کوزه سفالی 1500 ساله در فریمان کشف شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان گفت: یک کوزه سفالی قمقمه ای با قدمت بیش از 1500 سال در محوطه تاریخی فرهادگرد فریمان کشف شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حسن گیاهی افزود: این کوزه که توسط یکی از اهالی کشف و تحویل این اداره شده است، متعلق به دوره اشکانیان می باشد.

وی اظهار کرد: فرهادگرد در دوره اشکانیان و قرون قبل از آن از مراکز فرهنگی به شمار می رفته است.

وی گفت: براساس مذاکره با مدیریت شهری فرهادگرد، امیدواریم محلی از سوی شهرداری برای ایجاد موزه در این شهر در نظر گرفته شود تا اشیای تاریخی این شهر کهن در آن به نمایش گذاشته شود.

گیاهی افزود: محوطه فرهادگرد، چشم و چراغ هویت تاریخی این شهرستان است که از دوره های پیش از تاریخ تاکنون بطور پیوسته سکونتگاه بوده و سفال‌ های به دست آمده قدمت آن را به بیش از 6 هزار سال پیش می رساند.

وی اظهار کرد: پراکندگی بسیار سفال و دوره های مختلف تاریخی در فرهادگرد نشانه تولید سفال و کوزه گری در این شهر و فرهنگ و هنر کم نظیر تاریخی این منطقه است.

وی گفت: مشابه سفالهای پیدا شده در فرهادگرد، در سیلک کاشان نیز مشاهده شده که بیانگر تاریخ طولانی این شهر و احتمال ارتباط فرهنگی این 2 محوطه باستانی با همدیگر است.

گیاهی از شهروندان خواست اشیای تاریخی پیدا شده در محوطه فرهادگرد را برای تبیین تاریخ کهن شهر خود به اداره میراث فرهنگی تحویل دهند تا در صورت ایجاد موزه به نام فرد اهدا کننده ثبت و در موزه به نمایش درآید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *