اعتماد 55درصدی مردم به رسانه ملی در انتخابات

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با رای قاطع مردم به حسن روحانی به پایان رسید اما هنوز واکاوی آن ادامه دارد.

در گفت‌وگوی سخنگوی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با خبرگزاری مهر پیرامون دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، به نکات جدیدی از انتخابات اشاره شده است.

گزیده‌ای از سخنان سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه را در ادامه می‌خوانید:

  • به نظر من شاید رقابتی‌ترین انتخابات بعد از انقلاب اسلامی بود، جریانات رقیب خیلی جدی شدند و یک رقابت نفس به نفس اتفاق افتاد. طوری که در روزهای آخر هم به طور دقیق معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتد. اما آنچه که من راجع به موضوع رسانه در انتخابات اخیر می‌توانم بگویم این است که این انتخابات مرجعیت و نقش رسانه‌ها را نسبت به چهار سال قبل بیشتر کرد و ما این را برجسته‌تر دیدیم.
  • من عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما هم هستم، اما در این شورا هم نظارت پیش از پخش نداریم. فیلم‌ها، سریال‌ها، اخبار، برنامه‌ها و موضوعات مالی و عمومی صدا و سیما در این شورا مطرح می‌شود و ما گزارش می‌گیریم و در نهایت گزارش خود را راجع به عملکرد سازمان به مقام معظم رهبری و سران سه قوه می‌دهیم. یعنی یک پروسه نظارت پس از پخش را اعمال می‌کنیم.
  • بنابراین جایگاه «نظارت پیش از پخش» فقط مخصوص کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است که این هم بر اساس قانون انجام می‌شود. در این کمیسیون ما هم مسئول تنظیم برنامه‌های نامزدها و هم مسئول تضمین عدالت و برابری هستیم؛ همچنین اعضای این شورا مسئول بررسی محتوای صحبت‌ها هستند که هتک حیثیت افراد یا نقض قوانین وجود نداشته باشد و این در ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز آمده است؛ کار این کمیسیون نیز با شروع تبلیغات انتخابات آغاز می‌شود و با تائید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان تمام می‌شود.
  • متوسط مرجعیت صدا و سیما در سال ۹۲ حدود 1 درصد بود که این دوره با حدود ۹ درصد افزایش، به 77.3درصد رسید. البته معنای این افزایش مرجعیت این نیست که مردم تنها از رادیو و تلویزیون برای انتخابات استفاده می‌کنند، ممکن است از فضای مجازی هم استفاده کنند، اما منظور این است که منبع خبر ۷۷ درصد آنها رادیو و تلویزیون بوده است.
  • از این 3 درصدی که مرجعیت رسانه ملی برای آنها مطرح بوده، سؤال شده است که شما چقدر به اخبار صدا و سیما اعتماد دارید؟ یعنی مطالبش را می‌پذیرید؟ ۵۵ درصد اعتماد خود را اعلام کرده‌اند. جالب است که این میزان اعتماد به اخبار صدا و سیما در این پژوهش، بیش از اعتمادی بوده است که به فضای مجازی وجود دارد.
  • برآوردی که از میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در هنگام ثبت‌نام نامزدها صورت گرفته بود، ۵۲ درصد بود و ۱۸ درصد هم گفته بودند که ما فعلاً مردّد هستیم که وقتی می‌گویند مردّد هستیم یعنی باید ۵۰ درصد آن را حساب کنیم؛ بنابراین در آن مقطع برآورد و پیش‌بینی ما این بود که آمار مشارکت در انتخابات با احتساب نیمی از افراد مردّد، در مجموع به حدود ۶۱ درصد برسد.
  • بعد از مناظره سوم، این پایه مشارکتی یکباره جهش کرد؛ رشدی که در مشارکت انتخابات این دوره داشتیم که از حدود ۳۷ میلیون نفر سال ۹۲ به ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید که به اذعان مسئولان اجرایی انتخابات، از بخشی از مردم هم رأی گرفته نشد که عدد آن هم تا چهار میلیون نفر اعلام می‌شود.
  • ما در این مدت تبلیغات تقریباً چهار یا پنج مورد تذکرات به صدا و سیما داشتیم که راجع به همین مسائل عدم رعایت عدالت یا پخش‌های زنده بود. کار آنقدر دقیق بود که حتی دکوپاژ بسته‌های خبری نامزدها را هم تعریف کرده بودیم که چقدر از آن تصویر بسته نامزد باشد، چقدر تصویر باز جمعیت باشد، چقدر شعار در تصویر باشد، چه میزان نریشن یا گفتگو بر روی تصویر باشد، درواقع ما بدنه کارشناسی و فنی داشتیم که این مسائل را به طور دقیق تعریف می‌کردند. حتی در خصوص ترتیب پخش بسته خبری نامزدها هم هر روز قرعه‌کشی داشتیم.
  • حتی راجع به زیرنویس‌ها هم ورود می‌کردیم و دقت داشتیم؛ مثلاً اگر آقای روحانی در گفتگوی ویژه خبری می‌خواست یک زیرنویس ارائه شود، ما جلسه می‌گذاشتیم و بررسی می‌کردیم. درواقع برای همه نامزدها این مسئله را بررسی می‌کردیم.
image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *