1

بزرگ‌ترین باغ مادری کشور توسط مزرعه نمونه احداث می‌شود

سرپرست موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه از احداث بزرگ‌ترین باغ مادری کشور توسط این موسسه تا پایان سال جاری خبر داد.

علی اورعی زارع با اعلام این خبر افزود: تا کنون 3 هکتار باغ مادری در اصفهان احداث شده است و 2 هکتار نیز در کشت و صنعت جوین در دست احداث است. لذا باغ موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه با 5 هکتار، بزرگ‌ترین باغ مادری کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر اقداماتی همچون جانمایی زمین، محصور کردن آن و دریافت مجوز لازم از نهادهای ذی‌ربط انجام شده است.

اورعی زارع اضافه کرد: همچنین تعداد 50 اصله نهال ویروس زدا شده، از موسسه تحقیقات نهال و بذر تهران برای کاشت دریافت شده است.

وی باغ مادری را منبعی مطمئن برای تامین مواد گیاهی سالم و لازم برای تولید نهال پیوندی که از تعداد زیادی گونه‌های درختان میوه تشکیل می‌شود، دانست و افزود: سازگاری این نهال‌ها با شرایط اقلیمی هر منطقه بررسی شده و خصوصیات موفولوژیک و فیزیولوژیکی آن گونه نیز قابل مشاهده است.

اورعی زارع با اشاره به کاشت انواع نهال در بزرگ‌ترین باغ مادری کشور، گفت: این نهال‌ها شامل ارقام میوه دانه‌دار، هسته‌دار و دانه خشک است.

وی ادامه داد: کیفیت خوب، بازارپسندی، سازگاری با اقلیم منطقه، عاری از ویروس، باکتری و آلودگی های قارچی و… از جمله ویژگی‌های نهال‌های مذکور به شمار می‌رود.

سرپرست موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه، هدف از احداث بزرگ‌ترین باغ مادری کشور را ساخت خزانه تولید نهال و تامین پیوندک مورد نیاز کشور عنوان کرد.

اورعی زارع ادامه داد: این موسسه هم‌اکنون، دارای باغ سنتی با پایه بذری و تراکم کم به مساحت 86 هکتار و نیز باغ مدرن با پایه رویشی و تراکم بالا به مساحت 20 هکتار است.