تخریب مسیر روشندلان در برخی معابر مشهد

مسئولان نابینایان را نمی بینند!

مرتضی یگانه/ سرعتشان به نسبت سایر افراد حاضر در مسیرهای عبوری بسیار آرام است تا بتوانند به کمک عصای سفید دستشان مسیر درست را انتخاب کنند.
میسر بدون مانع و دقیق نخستین و اساسی ترین نیاز نابینایان در سطح شهر است که مدیریت شهری وظیفه دارد آن را به بهترین شکل ممکن اجرا و پیاده سازی کند.

15 اکتبر هر سال به نام روز عصای سفید نامگذاری شده تا به سیاست گذاران، مسئولین اجرایی و مردم جامعه یادآوری شود افرادی در کنار ما زندگی میکنند که به اندازه تمامی شهروندان دیگر حق زندگی و استفاده از خدمات عمومی را دارند.

 

اشتغال
طبق آمارهای منتشر شده در حال حاضر 150 هزار نابینا و 650 هزار کم بینا در سراسر کشور وجود دارند که 8 درصد از جمعیت جامعه را تشکیل میدهند اما نکته حائز اهمیت در این است که از این میزان تنها 30 درصد دارای شغل بوده و اکثریت آنها از حقوق شهروندی که برای تمامی مردم جامعه در نظر گرفته می شود محروم اند.
از جمله کمبودهای جامعه نابینایان می توان به کاستی و کمبود منابع و کتاب های ویژه با خط بریل اشاره کرد به شکلی که امروز بسیاری از نابینایان از خواندن کتاب های تازه منتشر شده محروم بوده و مجبورند تنها به کتاب های صوتی بسنده کنند.

مناسب سازی خدمات شهری
نابینایان همانند سایر افراد جامعه به ورزش و فعالیت های روزمره نیازداشته و آنچه مشاهده می شود از کمبود فضای ورزشی، محیط شهری، پارک و سایر خدمات فراغت برای این قشر خبر میدهد.
با مشاهده سایر مطالبات این قشر از جامعه با مواردی همچون نیاز به تجهیز مسیرهای شهری به موزائیک های راهنما، نصب چراغ گویا و دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی اشاره کرد؛ نابینایان عقیده دارند آنها همانند سایر شهروندان در صورتی که خدمات برای آنها مهیا شود میتوانند در امکان عمومی حضور پررنگی داشته باشند.

حمایت از توان یابان از حرف تا عمل
روزجهانی عصای سفید در حالی پشت سر گذاشته شد که امروزه بسیاری از نابینایان و توانیابان در کلانشهرها با مشکل عدیده ای برای حضور در جامعه و استفاده از خدمات عمومی با آن مواجه هستند.
یکی از اصلی ترین شعار های مدیریت شهری در دوره ششم مسئله توسعه خدمات برای توانیابان در سطح شهر بوده که تا به امروز بخش بزرگی از آن محقق نشده اما نکته قابل توجه این است که گاها برای اجرای طرح یا برخی پروژه ها حتی به فضای فعلی کمک کننده به نابینایان در سطح شهر تعرض جدی صورت می گیرد.

اخلال در خدمت رسانی به نابینایان
مشاهدات خبرنگار ما در سطح شهر حاکی از آن است که اخیرا یک شرکت تبلیغاتی با حضور در شهر مشهد اقدام به ایجاد 11 فضای تبلیغاتی در شهر مشهد کرده که برخی از آنها مستقیما در تردد تابینایان شهر اخلال ایجاد کرده است.
یکی از 11 تابلوی جدید نصب شده در شهر دقیقا در تقاطع دانش آموز- معلم قرار دارد؛ تصاویری که چند روز پس از نصب این تابلو در اختیار ماست نشان میدهد که شرکت مذکور برای اینکه تابلوی خود را در بهترین نقطه چهارراه نصب کند مسیر عبور نابینایان را کاملا مسدود کرده و تا شعاع 5 متری موزائیک های زرد رنگ هشدار دهنده به نابینایان را تخریب کرده است.
شهرداری مشهد به عنوان متولی اصلی تابلوهای تبلیغاتی باید در این خصوص پاسخگو باشد که چرا برخلاف سیاست های کلی شورای شهر اجازه چنین رفتارهایی را به پیمانکاران میدهد.
عدم نظارت صحیح مدیریت شهری بر روند فعالیت برخی پیمانکاران سبب شده تا آنها نسبت به سرمایه ها و خدمات شهر که متعلق به قشر نابینایان است بی توجه شوند و برای نصب تابلو و درآمدزایی اقدام به تخریب یکی از حساس ترین خدمات شهری کنند.

تابلوی ابتدای هنرستان
از ایستگاه مترو هنرستان که به سطح خیابان قدم میگذاریم شاهد یک خط ویژه نابینایان هستیم که به سوی ایستگاه اتوبوس میرود اما آنچه امروز کاملا مسیر دسترسی را به ایستگاه اتوبوس سد کرده یکی از تابلوهای نصب شده مابین کندرو و مسیر اصلی وکیل آباد به سوی میدان پارک است.
شهرداری مشهد باید در این باره پاسخگو باشد که چرا بر روند نصب و جانمایی تابلوهای تبلیغاتی مذکور نظارت نداشته و اینکه این تابلو ها توسط شهرداری ایجاد و نصب شده یا عملیات نصب توسط پیمانکار بهره بردار تبلیغاتی صورت گرفته است.یکی از اصلی ترین نیازهای نابینایان در سطح شهر خطوط زرد رنگی است که به آنها کمک می کند تا با استفاده از شیارهای موجود روی آن مسیریابی صحیحی داشته و خطرات احتمالی را برای نابینایان بکاهد.
بررسی های به عمل آمده در مسیرهای پرتردد شهری نشان میدهد که توزیع خدمت و بکارگیری موزائیک های هشدار دهنده در سطح شهر به صورت متوازن انجام نشده و یا در برخی از مسیرها به صورت ناقص انجام شده است.
مدیریت شهری به وضوح میداند که باید در راستای توسعه خدمت رسانی به نابینایان مسیرهای تردد آنها را گسترش دهد اما در این بین گاها مشاهده شده که با کوتاهی در زمینه نظارت بر آزاد بودن مسیرهای ایجاد شده، سبب به زحمت افتادن نابینایان و کمرنگ شدن انگیزه شان برای حضور در سطح جامعه شده است.

سد راه نابینایان تخلف است یا جرم؟
پارک کردن خودرو در مسیر پیاده رو بلوار وکیل آباد یا بلوارهایی همچون معلم، هاشمیه واحمد آباد به امری تقریبا طبیعی بدل شده و در بسیاری از موارد نابینایان و کم بینایان را به زحمت می اندازد بنابراین از پلیس راهور و شهرداری مشهد انتظار می رود با استفاده از قوانین موجود و یا در صورت لزوم ایجاد دستورالعمل بازدارنده و جدی از وقوع این ظلم به جامعه توان یابان جلوگیری کنند.

چه کسی پاسخگوی این تعرض است؟
آنچه مدیریت شهری باید در برابر این تعرض و تخریب از خود نشان دهد یک واکنش صریح است تا سایر افراد و پیمانکاران در شهر متوجه شوند که نمی توان برای کسب کمی درآمد و پیش برد اهداف خودشان دست به هرکاری بزنند و حقوق سایر شهروندان را به صورت جدی نادیده بگیرند.
به امید روزی که نابینایان بتوانند با آسایش خاطر از وجود امکانات کافی در معابر و میادین اصلی شهر پا به خیابان ها و مسیرهای اصلی شهر بگذارند.
اطلاعات فوق توسط مشاهدات خبرنگار روزنامه صبج امروز جمع آوری و منتشر می شود؛ همچنین به منظور تنویر افکار عمومی روزنامه صبح امروز امادگی دارد تا توضیحات مدیران شهری و یا پیمانکار این تابلوای تبلیغاتی را منتشر کند.

image_print
848 پاسخ
  1. Autodesk coupon
    Autodesk coupon گفته:

    Today, I went to the beach with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *