آمادگی استان برای راه‌اندازی بازارچه‌های مشترک و افزایش تبادلات بانکی با ترکمنستان

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ما این آمادگی را داریم که در لطف ‌آباد بازارچه مشترک راه ‌اندازی کنیم و اتاق نیز آماده این است که میز مشترکی با بازرگانان این کشور تشکیل دهد، گفت: ما آماده افزایش همکاری های بانکی هستیم و مجوز قانونی برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی هم داریم چون در حال حاضر برخی تبادلات به ضرر سرمایه گذار ایرانی است که امیدواریم این متعادل تر شود.
علیرضا رشیدیان امروز در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی خراسان رضوی در استانداری اظهار کرد: برخی از ملاحظات و مطالبات ترکمن ها در حوزه گاز و اختلاف نظر در محاسبات آن وجود داشت که در حال پیگیری و حل شدن است. علی رغم اینکه ما در بازارهای اصلی هدف مانند تاجیکستان و ترکمنستان مشکلاتی در حوزه صادرات داشته ایم اما اینکه صادرات در سال گذشته حفظ شد، اقدام مثبتی است. در اقتصاد مقاومتی، نگاه به بازارهای بین المللی مورد تاکید است و امسال که سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است، بدون توسعه صادرات به این هدف نخواهیم رسید.
وی ادامه داد: ما باید در حوزه صادرات به بازار و ظرفیت های خود توجه بیشتری کنیم. برگزاری نمایشگاه ها، تبادل هیات ها، توجه به ظریفت های دو طرف، توجه به حل مشکلات تبادلات مالی و بانکی، توجه به ظرفیت سرخس برای ایجاد شعبات مشترک بانکی، افزایش ساعت کار مرزها، باز شدن فروشگاه های معاف از مالیات در مرزهای مشترک و… از مسایلی است که برای توسعه صادرات با این کشور باید به آن توجه شود.
رشیدیان با بیان اینکه مسلما در سال تولید و اشتغال باید به این ظرفیت ها توجه ویژه ای داشته باشیم، گفت: ترکمنستان برای ما اهمیت ویژه ای دارد که باید به آن توجه شود و برای گسترش تعاملات دو کشور هدفگذاری و تعیین مسئولیت کنیم. مسلما اقدامات ما و سفارت تکمیل کننده یکدیگر است. حمایت از اتباع ایرانی و حمایت از سرمایه گذاران و رانندگان نیز از مسلمات است که باید در سفارت دنبال شود.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: این درست است که برخی تصمیم گیری ها در سطوح ملی است ولی با توجه به اختیارات و نگاهی که به تصمیمات منطقه ای وجود دارد، ما نیز می توانیم در حوزه هایی مانتد عوارض، برگزاری نمایشگاه ها، تبادلات مالی و حمایت از بازرگانان تصمیم گیری های خوبی داشته باشیم.
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما این آمادگی را داریم که در لطف آباد بازارچه مشترک راه اندازی کنیم و اتاق نیز آماده این است که میز مشترکی با بازرگانان این کشور تشکیل دهد. ما آماده افزایش همکاری های بانکی هستیم و مجوز قانونی برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی هم داریم چون در حال حاضر برخی تبادلات به ضرر سرمایه گذار ایرانی است که امیدواریم این متعادل تر شود.
راضیه علیرضایی، رئیس سازان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، نیز در ادامه با بیان اینکه ما سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 2 میلیون تن کالا به ارزش 1.7 میلیارد دلار بود، گفت: از این جهت ما از نظر ارزشی 5.5 و از نظر وزنی 7 درصد رشد داشته ایم که سهم آن در صادرات کشور 4 درصد است.
وی ادامه داد: صادرات منشا تولید استان 191 میلیون دلار بوده است. 56 میلیون دلار نیز صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته ایم. 1.95 میلیارد دلار صادرات داشته ایم و به نسبت به صادرات سال قبل از 2.5 تا 3.5 و 5 درصد رشد را نشان می دهد. ارزش تراز بازرگانی استان 1.3 میلیون دلار مثبت است و واردات استان نیز کالای اولیه و نهاده های کشاورزی و دامی بوده که مبنای مصرف آن نیز تولید است و ارزش کالای مصرفی و نهایی شده در استان بسیار کم است. به طور کلی 23 درصد صادرات استان به آسیا، 50 درصد به افغانستان با رشدی معنی دار، 8 درصد به کشورهای حاشیه خلیج فارس و 5 درصد به اروپا بوده است.
اقدامات برنامه‌ریزی شده برای صادرات به اسپانیا و هنگ کنگ اثر خوبی داشته است
علیرضایی خاطرنشان کرد: ما در هنگ کنگ افزایش صادرات چشمگیری داشته ایم. مهم ترین شریک وارداتی ما کشور افغانستان بوده است اما 28 درصد از میزان صادرات ما به ترکمنستان کاهش داشته است. همچنین صادرات به عراق و تاجیکستان نیز کاهش داشته اما اقدامات برنامه ریزی شده روی اسپانیا و هنگ کنگ اثر خوبی داشته و امید می رود در آینده روی پسته و چای و نیز ادویه جات نیز سرمایه گذاری کنیم.
رئیس سازان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: مساله قابل توجه این است که واردات ما از ترکمنستان افزایش داشته و این به جهت مصوبه رفع تعرفه های 6 قلم کالا بود. انتظار ما این است که این وضعیت در ترکمنستان بیشتر شود و روابط تجاری ما با این کشور تقویت شود.
علیرضایی بیان کرد: پیش بینی می کنیم در ترکمنستان بازار را حفظ کنیم و گروه کالایی ماشین آلات از اولویت های برنامه ریزی ماست و به همین جهت نمایشگاهی در این کشور برگزار کردیم. بنای ما این است که روی کالاهای نساجی، محصولات پلاستیکی و شیمیایی برای صادرات سرمایه گذاری کنیم. ما در گذشته صادرات سیمان و مصالح ساختمانی به این کشور داشتیم که امیدواریم به این مساله نیز بازگردیم و به افزایش صادرات این اقلام برسیم اما باید وقایع تجاری ترکمنستان را برای صادرات این گروه از کالاها مد نظر قرار داد. امیدواریم بتوانیم به سهم مناسب بازگردیم و رشد صادرات را در این کالاها به دست آوریم.
وی با بیان اینکه مصوباتی در خصوص ترکمنستان داشته ایم، عنوان کرد: کمیته مشترک بازرگانی برای رفع مشکلات، تهاتر، افزایش سقف پوشش صندوق ضمانت سرمایه گذاری در کشور، اصلاح فرایندهای گمرکی، تقویت فعالیت های بانکی، بازنگری در عوارض ترانزیتی ترکمنستان، بازنگری تعرفه های ترجیحی، کم شدن هزینه صدور ویزا، برقراری روابط کارگزاری بانکی و… از اقداماتی بوده که صورت گرفته و برخی از این اقدامات باید صورت گیرد.
رئیس سازان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: تقاضای دیگر ما استقرار بانکی در ایران از سوی ترکمنستان است تا کارگزاری ها صورت گیرد. انتظار می رود که بانک صادرات نیز همین اقدام را در این کشور انجام دهد.
محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان، نیز در ادامه تاکید کرد: ما برای صادرات آمادگی داریم ولی نیازمند فضای سیاسی مثبت تر هستیم. در مورد ترکمنستان مساله ویزا مشکل ماست چون اکثر کسانی که از این کشور می آیند، برای تجارت می آیند. امیدواریم بتوانیم رابطه مجدد استان با ترکمنستان را برقرار کنیم چراکه بازار خوبی در این کشور می توانیم داشته باشیم و این بستر در حوزه ساخت و ساز نیز وجود دارد.
سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، اظهار کرد: شرایط اقتصادی ترکمنستان در سال های گذشته رو به وخامت گذاشته است. اگر لابی گری ما بیشتر شود و محور مسایل به سمت مسایل اقتصادی سوق داده شود، این به نفع بخش خصوصی خواهد بود.
منوچهری، مسئول امور بین الملل اتاق بازرگانی استان، تصریح کرد: در یک ماهه اخیر بیش از 10 مناقصه ترکمنستان را داشته ایم و این نیازمند این است که شرکت گاز ایران از محل مطالبات گاز این کشور با آن ها قرارداد منعقد کند و آن را به شرکت های فنی مهندسی استان واگذار کنند.
محمدنژاد، مسئول اتحادیه صادرات کالاهای ساختمانی استان، افزود: در ترکمنستان وضعیت اقتصادی خوب نیست. از زمانی که مساله تهاتر مطرح شد و قرار شد وزارت نفت پرداخت را ضمانت کند، شریط خیلی خوب بود منتها این چند ماه اخیر وضعیت برعکس شده و بخش خصوصی سرگردان مانده است.
جلیلی، دبیر توسعه صادرات به روسیه، با بیان اینکه باید مدل سازی کنیم، گفت: ترک ها حدود 20 سال پیش در این کشور فروشگاه راه اندازی کردند و خدمات را در کنار کالاهای خود ارایه کردند. ما تا امروز به صادرات توجه ویژه ای نداشته ایم. اگر ما در سه شهر این کشور فروشگاه زنجیره ای راه اندازی کنیم، می توانیم مشکلات بسیاری را حل کنیم.
حسین زارع صفت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، ادامه داد: مناسبات فرهنگی ما و ثبت جاده ابریشم از موضوعاتی است که می تواند به عنوان نقطه مورد اشتراک مورد توجه قرار گیرد. مساله گردشگری خصوصا گردشگری سلامت نیز اهمیت دارد که زمینه آن نیز فراهم است. از مبادی ورودی باجگیران، سرخس و لطف آباد 52 هزار و 64 نفر از مرزهای ترکمنستان وارد استان شده است.
علی رسولیان، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: میزان صادرات بازارچه ما به این کشور 14.5 میلیون دلار بوده و 100 نفر به صورت مستقیم در این بازارچه اشتغال ایجاد شده است. توسعه این بازار نیازمند مشارکت ترکمن هاست و سال گذشته 347 هزار دلار نیز واردات داشته است که البته هنوز به آن اندازه مورد نظر نرسیده است.
وی بیان کرد: هدف ما از واردات در بازارچه افزایش تعاملات بهتر با طرف ترکمنی است و واردات نیز موادی است که مواد خام است و تبدیل به پوشاک می شود.
جوادی، مشاور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، تصریح کرد: کشت پنبه و غلات از عمده محصولاتی است که در این کشور صورت می گیرد و سیب زمینی و سیب تازه عمده محصولات صادراتی ما بوده است. با پررنگ شدن پشتوانه حقوقی می توان کشت فراسرزمینی را در این کشور فعال کنیم و ارتباط بخش کشاورزی را در این حوزه افزایش دهیم.
منبع: ایسنا

 

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *