آخرین اخبار رد صلاحیت‌ها از زبان سخنگوی شورای نگهبان

دهه دوم بهمن نتایج اعلام می‌شود

سرویس سیاسی
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در مورد اخذ و شمارش‌ها آرا به صورت الکترونیکی هنوز مشکلات فنی وجود دارد و وزارت کشور نتوانسته این ایرادات را به پایان برساند.
عباسعلی کدخدایی روز (شنبه 30 آذرماه) در نشست خبری خود که در شورای نگهبان برگزار شد، درباره اینکه آیا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود یا خیر؟ بیان کرد: همکاری خوبی با وزارت کشور داشتیم و آن‌ها تا جایی که تواتنستند امکانات فنی را ایجاد کردند ما نیز همراهی کردیم و امیدواریم مراحل مختلفی که مورد بررسی قرار گرفته در این انتخابات مورد استفاده قرار گیرد و طبیعتا شورای نگهبان این هماهنگی نزدیک را با وزارت کشور دارد و خواهد داشت و از برگزاری انتخابات به هر نحوی استقبال می‌کنیم.
وی افزود: در مورد اخذ و شمارش‌ها آرا به صورت الکترونیکی هنوز مشکلات فنی وجود دارد و مسئولان مربوطه نتوانستند به پایان برسانند، اما اگر نتایج فنی آن‌ها مطلوب باشد، ما نیز آماده هماهنگی هستیم.
کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که شنیده شده است کارگروهی در دولت با موضوع انتخابات به ریاست برخی وزرا شکل گرفته است آیا این برخلاف اصل بی‌طرفی دولت نیست و برخورد شورای نگهبان چه خواهد بود، تصریح کرد: من این موضوع را تا به حال نشنیده‌ام، اما دولت به جز وزارت کشور در مدیریت و اجرای( انتخابات) هیچ مسئولیت دیگری ندارد.
موظفیم قانون را به درستی اجرا کنیم
در ادامه خبرنگاری پرسید صلاحیت ۹۱ درصد از نامزدها در هیات‌های اجرایی تایید شده است و بقیه رد شده‌اند. عده ای تلاش می کنند بگویند شورای نگهبان بیشتر نامزدها را رد می‌کند، از نظر روانی این موضع چه تاتثیری دارد؟ کدخدایی در پاسخ به این خبرنگار اظهار داشت: از نظر روانی کار شما رسانه‌هاست توضیح دهید و باید به شورا کمک کنید. قانون سه محور تایید، عدم تایید و عدم احراز صلاحیت را صراحتا بیان کرده است و هر نهادی که مسوول است باید دراین چهارچوب عمل کند. اگر کسی وظیفه اش را انجام ندهد به این معنا نیست که ما هم وظیفه خود را انجام ندهیم ما موظفیم قانون را به درستی اجرا کنیم.
خبرنگاری از کدخدایی درباره نقش شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها پرسید که وی پاسخ داد: ما در کشور آزادی داریم، هر کسی که له یا علیه شورای نگهبان حرفی بزند صدایش را می‌شنویم. بارها گفته ایم ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است. صلاحیت نمایندگان یا رییس جمهوری یا خبرگان رهبری فقط برای یک دوره تایید می‌شود در طول آن دوره ای که این افراد تایید می‌شوند دیگر شورای نگهبان اظهار نظری نمی‌کند. و طبیعتا صلاحیت آن فرد برقرار است. پس اگر نماینده ای برای دور بعد تایید صلاحیت نشود به این معنا نیست که در دوره کنونی صلاحیتش مشکل دارد بلکه صلاحیت وی تایید شده است.
دهه دوم بهمن نتایج بررسی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کنیم
وی در مورد زمان بررسی تایید صلاحیت‌ها گفت: روند بررسی ها در جدولی که از سوی وزارت کشور آمده مشخص شده است. هم اکنون در مرحله رسیدگی هیات نظارت استانی است و تا دهه دوم دی ماه نتایج این هیات اعلام می شد. سپس به هیات مرکزی می‌رود و نهایتا دهه دوم بهمن ماه ما نتایج اصلی را اعلام می‌کنیم.
کدخدایی درخصوص ترس از انتقاد اظهار داشت: ما انتقاد از سوی هیچ نهادی را ملاک صلاحیت قرار نخواهیم داد ولی تکلیف توهین، افترا و بحث‌های ساختارشکنانه فرق دارد و ما مرزهای ساختار شکنانه را مدنظر قرار می دهیم.
خبرنگاری درباره جلسه محمدرضا عارف با کدخدایی سوال کرد که وی پاسخ داد، گزارش مفصلی درباره این جلسه به صورت غیررسمی از سوی یکی از اعضای شورای نگهبان منتشر شد. موارد قانونی را به صورت مفصل بیان کردیم و آقای عارف نیز در این جلسه تاکید کرد که شورای نگهبان باید مراحل قانونی را طی کند. ما می گوییم اگر عده‌ای رایزنی را به عنوان چانه‌زنی برای تایید صلاحیت می‌دانند اینگونه نیست. چرا که شورای نگهبان در این مسیر قرار نمی گیرد.

image_print
46 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *