بزرگ‌ترین باغ مادری کشور توسط مزرعه نمونه احداث می‌شود

سرپرست موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه از احداث بزرگ‌ترین باغ مادری کشور توسط این موسسه تا پایان سال جاری خبر داد.

علی اورعی زارع با اعلام این خبر افزود: تا کنون 3 هکتار باغ مادری در اصفهان احداث شده است و 2 هکتار نیز در کشت و صنعت جوین در دست احداث است. لذا باغ موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه با 5 هکتار، بزرگ‌ترین باغ مادری کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر اقداماتی همچون جانمایی زمین، محصور کردن آن و دریافت مجوز لازم از نهادهای ذی‌ربط انجام شده است.

اورعی زارع اضافه کرد: همچنین تعداد 50 اصله نهال ویروس زدا شده، از موسسه تحقیقات نهال و بذر تهران برای کاشت دریافت شده است.

وی باغ مادری را منبعی مطمئن برای تامین مواد گیاهی سالم و لازم برای تولید نهال پیوندی که از تعداد زیادی گونه‌های درختان میوه تشکیل می‌شود، دانست و افزود: سازگاری این نهال‌ها با شرایط اقلیمی هر منطقه بررسی شده و خصوصیات موفولوژیک و فیزیولوژیکی آن گونه نیز قابل مشاهده است.

اورعی زارع با اشاره به کاشت انواع نهال در بزرگ‌ترین باغ مادری کشور، گفت: این نهال‌ها شامل ارقام میوه دانه‌دار، هسته‌دار و دانه خشک است.

وی ادامه داد: کیفیت خوب، بازارپسندی، سازگاری با اقلیم منطقه، عاری از ویروس، باکتری و آلودگی های قارچی و… از جمله ویژگی‌های نهال‌های مذکور به شمار می‌رود.

سرپرست موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه، هدف از احداث بزرگ‌ترین باغ مادری کشور را ساخت خزانه تولید نهال و تامین پیوندک مورد نیاز کشور عنوان کرد.

اورعی زارع ادامه داد: این موسسه هم‌اکنون، دارای باغ سنتی با پایه بذری و تراکم کم به مساحت 86 هکتار و نیز باغ مدرن با پایه رویشی و تراکم بالا به مساحت 20 هکتار است.

image_print
10 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *