استفاده از ظرفیتهای مردمی لازمه توسعه گردشگری قنات جهانی قصبه گناباد

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: در اجرای طرح گردشگری قنات جهانی قصبه گناباد باید از ظرفیتها و توان تشکل های مردمی حداکثر استفاده برده شود.
محمد حسن طالبیان روز پنجشنبه در کمیته گردشگری شهرستان گناباد با محوریت قنات جهانی قصبه افزود: مردم در اجرای بهینه امور واگذار شده به آنان نقش آفرین بوده اند بنابراین باید با پرهیز از رویکرد دولتی، مدیریت و طرح جامع این قنات تاریخی به بخش مردمی سپرده شود.
وی ادامه داد: در تدوین طرح جامع گردشگری قنات جهانی قصبه گناباد باید حریم و کاربری این قنات حفظ و با اجرا و توسعه طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری به مسائل معیشتی مردم و مالکان و سهامداران این قنات توجه شود.
وی تاکید کرد: ایجاد و توسعه اماکن تاریخی و سنتی و ظرفیتهای بوم گردی در محدوده قنات قصبه دیگر ضرورت طرح توسعه گردشگری این قنات است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ضمن تاکید بر تدوین طرح های جامع گردشگری شهرستان گناباد با محوریت قنات جهانی قصبه گفت: این قنات با توجه به قابلیتهای تاریخی و فرهنگی خود یک افتخار مهم برای کشورمان در سطح ملی و بین المللی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: محوطه های تاریخی شهرستان های نیشابور، گناباد، سبزوار، فریمان، کاشمر و طرقبه و شاندیز در حدود 2 سال گذشته به عنوان نقاط ویژه تاریخی مشخص و با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و راه و شهرسازی مرمت آثار تاریخی آن ها مورد توجه قرار گرفت.
محمد مقدوری افزود: طرح های توسعه گردشگری این شهرهای تاریخی با مشارکت مردم و مسئولان ذیربط بعد از تدوین به مرحله اجرا گذارده شده و از ظرفیت آنها برای افزایش جذب گردشگر داخلی و خارجی به استان استفاده می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم خواستار توجه بیشتر به مقوله استحکام سازی، تعیین تکلیف نظام مدیریتی قنات جهانی قصبه و توسعه زیرساختهای گردشگری و جلب سرمایه گذار بخش خصوصی برای توسعه گردشگری آن شد.
حسین زارع صفت از قنات جهانی قصبه به عنوان محور توسعه گردشگری گناباد و استان خراسان رضوی یاد کرد و گفت: توسعه این طرح نیازمند افزایش تعامل و همدلی مسئولان مربوطه و مشارکت مردم است.
معاون شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی هم خواستار ایجاد موزه آب در محوطه تاریخی قنات قصبه گناباد برای معرفی هر چه بهتر ظرفیتهای این قنات و توسعه کمی و کیفی گردشگری در منطقه شد.
محمد علایی گفت: از 33 کیلومتر طول سازه قنات قصبه گناباد 31 کیلومتر آن سالم است و رفع مشکل بقیه آن نیازمند همکاری بخش خصوصی و تعامل مسئولان ذیربط است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تمدن کاریزی و حفر قنوات در استان با ایجاد چاه‌های عمیق و نیمه عمیق به حاشیه رفته است.
محمدرضا اورانی افزود: اعتبار سرانه استحکام بخشی هر یک از قنوات در استان خراسان رضوی در طول سال 27 میلیون ریال است و در شهرستان گناباد با برخوردای از 600 رشته قنات با 10 میلیارد ریال می توان اقدام به مقاوم سازی سازه ها کرد.
فرماندار گناباد هم با اشاره ظرفیتهای قنات جهانی قصبه برای جلب گردشگر در این منطقه گفت: تعداد گردشگران و مسافران نوروزی این شهرستان بعد از ثبت این اثر در فهرست آثار جهانی یونسکو افزایش یافته به طوری که در تعطیلات نوروزی امسال 250 هزار نفر به این شهر سفر کردند در حالی که در مدت مشابه سال 1394 این میزان 95 هزار نفر بود.
محمد علی نبی پور کمبود زیرساختها و اماکن اقامتی را از تنگناهای توسعه گردشگری این شهرستان دانست و خواستار توجه بیشتر مسئولان و دست اندرکاران مربوطه به اختصاص اعتبار مناسب برای توسعه کیفی این بخش شد.
در این نشست با حضور مسئولان ملی و استان خراسان رضوی تدوین طرح جامع گردشگری قنات جهانی قصبه گناباد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
قنات قصبه گناباد تیرماه سال گذشته به عنوان تنها اثر استان خراسان رضوی در فهرست آثارجهانی، در سازمان یونسکو به ثبت رسید.
قنات قصبه گناباد با سابقه بیش از 2 هزار و 500 سال به عنوان قدیمی ترین و عظیم ترین قنات کشور شاهکار تمدن تاریخ بشر در تامین آب است و امروزه در چشم انداز توسعه گردشگری منطقه جایگاه ویژه ای دارد.
قنات قصبه گناباد با توجه به موقعیت خاص و پیشینه تاریخی خود به یکی از مکانهای گردشگری منطقه جنوب خراسان رضوی تبدیل شده و همه ساله بازدید کنندگان بسیار از نقاط مختلف کشور و حتی دیگر کشورها را به سوی خود جذب می کند.
در مجموع شش هزار و 780 رشته قنات در استان خراسان رضوی وجود دارد که 600 رشته قنات در شهرستان گناباد قرار دارد.
شهرستان گناباد در فاصله 287 کیلومتری مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

 

منبع: ایرنا

image_print
1 پاسخ
  1. Rastrear Celular
    Rastrear Celular گفته:

    A tecnologia está se desenvolvendo cada vez mais rápido, e os telefones celulares estão mudando cada vez com mais frequência. Como um telefone Android rápido e de baixo custo pode se tornar uma câmera acessível remotamente?

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *