینده را از دیگر اهداف رجیستری عنوان کرد و گفت: در این مسیر از طرح‌های تحقیقاتی با وسعت محدودتر آغاز کرده تا بتوانیم در آینده انجام آزمون‌های بالینی چند مرکزی را با موفقیت به اجرا درآوریم.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان به سرطان‌های شایع در کشور و شهر مشهد اشاره و خاطرنشان کرد: در منطقه خراسان سرطان دستگاه گوارش و سرطان پستان نسبت به دیگر سرطان‌ها شایع‌تر بوده و این در حالی است که بین سرطان‌های دستگاه گوارش در خراسان نیز مانند ایران سرطان معده بیش از دیگر سرطان‌ها شایع است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *