ورزشکار از روی درجات ورزشی رده‌بندی نمی‌شود

در فرهنگ ما ورزشکار از روی درجات ورزشی رده‌بندی نمی‌شود، بلکه حق آن است که از روی کمالات انسانی درجه‌بندی شود. پدر ورزش صبحگاهی استان با بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح امروز گفت: غرور ورزشی من در همان مدرسه ابتدایی و در یک مسابقه والیبال شکسته شد. ورزشکاری که آکنده از غرور باشد شاید در کوتاه مدت در کسب عناوین قهرمانی موفق باشد، اما با گذشت زمان و خداحافظی از دنیای قهرمانی جایگاه مردمی خود را از دست خواهد داد.

حسن شفیعی با بیان خاطراتی از دوران ورزش قهرمانی در سال‌های 53-54 درباره غرور ورزشکاری که گریبان بسیاری از ورزشکاران را گرفته است، افزود: هیچگاه اجازه ندادم که غرور در دنیای ورزشی من بر وجدانم غلبه کند و تمام هم و غم خود را برای توسعه ورزش صبحگاهی استان گذاشته‌ام و هر روز با طلوع آفتاب برای تشویق ورزشکاران بر سر ایستگاه‌های ورزشی در بوستان‌های مشهد حاضر می‌شوم و همگام و همراه با آنان ورزش می‌کنم و گزارش تهیه می‌کنم.

وی خاطر نشان کرد: اغلب کارمندان دفتری و اداری بیشتر وقت خود را پشت میزهای کارشان سپری می‌کنند  و به دلیل مشغله کاری و زندگی ماشینی روزمره که دارند قادر نیستند در بوستان‌ها و سالن‌های ورزشی به فکرسلامت جسمانی خود باشند. به همین منظور طرح‌ها و برنامه‌هایی را در کمیته آموزش ورزش صبحگاهی پیش‌بینی کردیم تا همگام با علم روز ورزشی و یاری از متخصصان علوم ورزشی حرکات و نرمش‌های ویژه کارمندان اداری را به داخل سازمان‌ها و ارگان‌ها ببریم و دقایقی کوتاه را در همان محل کار تمرین‌های اختصاصی و ویژه کارمندان را برنامه‌ریزی کنیم.

شفیعی ادامه داد: در فصل پاییز ورزش صبحگاهی کارمندان را در محیط باز برنامه‌ریزی کردیم، اما با فرا رسیدن فصل سرما تمرینات فشرده را پشت میزهای کارمندان با اجرای حرکات ویژه و خاص به کارمندان اداری آموزش می‌دهیم.

مسئول کمیته ورزش صبحگاهی خراسان رضوی یاد آور شد: اگر این طرح در عمل بازدهی مفید و کارسازی داشته باشد با سایر سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی برنامه راه اندازی ورزش صبحگاهی در محل ادارات و سازمان‌ها را به مرحله اجرا در خواهیم آورد.

وی تعریف خاصی از ورزش صبحگاهی ارائه کرد و ادامه داد: ورزش صبحگاهی به شکلی از فعالیت‌های جسمی یا حضور منظم در فعالیت‌های جسمانی اطلاق می‌شود که بتواند سلامت بدنی و روانی را بهبود بخشد.

وی درباره هدف از ورزش صبحگاهی گفت: از ورزش صبحگاهی انتظار می‌رود به ارتقا کمی و کیفی عملکرد افراد کمک نموده و علاوه بر آن، دستاوردهای دیگری را به طور مشخص در راستای بهبود روابط اجتماعی عرضه کند. بدین معنا ورزش صبحگاهی می‌تواند دایره وسیعی از فعالیت‌های بدنی را  در بر بگیرد که از طریق آن آثار مثبت ورزش در دسترس قرار می‌گیرد.

غرور بی‌جا و غرور بجا

مسئول کمیته ورزش صبحگاهی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا ورزشکار مغرور باید باشد یا خیر؟ گفت: ورزشکاری که می‌خواهد پله‌های ترقی را برای کسب عناوین قهرمانی و جهانی طی کند باید غرور ورزشی داشته باشد و این غرور را در دنیای ورزش خرج کند، اما وقتی لباس خادمی ورزش را از تن در آورد هیچ تفاوتی با سایر اقشار جامعه ندارد و باید تواضع و فروتنی داشته باشد تا عزیز مردم شود و وقتی عزیز مردم شد قطعا نامش همچون ستاره‌ای تابان بر تارک ورزش استان و کشور می‌درخشد.

وی خاطر نشان کرد: بیش از 50 سال است در متن ورزش فعالیت می‌کنم و هیچگاه توقعی از فردی نداشتم چون خودم را وقف ورزش کردم و برای سازندگی جوانان تلاش می‌کنم.

والدین مجرم

شفیعی با اشاره به اینکه خانواده‌ها تصور می‌کنند اگر وسایل و تجهیزات مدرن را در اختیار فرزندان خود قرار دهند به آنان خدمت کرده‌اند تصریح کرد: بسیاری از والدین با خریداری انواع بازی‌های رایانه‌ای به فرزندان خود خیانت می‌کنند و مجرم هستند. این نسل نیاز به تحرک، پویایی، شادابی و نشاط دارد و اگر به همین منوال جلو برویم نسلی منزوی و خانه نشین را تحویل جامعه بشری داده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: نسل جوان ما دچار پیری زودرس شده است. جوان 30 ساله ما قادر نیست 20 دقیقه ورزش کند.

کارنامه مربیگری

وی درباره سابقه ورزشی خود گفت: مربی بدنساز تیم‌های  ابومسلم، پاس تهران، تیم فوتسال شن‌سای ساوه قهرمان لیگ برتر، نفت تهران، استیل آذین، تیم فوتسال سازمان آب خراسان رضوی، همای تهران و آب و فاضلاب مشهد را برعهده داشته‌ام.

قهرمان اعزامی به مسابقات سیزم ارتش‌های جهانی به کشور سوئد درباره کارنامه و عناوین مربیگری خود افزود: مانند هر ورزشکار دیگر بعد از پایان دوران ورزش قهرمانی با حضور در چند کلاس مربیگری موفق شدم دوره مربیگری آمادگی جسمانی در آب زیر نظر فدراسیون جهانی، مربیگری فوتسال، بدنسازی، سرمربی تیم پنج گانه نظامی ارتش اعزامی به مسابقات سیزم، قهرمان دو صحرانوردی، مربیگری درجه یک بین‌المللی در رشته دو و میدانی، را اخذ نمایم.

پیشکسوت کیست؟

وی درباره معنای واقعی ورزشکار پیشکسوت گفت: هر ورزشکار سابقی را نمی‌توان پیشکسوت در خور احترام و در اندازه الگو شدن دانست. ورزشکار سابقی پیشکسوت است که لایق راهنمایی بوده و وجودش نشانه خیر و برکت و خوبی و رفتارش سرمشق نیکی و جوانمردی باشد. پیشکسوت چه بخواهد و چه نخواهد در تیررس نگاه مردم و جامعه است. همه رفتار او، کردار او و نوع صحبت و حتی حرکات بدنش را تحت نظر می‌گیرند، چرا که می‌خواهند چون او باشند و از او الگو بگیرند، چنین فردی دیگر مال خودش نمی‌تواند باشد، او تعلق به همه جامعه دارد و بنابراین باید از خودش مواظبت نماید تا آسیبی به باورهای عمومی وارد نشود.

وی همچنین درباره تعریف ورزشکار اضافه کرد: هر فردی که ورزش کرد ورزشکار نیست. چرا که در فرهنگ ما، برای ورزشکار حرمت بزرگ در نظر گرفته می‌شود. در فرهنگ ما واژه ورزشکار بر کسی دلالت می‌کند که ورزش کرده و یا می‌کند و از ورزش شرف گرفته و شریف شده است.

حرف پایانی: تقاضا از مدیران استان

وی از مدیران و مسئولان اجرایی استان به خصوص شورای شهر و شهردار خاضعانه تقاضا کرد برای ترویج و توسعه سلامتی جامعه با ارائه بسته‌های تشویقی، خدمات رفاهی و اطلاع‌رسانی صحیح شرایط قرار گرفتن ورزش صبحگاهی را در سبد خانواده‌ها فراهم کنند تا جامعه‌ای سالم را بسازیم.

مجید خروشی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *