سهم ۸۱ درصدی زنان از فرصت های شغلی ایجاد شده طی دوسال گذشته

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: در دوسال گذشته از 740 هزار فرصت شغلی ایجاد شده 81    درصد در حوزه ی زنان بوده است.
سید جواد حسینی در آئین اختتامیه دوره های آموزشی ارتقاء توانمندی های بانوان سراسر کشور در مشهد، با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید، افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان 94 به میزان 40.6 درصد بوده که این نرخ در تابستان 95 به 42.4 افزایش یافته است.
وی افزود: نرخ اشتغال زنان روستایی در سال 1385  معادل با 86.1 درصد بوده و در سال 95 به 92.4 درصد ارتقا یافت که عملکرد مطلوبی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در استان گفت: نرخ بیکاری در تابستان 94 از 14.2 درصد به 12.5 در تابستان 95 کاهش یافته است و نرخ بیکاری زنان روستایی نیز  از 13.6 در سال 85 به 7.6 در سال 95 کاهش یافته است.
وی افزود: نرخ شکاف جنسیتی در دولت تدبیر و امید در مجموع دو رتبه بهبود یافته است، نرخ ازدواج در سال 95  با رشد 1.1 درصدی مواجه بوده است و نرخ طلاق نیز یک درصد کاهش داشته است.
حسینی تصریح کرد: با فعالیت های صورت گرفته شده  در استان   رتبه طلاق استان خراسان رضوی از یک به 8 رسیده است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در حوزه اشتغال زنان دو رویکرد افراطی یا لیبرالیستی و رویکرد تفریطی یا رادیکالیستی وجود دارد.
وی افزود: در رویکرد افراطی بکارگیری زنان در همه حوزه ها بدون توجه به ابعاد روانشناختی این قشر می باشد و در رویکرد تفریطی محدودیت آفرینی برای اشتغال زنان مطرح می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی زنان کشور در حوزه دانش افزایی پیشرفت چشمگیری داشتند اما به اندازه ای که توانمند شدند فرصت اشتغال در حوزه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای آنان فراهم نشده است.
حسینی اضافه کرد: اکنون نقش مردان در عرصه های اجتماعی و مدیریتی عمدتا کلیدی و نقش زنان با توانمندی های یکسان در همین عرصه ها عمدتا ابزاری است.
وی گفت: رویکرد دولت یازدهم افراط و تفریط در اشتغال زنان نیست بلکه با رویکرد اعتدال توانمندسازی و سپس فرصت افرینی را در حوزه بکارگیری زنان در ارکان مدیریتی و سایر بخش ها در دستور کار خود قرار داده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزایش تشکل های زنان از یکهزار و 677 مورد به 2 هزار و 670 مورد و قرار گرفتن زنان در  مدیریت کلیدی  استان را از دیگر توفیقات برای افزایش نقش مدیریتی زنان در استان برشمرد.
حسینی در ادامه گفت:  افزایش امید به زندگی زنان استان از 74 درصد به 76.7 درصد در طول سه سال گذشته رسیده است.
وی با اشاره به فعالیت سیاسی بانوان، افزود:  17 درصد تشکل های سیاسی کشور توسط بانوان اداره می شود و  در این دوره ثبت نام شوراها در استان خراسان رضوی ثبت نام بانوان رشد 26 درصدی نسبت به دوره قبلی داشته است.
حسینی در پایان افزود: 74 هزار نفر ساعت آموزش  برای بیش از دو هزار مدیر زن گامی در جهت فرصت آفرینی برای زنان جامعه است.
مشاور وزیر کشور و مدیر کل امور بانوان و خانواده وزارت کشور نیز گفت: دو هزار زن در رده های مختلف مدیریتی از دوره آموزشی ارتقا توانمندی های بانوان سراسر کشور بهره مند شدند.
فهیمه فرهمندنژاد افزود: آغاز اجرای این دوره ابتکاری از سوی دولت یازدهم که به منظور دانش افزایی، مهارت افزایی و تجربه برای مهارت آموزی مدیران زن در کشور طراحی شد، از 26 بهمن ماه سال گذشته در خراسان رضوی بود.
وی بیان کرد: در قالب این طرح طبق بررسی های اولیه 2 هزار و 170 مدیر زن در سطح کشور شناسایی شدند که حدود 600 زن در سطوح مختلف مدیریتی دستگاه های اجرایی زیرمجموعه وزارت کشور، یکهزار و 70 نفر از سایر دستگاه های اجرایی و 500 نفر از شوراها بودند.
مشاور وزیر کشور اظهار کرد: در دوره آموزشی ارتقا توانمندسازی بانوان سراسر کشور، 74 هزار نفر – ساعت به مدیران زن آموزش داده شده است که از این تعداد 24 هزار ساعت به صورت آموزش حضوری بوده است.
فرهنمندنژاد گفت: در این دوره آموزشی از 46 استاد برای آموزش به مدیران بهره گرفته شد که 36 نفر از آنان بومی و 10 نفر غیربومی، 15 نفر از این اساتید زن و باقی اساتید مرد، 90 درصد از اساتید دارای مدرک دکتری، 11 درصد دارای مدرک دکتری و حوزوی، 9 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و یک نفر دارای مدرک کارشناسی بود.
وی افزود: چند متن آموزشی از این دوره تولید گردید که به صورت کتاب منتشر می شود و همچنین برای مستندسازی این دوره آموزشی و بهره گیری مدیران آینده از آن، یک مرحله تصویربرداری کامل از آن انجام گرفته است.
شایان ذکر است؛ مراسم اختتامیه طرح ملی حمایت از افزایش مهارت اموزی زنان مدیر؛ زنان عضو شوراهای اسلامی شهرها؛ فرمانداران زن و معاون فرمانداران و مشاوران امور بانوان دستگاه های اجرایی سراسر کشور روز ١٤ اردیبهشت ٩٥ در مشهد مقدس و میزبانی دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی برگزار شد.
در این دوره که باحمایت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و امور زنان و خانواده وزارت کشور طراحی و اجرا شد؛ حدود ٢٠٠٠ بانویمدیر در سطوح میانی از 31 استان کشور با سرانه آموزشی ٣٧ ساعت شرکت کردند کردند و نزدیک به740 هزار نفر ساعت آموزش دیدند.

 

منبع: استانداری خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *