تداوم امید

همان طور که رئیس شورای اسلامی شهر هم در مراسم تکریم و معارفه شهردار مشهد عنوان کرد هیچ فردی تصور هم نمی کرد که دوره خدمت تقی زاده خامسی شهردار مشهد 14 ماه باشد، تقی زاده خامسی که کارنامه ای پربار در مدیریت شهری مشهد و تهران و معاونت عمرانی استانداری خراسان را در کارنامه داشت در فرآیندی رقابتی با ارائه برنامه به عنوان شهردار مشهد انتخاب شد اما اصلاحیه قانون منع بکار گیری بازنشستگان او را به ناچار از خدمت در شهرداری مشهد  منع کرد تا محمد رضا کلائی که در جریان انتخاب تقی زاده خامسی در مرحله نهایی از رقابت با او انصراف داد، اکنون جایگزین او شود. البته کلائی در دوره سوم شورای شهر مشهد تجربه مدیریت در شهرداری را در کارنامه دارد و علاوه بر معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری ، مدتی را نیز در وزارت رفاه و تامین اجتماعی و شهرداری تهران مدیریت کرده است.

عصر دیروز تقی زاده خامسی با تمام علاقه ای که طی این مدت به تاریخ و فرهنگ ، حفظ هویت و برندسازی در مشهد داشت، کلید شهر رابه کلائی داد تا شهردار جوان و با انگیزه حدود 3 سال  باقی مانده از دوره شورای پنجم را به مردم خدمت کند تا هم‌چنان امید درمشهد تداوم داشته باشد

مشهد در شرایط مطلوب در مقایسه با دیگر کلان شهرها

محمد رضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این مراسم گفت: : 13 ماه گذشته اولین جلسه انتخاب نخستین شهردار خود را برگزار کرد و نمی دانستیم در این گردش ایام چه چیزی رقم خواهد خورد و تصور نمی کردیم در چنین روزی جلسه تکریم و معارفه داشته باشیم.

وی با اشاره به انتخاب تقی زاده خامسی، تصریح کرد: شورای شهر به همراه تقی زاده و با همراهی و فداکاری همه عناصر مدیریت شهری و همه عوامل تلاش وافری در شهر صورت گرفت و اتفاقات مبارکی افتاد و با تکیه بر داده‌های عینی مشهد در مقایسه با دیگر کلان شهرها در مقطع کنونی شرایط مطلوبی را دارد. 

حیدری خاطرنشان کرد: به نمایندگی از شورا و مردم مشهد ار تلاش های شبانه روزی و فداکاران خامسی تشکر می کنم. اقدامات ارزشمندی را در شهر یادگار گذاشتند و ما همچنان جدای از نقش شهردار، ان‌شاء الله از ایشان برخوردار خواهیم بود.

وی با اشاره قانون منع به کارگیری بازنشستگان، عنوان کرد: با وجود تلاش های صورت گرفته در نهایت ما ناچار شدیم وارد فرآیند انتخاب شهردار جدید شویم البته از فرآیند طولانی خودداری کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص شاخص های انتخاب شهردار، گفت: در فرآیند انتخاب شهردار همان معیارهای گذشته شامل بومی بودن، تحصیلات مرتبط، تخصص و تجربه و رفتن به سمت جوانگرایی از ملاک های انتخاب بود.

 بر این اساس شورا اطمینان پیدا کرد که مدیریت شهری مشهد می تواند با نیروی جوان با انگیزه کار را دنبال کند و لذا جناب کلایی به عنوان شهردار معرفی شد.

انتظارات شورا از کلائی

وی انتظارات شورا از شهردار جدید مشهد را نیز این گونه اعلام کرد: حرکت مدیریت شهری بر مدار برنامه عملیاتی 1397 تا 1400 ، شفافیت و انضباط مالی، فساد زدایی و پاسخگویی در برابر شورا ، توسعه متوازن، و عدالت محوری و کاهش فاصله شمال و جنوبی براساس شاخص ها، تداوم سیاست تعامل و هم افزایی که در گذشته با رویکرد شهردار سابق آغاز شده، حکمروائی مطلوب شهری با حضور و مشارکت مردم، بهره گیری از ظرفیت های ملی برای پیشرفت مشهد، از انتظارات شورا از شهردار جدید است. وی تاکید کرد: مشهد نیازمند همگرایی و هم افزایی جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی است و این الزام وجود دارد که برای پیشرفت کنار هم قرار بگیرند که در تجربه 13 ماه گذتشه این موضوع نتیجه داده است.

2 سال کاری بیشتر فرصت نداریم

در ادامه قاسم تقی زاده خامسی مانند همیشه صحبت را با السلام علیک یا علی بن موسی الرضا آغاز کرد و کوتاه به دو نکته اشاره کرد وگفت: در تودیع و معارفه شهرداراسبق یک ساعت صحبت کرد و گزارش کار داد اما بنا به سنت خودم عادت ندارم زیاد صحبت کنم، اما 2 نکته را عرض می کنم، برای برادر عزیزم آقای کلایی آرزوی توفیق می‌کنم. ایشان از بدنه شهرداری مشهد هستند و انتخاب خوبی از سوی شورای شهر صورت گرفت.

وی ادامه داد: از لحاظ کاری زمان زیادی نداریم؛ حدود دو سال بیش‌تر نداریم و امیدوارم آقای کلایی در این دو سال حال مردم را بهتر کند.تقی‌زاده خامسی خطاب به همکاران، کارکنان ، مدیران مسئولان استان، تصریح کرد: شهادت می‌دهم در این دوران 14 ماهه هیچ‌یک از مدیران استان به هیچ درخواست من پاسخ منفی نداند. این یکی از افتخارات من است و من هم تلاش کردم به هیچ درخواست مسئولان استان جواب منفی ندهم و مشکلات را حل کنم، چراکه در مشهد رسم بود که مسئولان با هم نمی‌سازند و کارها گیر می‌کند. انصافاً من در این 14 ماه ندیدم درخواستی کنم و نه بگویند. وی اضافه کرد: امیدوارم این سنت ادامه پیدا کند و بهره اش را مردم ببرند. او که با شعری خطاب به امام رضا (ع) سکان مدیریت شهری را آغاز کرده بود اکنون نیز شعری خطاب به امام رضا قرائت کرد.

معاون وزیر کشور:مشهد جدید نیازمند بازاندیشی، بازخوانی و بازآفرینی است

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمرانی و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور نیز در این مراسم بر ضرورت بکار گیری مزیت منحصر به فرد مشهد به عنوان شهر مذهبی تاکید کرد و یادآورشد: مشهد کهن و خراسان تاریخی نباید کمرنگ شود و جایگاه، نقش و نفوذ پررنگ در عرصه های علم، اقتصاد، و سیاست این منطقه نباید نادیده گرفته شود

وی ادامه داد: برای مشهد جدید و تمدن نوین انقلاب اسلامی که مشهد باید پایه گذار آن باشد نیاز به بازاندیشی، بازخوانی و باآفرینی داریم البته تحقق این 3 مورد به معنای زیر و رو کردن نیروی انسانی نیست بلکه باید راهبرد ونگاه تغییر کند ما نیاز به افرادی داریم که نگاه شان برای پیشرفت شهر نگاه سازه ای و سخت افزاری نباشد.

خطاب معاون وزیر به شهردار

وی خطاب به کلائی گفت: شهردار باید از تمام ظرفیت های شهر استفاده کند، شهرداری باید زباله های مسیحی و مسلمان، اصلاح طلب و اصولگرا را جمع آوری کند، برخی شهرداران تک بعدی فکر می کنند و نگاه عمرانی دارند در حالی که باید شهردار نگاه، عمرانی، ، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد. وی تاکید کرد: مردم تشنه ساده زیستی ، صداقت، صراحت و پاسخگوئی اند.

وی به ضررت ارتباط شهردار با اقشار مختلف اشاره کرد و گفت: دیگر شعار ندهیم و از ظرفیت جوانان و بانوان در مدیریت شهری استفاده کنیم.

با کمک مردم می توانیم دوران درخشان و پر امیدی را رقم بزنیم

در ادامه  محمدرضا کلائی شهردار مشهد  با بیان این که که زمانی که در این دوره موضوع شهرداری مشهد پیش آمد سری به قرآن کریم زدم و هنگامی که قرآن را باز کردم در ابتدای صفحه آیه 96 سوره اعراف آمده که «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَ الأَرْضِ». دلم قرص شد و با این نشانه‌ای که دریافت کردم مطمئنم با کمک شما و شهروندان مشهد می‌توانیم دوران درخشان و پر امیدی را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه «مشهد درگیر مسائل و شکاف‌هایی است»، تصریح کرد: تنها را مواجه با آن‌ها گفت‌وگوست و امروز ما به یک گفت‌وگو در ابعاد مختلف نیاز داریم. گفت‌وگوی بین نسلی، گفت‌وگوی بین رشته‌ای، گفت‌وگوی بین‌جریانی، گفت‌وگوی بین نهادی و سازمانی و این گفت‌وگو پربازده و کم‌هزینه‌ترین روش‌ ما برای مواجه با تضادها و شکاف‌هاست.

 

وی خاطرنشان کرد: بایستی وارد این گفت‌وگو شویم چون مشهد شهری است که آن را دوست داریم و می‌خواهیم در مدتی که مسئولیت اداره آن را داریم بیش‌ترین خدمت را به این شهر و شهروندان و زائران امام رضا(ع) داشته باشیم.

 

شهردار مشهد افزود: برای این کار باید پیشگام و پش‌قدم شوریم و اولین قدم را من و همکارانم باید برداریم و آن جلب اعتماد مردم با کار است تا این‌که مردم هم در کنار ما قرار گیرند و آن‌ها هم به اندازه‌ای که ما مشهد را دوست داریم مشهد را دوست داشته باشند –که یقیناً اینگونه است- و در کنار یکدیگر بتوانیم شکاف‌های موجود در شهر را التیام دهیم و مشهد را به ظرفیت اصلی خود برسانیم؛ قدم اول را ما برخواهیم داشت، برای این کار از همه ذی‌مدخلان و مسئولان کمک می‌خواهم.

 

کلایی خطاب به امام رضا (ع) از این امام کمک خواست.

در حاشیه:

نامه‌ای با امضای تمام اعضای شورای اسلامی شهر به تقی زاده خامسی شهردار سابق مشهد تقدیم شد.

علی مظفری رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، قربان میرزایی سرپرست استانداری خراسان رضوی، خوراکیان به نمایندگی از حجت الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی ، کاظمی به نمایندگی از معاونان شهردار، فرشته تنهایی مشاور شهردار در امور معلولان تقدیر نامه ای را به تقی زده خامسی اهدا کردند.

هم چنین از معاونان، مدیران و مشاوران بازنشسته شهرداری تقدیر شد و حمید رضا نخعی معاون سابق شهردار، وحید برکچی معاون سابق حمل و نقل شهرداری، مهدی شریفی مشاور عالی سابق و رئیس حوزه ریاست شورای اسلامی شهر مشهد، علی اکبر نوری رئیس سابق اداره حراست ابراهیمی مدیر املاک و مستغلات شهرداری مشهد علیرضا هوشنگ نژاد مدیرعامل سابق نمایشگاه بین المللی مشهد و محمد مهدی معینی مشاورسابق شهرسازی و معماری شهرداری مشهد  تقدیر شدند.

در مراسم تودیع و معارفه شهردار مشهد محمود بخاری کنسول کشور پاکستان در مشهد و آیکان کورتولوش سرکنسول ترکیه در مشهد نیز حضور داشتند.

تقی زاده خامسی در حالی  کلید شهر را به محمدرضا کلائی داد که اگرچه قبل از دریافت حکم شهرداری یک نشست خبری در مدرسه محل تحصیل برگزار کرد اما در طول ۱۴ ماه خدمت در شهرداری حتی یک نشست خبری هم با خبرنگاران نداشت.

در این مراسم کلیپی گفت و گو محور از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد پخش شد که علاوه برگفت و گو با تقی زاده خامسی، اعضای شورا و معاونان اش در این گفت و گو ، به ویژگی شهردار سابق اشاره کردند.

هم چنین در پایان کلیپی از محمدرضا کلائی شهردار جدید مشهد پخش شد که کلائی به آرزوهایش برای شهر و مردم مشهد پرداخت، و به ایجاد نشاط و شادابی، رسیدگی به ارتفاعات جنوبی مشهد، بافت اطراف حرم مطهر، ایجاد حیات شبانه شهری در مشهد، التیام زخم حاشیه نشینی اشاره کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *