زنان در اولویت مدیریت شهری

با تلاش های فعالان جامعه مدنی مشهد و در طی سلسله جلسات مختلف بحث و گفت و گو، مجموعه مطالبات شهروندی در سه حوزه زنان ، کودکان و محیط زیست در قالب پویش «رای مشروط» گردآوری شد.

افراد حاضر در این گردهمایی به بررسی مسایل و مشکلات اجتماعی و زیست محیطی شهر مشهد پرداختند و درپایان این جلسه هفت مطالبه اصلی هر کارگروه مشخص شد .

این مطالبات در طی روزهای آتی به سمع و نظر کاندیداهای شورای شهر مشهد فارغ از جناح بندی های سیاسی خواهد رسید. پیگیری برآورده شدن این مطالبات پس از ایام انتخابات و شروع به کار شورای شهر جدید برعهده فعالان جامعه مدنی و سایر شهروندان محترم شهر مشهد خواهد بود. در ادامه به بخشی از فعالیت‌ها در حوزه زنان می‌پردازیم.

مطالبات در سه حوزه زنان ، کودکان و محیط زیست به شرح ذیل است:

  1. زنان در جامعهٔ مدنی : اختصاص مکان‌هایی مشخص و سایر تسهیلات برای فعالیت و برگزاری جلسات سمن‌ها، تشکلهای اجتماعی و دیگر فعالین مدنی
  2. اشتغال زنان: لغو یا کاهش عوارض مربوط به مکان های آموزشی یا شغلی که در راستای توانمندسازی زنان  فعالیت می نمایند به خصوص مکان های خود اشتغالی زنان.

ب. حمایت از کارآفرینی زنان و اختصاص مکان های دائمی ویژه برای فروش تولیدات کارگاه های زنان  کارآفرین و…

  1. ورزش و سلامت زنان: رفع ممنوعیت و محدودیت های مربوط به ورزش بانوان، ایجاد ورزشگاه های استاندارد و رایگان برای بانوان در هر منطقه، تبلیغات گسترده و فرهنگ سازی برای ورزش بانوان
  2. آموزش و فرهنگ سازی در زمینه عدالت جنسیتی: سازی و آموزش افراد (اعم از زن و مرد) بخصوص دانش اموزان مدارس با استفاده از رسانه ها و امکانات شهرداری از جمله نشریات، بیلبوردها، کتابچه های آموزشی و … در خصوص جلوگیری از خشونت علیه زنان و کاهش تبعیض های مبتنی بر جنسیت و زدودن کلیشه های جنسیتی و…
  3. حمایت از زنان آسیب دیده: ایجاد خانهٔ امن، برنامه های حمایتی و توان افزایی از زنان زندانی آزاد شده و تامین مسکن (موقت) و تامین اشتغال این زنان جهت بازگشت دوباره به اجتماع.

آگاهی رسانی و آموزش در زمینه خطرات و آسیب های ازدواج و بارداری  دختربچه ها، آگاه سازی در خصوص تبعات ازدواج با اتباع خارجی.

  1. توان افزایی زنان حاشیهٔ شهر:آموزش مهارت های زندگی در شورای محلات توسط جامعه مدنی، توجه ویژه به بحث اعتیاد زنان و دختران. ایجاد بستر مناسب برای رفع نا امن شغلی و دستمزدهای نا برابر، اسکان زنان کارتن خواب و معتاد .
  2. تامین شهر امن برای زنان: تامین روشنایی معابر به ویژه پل ها، زیرگذرها، خیابان ها و کوچه های فرعی، افزایش ساعت کار وسایل نقلیه عمومی با توجه به ضرورت تردد در ساعات پایانی شب علی الخصوص شش ماهه دوم سال . تبلیغ خیابان امن برای زنان در بیلبوردها با مفهوم نکوهش آزارهای کلامی و جنسی در خیابان و ایجاد بستر برای افزایش امنیت اجتماعی زنان در فضاهای شهری.
image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *