رونق اقتصاد، فرهنگ و گردشگري سه زمينه اصلي فعاليت مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم

رئيس مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم گفت: شرايط اقتصاد و فرهنگ و گردشگري سه زمينه اصلي آغاز به كار و فعاليت مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم است.

نصرتی در هفتمین همایش مدیران و شهرداران ایرانی جاده ابریشم که در دبیرستان خیام نيشابور برگزار شد، افزود:  قابليت برقراري ارتباط بين 25 شهر از 25 كشور به وجود آمده است؛ در اين جلسه مقدمات هم افزايي را فراهم مي‌كنيم.

وي با تاكيد بر اهميت برنامه محيط زيست شهري عنوان كرد: اگر محيط زيست شهري و برنامه‌هاي مورد تاكيد محيط زيست را نتوانيم پياده كنيم، صاحب شهرهايي خواهيم بود كه در اين مسير نا هماهنگي و نا موزوني دارند.

رئيس مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم اظهار کرد: درباره خواهر شهري بين شهرهاي ايراني با شهرهاي خارج از ايران اعلام آمادگي مي‌كنيم كه امروز مقدماتش فراهم مي‌شود.

وي به معرفي سرمايه‌گذاران خارج از كشور كه اعلام آمادگي از سوي آن‌ها صورت گرفته است؛ اشاره كرد و گفت: ما سرمايه گذاران ايراني زيادي داريم كه اگر پروژه‌هاي خوب و اقتصادي تعريف شود، قابليت بهره برداري از آن وجود دارد.

رئيس مجمع جهاني شهرهاي جاده ابريشم افزود: بايد نگاهي به حقوق سكونت در اسلام داشته باشيم، با توجه به اين كه انتظار داريم يك شهر ايراني مقصد گردشگري باشد بايد از بعد فرهنگي نيز نمادي از ايران اسلامي را در اين شهرها داشته باشيم.

نصرتي عنوان كرد: ما از ظرفيت‌هاي موجود حود استفاده نكرده‌ايم كه بخواهيم به دنبال ظرفيت‌هاي بين المللي  برويم. ما از به صورت حداقلي از اين ظرفيت‌ها استفاده كرديم.

 

تلاش برای رونق و توسعه ایران

معاون استاندار و فرماندار نيشابور در اين اجلاس عنوان كرد: ويژگي مشترك بين شهرهاي عضو اين است كه همه در اين اجلاس ايراني هستيم و همه براي رونق و توسعه ايران در تلاش شبانه روزي هستند كه با تدبير بر رونق اين شهرها افزوده شود؛ افزايش تعاملات بين اين شهرها يكي از مهم ترين محورها و اهداف به شمار مي‌رود كه اين تعاملات قطعا نشان‌گر وجوه و بستر مشترك فرهنگي در كشورمان است؛ تعاملات اقتصادي نيز از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است كه با در كتار هم قرار گرفتن ظرفيت‌هاي اقتصادي شهرهاي عضو، پيوندي ناگسستني بين آن‌ها ايجاد می‌کند و همچنين گردشگري كه مي‌تواند بستر فرهنگي و اقتصادي را با يكديگر بياميزد.

سعید شیبانی ادامه داد: مي‌توانيم به وسيله برگزاري جشنواره‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها در شهرهاي عضو به موضوع گردشگري بپردازيم؛ چرا که شهرهاي عضو در بحث گردشگري ظرفيت فراواني دارند.

وی گفت: هم افزايي، توان ما را براي برخورداري از ظرفيت‌هاي بالاي گردشگري فراهم خواهد كرد؛ تعامل پويا و سازنده و توانمندي داخلي شهرهاي عضو، منجر به تعامل پويا براي ارتباط با شهرهاي عضو كشورهاي ديگر مي‌شود و بستر را فراهم تر و ميسر تر خواهد كرد و در يك رقابت پويا بر مبناي اين بالندگي فرهنگي و اقتصادي و مشتركات، از ظرفيت بالقوه گردشگري جهاني براي كشورمان نيز استفاده خواهيم كرد.

در ادامه، علي نجفي شهردار نيشابور نيز در اين اجلاس اظهار كرد:  در طول تاريخ ما مسيرهاي متعددي داشتيم كه مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما اين طور نيست كه از همه آن مسيرها آثاري به جا مانده باشد؛ آنچه كه وجه تمايز جاده ابريشم با ساير مسيرهاست و منجر به اين شده كه جاده ابريشم ادامه حيات بدهد؛ توجه به فرهنگ و تمدن بوده؛ تمدني كه از شرق آسيا آغاز و به غرب اروپا ادامه مي‌يابد در اين موضوع اصل و اساس توجه به فرهنگ است و اميد داريم كه در اين نشست و نشست‌هاي آتي با توجهاتي كه در اين حوزه صورت خواهد گرفت و با نظرات كارشناسي كه داده مي‌شود، زندگي اين مسير نيز تداوم يابد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *