نگاهی به حواشی مناظره دوم انتخابات با محوریت اقتصادی و پاسخ‌های مسعود پزشکیان؛

اگر با دنیا مشکلمان را حل نکنیم، نمی‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم

مریم اصغری

دومین مناظره اقتصادی در حالی برگزار شد که مسعود پزشکیان، هدف جملات پرتنش امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی قرار گرفت اما وی همچنان سعی داشت تا روی نفی دعوا و تنش تاکید کند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز»؛ در شامگاه پنجشنبه – ۳۱ خردادماه – دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با محوریت «سیاست‌گذاری در مورد یارانه‌ها و رفع فقر مطلق» و البته با حواشی بسیار برگزار شد. به طور نمونه زاکانی با الگوبرداری از رفتار احمدی‌نژاد، عکس‌های پرینت گرفته شده‌ای را با خود به همراه آورده و با شانتاژ و حمله، به حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محمدجواد ظریف و محمدعلی نجفی اتهام‌هایی وارد کرد. او در بخشی از جملات خود تاکید داشت: «ژنرال‌های اقتصادی روحانی مردم را به فلاکت کشاندند و الان در ستاد پزشکیان هستند. / روحانی اعلام کرد که اگر برادرم را احضار کنید، اعلام جنگ می‌کنم. / روحانی به شعور مردم توهین کرد. / دولت پزشکیان همان دولت روحانی است، اگر ناراحت نمی‌شوند. / روحانی سوار ماشین آنچنانی می‌شد. / هشت سال این مملکت رییس جمهور نداشت.»

از دیگر حواشی نیز می‌توان به صحبت‌های مصطفی پورمحمدی اشاره کرد. وی فاش کرد که 8 سال قبل و در دوران ریاست جمهوری روحانی که به عنوان وزیر دادگستری در جلسه مربوط به پول شویی در نشست شورای عالی امنیت ملی شرکت کرده و خواستار تعیین تکلیف پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی یا همان اف‌ای‌تی‌اف شده، سعید جلیلی به او گفته بود «من مخالف نیستم ولی نمی‌خواهیم به اینها (‌دولت روحانی) امتیاز بدهیم»!

جلیلی اما نسبت به این صحبت‌ها بدون واکنش بود و حتی تکذیب نکرد! او در آرامش کامل به ارائه نظرات خود در پاسخ به سایر پرسشها پرداخت و از پاسخ به موضوع مهم مخالفت با اف‌ای‌تی‌اف در دوران روحانی فرار کرد.

همچنین قاضی زاده هاشمی علاوه بر اینکه در رثای دولت احمدی‌نژاد صحبت کرد، به عنوان یکی از مدیران دولت سیزدهم، از تاکید بر ادامه وضع موجود سخن گفت و چندین مرتبه آن را تکرار کرد. البته که این نماینده مدعی دلارزدایی، با دلار آمریکا به ارزش یارانه در سه دولت احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی پرداخت و در این بین برای حمله به دولت‌های روحانی، از مردم پرسید که «آیا در دولت‌های نهم و دهم (دولت‌های احمدی‌نژاد) زندگی‌تان بهتر بود یا ۸ سال بعدش؟»

و اما قالیباف؛ او به شعار انتخاباتی 19 سال قبل خود بازگشت و «زندگی خوب» برای مردم ایران را دستاویز اهداف خود کرد.

 

مسعود پزشکیان در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی در رسانه ملی گفت: آن چیزی که آمارها نشان می‌دهد وضعیت ما در مصرف دهک‌های پایین و بالا وحشتناک است. در رابطه با یارانه‌های انرژی و بنزین، مصرف دهک‌های پایین و بالا اختلاف بسیار زیادی دارد. یعنی به کسانی که توانمند هستند، بیشتر امکانات می‌دهیم و به آنهایی که پول ندارند کمتر می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه «دولت منابعی مانند بنزین، انرژی و مسایل دیگر که تقسیم می‌کند، باید هدفمند به آن مناطقی که وجود دارد بدهد» اذعان داشت: دولت اگر می‌خواهد قیمت‌ها را درست کند، باید زیرساخت‌ها و حمل و نقل عمومی را درست کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بانک‌ها ۵۵ درصد وام‌ها را به تهران می‌دهند و بقیه را برای کل کشور هزینه می‌کنند و این به معنی توسعه در تهران و اطراف آن، و البته عدم توسعه در بقیه نقاط کشور است.

 

با عدم اصلاح رشد، تنها فقر را در بقیه سیستم‌ها تقسیم خواهیم کرد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که « قطعا یارانه‌ها را باید هدفمند کرد» گفت: یارانه را باید به دهک‌های پایین داد و اجازه نداد دهک‌های بالا یارانه بیشتر بگیرند. دهک‌های پایین بهره کمتری از منابع ببرند باز هم تورم فشار را به دهک‌های پایین ایجاد می‌کند. از طرف دیگر کنترل تورم و رشد اقتصادی اگر درست نکنیم هراقدامی بکنیم همه را فقیر می‌کنیم.

پزشکیان یادآورشد: برای گرفتن تورم، رشد را باید اصلاح کنیم و اگر رشد ما درست نباشد فقط با این کاری که می‌خواهیم انجام دهیم فقر را در بقیه سیستم‌ها تقسیم خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه «این وضعیت سفره مردم است که در زمان آقای رئیسی روز به روز این سفره بدتر شده است» عنوان کرد: این که ما بگوییم من بهتر بودم اینگونه نیست. من وزیر دولت آقای خاتمی بودم از نظر اقتصاد، شاخص، عدد و رقم نگاه کند ببینید در آن زمان ثبات بیشتر بوده یا الان که این صحبت‌ها را می‌کنید.

پزشکیان تاکید کرد: آن چیزی که به آن عمل می‌کنیم سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب و چهارچوب‌هایی است که باید برویم و این خط قرمزی است که مراعات می‌کنیم.

 

دعواها را باید کنار بگذاریم

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که در این تئوری‌هایی که گفته شده خیلی راه حل‌ها وجود دارد، تصریح کرد: با محاسبه ای که کرده بودم راحت می‌شود نفری ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرد اما با این روند با مردم، تورم، شاخص‌ها و عوارض را چگونه حل کنیم. لازمه آن اول انسجام داخلی است. دعواها را باید کنار بگذاریم و به یک زبان و نگاه مشترک برسیم.

پزشکیان تاکید کرد: واقعا مردم مناطق محروم را ببینیم. بلوچستان و سیستان و مشهد و تمام دور و بر این مملکت وضعیتشان خیلی خراب است. خوزستانی که نفت و گاز و آب از آنجا می‌آید امکانات معمولی، مدرسه و زیرساخت‌ها را ندارند. اگر وضعیت رشد اقتصاد و شغل را درست نکنیم و اگر با دنیا مشکلمان را حل نکنیم نمی‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

وی گفت: روزانه بالای چندهزار میلیارد به خاطر تصمیم‌های نادرست ما بودجه مملکت هدر می‌رود. قطر در چه وضعیتی است و ما در چه وضعیتی هستیم. ما ثروتمند هستیم ولی چرا مردم ما در این وضعیت هستند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: همه دولت‌ها چه دولت روحانی و چه دولت شهید رئیسی چرا طبق تورم حقوق را اضافه نکردند، بازنشستگان، معلمان، کارگران و کارمندان از ما چه می‌خواهند؟ آنها می‌گویند طبق تورم پول به ما بدهید! چرا نمی‌دهید؟

پزشکیان اضافه کرد: شعار دادن کار سختی نیست. دائم به مردم گفتیم این کارها را انجام می‌دهیم وقتی آمدیم نشد. من نمی‌خواهم بگویم در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند؟ چای دبش چرا درست شد؟ مشکل ما اختلافات خودمان و سیاست‌هایی است که با دنیا داریم. دعوای داخلی و بعد مشکل خارجی است.

 

پزشک با ۱۰ میلیون و ۱۵ میلیون تومان روستا برو نیست

پزشکیان در رابطه با بهداشت درمان گفت: در تبریز که رئیس دانشگاه بودم ساختار روستاها را اصلاح کردیم در عرض ۶ ماه بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت بدون اعتبار با مشارکت مردمی ساختیم. با بچه‌هایم در کوهستان‌ها کارگری کردیم. جراح قلب بودم و همراه با بچه‌ها در مناطق محروم عملا کارگری کردیم. ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانه‌های بهداشت را در مناطق محروم تمام کردیم و این الگویی شد. بحث پزشک خانواده و ارجاع را راه انداختیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات اظهار داشت: قبل از ما در برنامه سوم قرار بود همه چیز را به خصوصی واگذار کنند اما ما در دولت خاتمی بیمه‌های روستایی را درست کردیم. روی تخت بیمارستان کسی که پول نداشت آنها را بیمه کردیم. آمبولانس‌ها و زیرساخت‌های بهداشتی و مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم. برای این روند دستورالعمل نوشتیم و اینها بعدا در سیاست‌های کلی رهبری دیده شد.

وی با تاکید بر اینکه «هرچقدر پزشک تربیت کنید حتی ۱۰ برابر شوند پزشک با ۱۰ میلیون و ۱۵ میلیون روستا برو نیست» خاطرنشان کرد: مجلس گذشته درآمد پزشکان را کاهش داد و گفتند می‌خواهیم همسان سازی کنیم. پزشک خصوصی که دولت و مجلس با آن قرارداد داشت در یک عملش به اندازه یک پزشک دولتی پول می‌گرفت! بنابراین چه کسی حاضر است که در دولت کار کند.

پزشکیان با تاکید ب اینکه «قرار بود اگر ارز داروها را بردارند ریال آن را بدهند اما در حقیقت اصلا پول را ندادند » ادامه داد: ویزیت پزشک یک تا دو دلار است، مشخص است که پزشک به روستاها نمی‌روند. چرا حل نمی‌شود؟ برای این که پرستار برای ۸ ساعت ۱۶۰ هزارتومان می‌گیرد می‌گوید اسنپ کارکنم بهتر است.

وی با تاکید بر اینکه «باید به داد محرومانی برسیم که کسی به داد آنها نمی‌رسد» بیان کرد: در تهران اگر یک اسکن و ام آی آر کم شود دوربین‌ها به آنجا می‌روند که اینجا کم است بعد مشکل تهران را حل می‌کنند. اما وقتی نوبت به این می‌رسد که مشکل مردم حل شود خبر ندارد در فلان روستا و مناطق خدمات و امکانات نیست.

 

سفره‌های ما با یکدیگر فرق داشته باشد باز مشکل وجود دارد

پزشکیان با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش و با بیان اینکه «سفره‌های ما با یکدیگر فرق داشته باشد باز مشکل وجود دارد» تصریح کرد: اول باید فکر کرد بچه ای که در روستا و مناطق محروم است با بچه خودش یک سرویس را می‌گیرد یا نمی‌گیرد ، اگر توانست خودش را در موقعیت قرار دهد آنوقت می‌تواند مشکل را حل کند.

پزشکیان افزود: ما در مناطق محروم مدرسه نداریم، در سیستان و بلوچستان، خوزستان و شهرهای مختلف حتی فضا و امکانات معمولی را ندارند و گرفتارند. در صورتی که در اینجا مدارسی داریم که برای کلاس اول ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون هزینه می‌کنند. اگر کشور اسلامی هستیم باید مدارسی که دولت مسئولیت آن را دارد همان خدماتی را بدهد مانند آن که به بچه‌های خود می‌دهد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع معلمان عنوان کرد: مشکل معلمان را باید حل کنیم، چراکه طبیعتا معلمی که چند شغله است در فرصتی که به بچه‌های مردم برسد مشکل پیدا می‌کند.

 

داریم از دنیا عقب می‌افتیم

وی در ادامه این مناظره با تاکید بر اینکه «آنچه که ما می‌توانیم برای آن اجماع کنیم قانون اساسی و سیاست کلی است» ادامه داد: می‌توانیم سلایق مختلف داشته باشیم اما  وقتی قانون مصوب شد و سیاست مشخص شد همه به آن پایبند باشیم و آدمی که می‌تواند ما را به آن طرف ببرد با آن قرارداد ببندیم و با حزب، گروه و دسته و جناح خودمان که این کار را نمی‌کنیم.

پزشکیان در رابطه با دانشگاه هم گفت: دانشگاه‌های ما در بهترین حالت نسل دو هستند. پزشکی نسل سوم است. نسل یک و دوم که آموزش شامل تئوری، تحقیق، مهارت و عمل است. اما تحقیقات ما مبتنی بر جامعه و نیاز ما نیست و هزینه را هدر می‌دهیم.

وی با تاکید ب این مهم که «داریم از دنیا عقب می‌افتیم» یادآورشد: این همه نیرو داریم اما مشکل جامعه را نمی‌بینیم و آموزش براساس شناخت جامعه نیست. در دانشگاه‌ها کلی نیرو تربیت می‌کنیم اما بیرون که می‌آیند بیکار هستند. آنجایی هم که کار می‌دهیم مهارت آن را ندارند. بیشترین بیکارهای ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

 

اَنگ سیاسی باعث ناامیدی نسبت به  کشور می‌شود

پزشکیان یادآورشد: اگر بخواهد تغییر پیدا شود باید هیات علمی و نخبگان احترام پیدا کنند. برخوردهای جناحی، دسته ای و سیاسی کنار برود و آنهایی که عالم و نخبه اند در هر سلیقه و نگاهی ، آنها مال این مملکت هستند. آنها از این مملکت خارج می‌شوند و  وقتی خارج شدند افتخار می‌کنیم فلان دانشمند ما ایرانی است حال آنکه اگر ایران بود ممکن بود که اخراجش کنیم و استخدام نکنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه «با این حقوق‌ها هیات علمی نمی‌تواند به راحتی زندگی کند» اظهار داشت: علت این که نخبگان ما از کشور می‌روند به این خاطر است که با پولی که می‌دهیم نمی‌توانند زندگی کنند، در حالی که خارج از ایران آنها را می‌قاپند. بنابراین باید بین نیاز و نیرویی که استخدام می‌کنیم و شایستگی‌ها، تناسب ایجاد کنیم. از طرف دیگر هم که به هیات علمی احترام نمی‌گذاریم و انگ سیاسی می‌زنیم و مجموعه این عوامل باعث نارضایتی و خروج مغزها و اندیشه‌ها و جوانان و ناامیدی نسبت به  کشور می‌شود .

 

در دولت خاتمی فرار مغزها نبود

پزشکیان در پایان این مناظره و در جمع بندی سخنان خود تصریح کرد: زمانی که من دولت آقای خاتمی بودم آن زمان فرار مغزی نبود بلکه از مغزها به داخل می‌آمدند. وضع مردم هم خودشان می‌دانند اگر بد بود رای ندهند و رای به همین روندی که هست بدهند.

وی افزود: زندگی و کار ما برای محرومین بوده است. چه رئیس دانشگاه بودم چه رئیس بیمارستان بودم و چه بالا آمدم ذکر و فکر من این بوده که به محروم و مناطق محرومین برسم. وقتی رئیس دانشگاه بودم در همان سیستم دانشگاهی همان آدم‌هایی که کار نمی‌کردند دیدند که ۹۰ درصد مشکل مدیر ارشد است. مردم ما مردم خوبی هستند اما وقتی می‌بینند من به عنوان جلو دار رانت می‌گیرم و آدم‌های خودم را سرکار می‌گذارم، در نتیجه آن قضاوت می‌کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه «مردم در حال حاضر پشت سرما قضاوت درستی ندارند» بیان داشت: مشکل مدیر ارشد است. مدیر ارشد اگر با مردم صادق باشد و آنچه که می‌گوید با تمام وجود به آن معتقد باشد قطعا بقیه پشت سر آن خواهند آمد.

پزشکیان یادآورشد: همان دانشگاهی که بنده رئیس آن بودم اول بسیجی‌ها با من همکاری نکردند . همان آدم‌هایی که می‌گفتند موهایشان بیرون است و معمولی هستند همان‌ها با کمک و مشارکت مردم  برای ما ۶۰۰ خانه بهداشت ساختند. وقتی دیدند ما در میدان هستیم آنها هم آمدند. سال بعد می‌خواستیم مراکز بهداشتی و درمانی بسازیم  بسیجی‌ها هم آمدند.

پزشکیان با اشاره به اینکه «مرد باید ببینند که در میدان عمل هستید و آدم‌ها و گروه‌های خود را سرکار نمی‌گذارید» تصریح کرد: حضرت علی (ع) فرمودند شما مردم و خدا را یک طرف ، خودتان و دوستان و قوم و خویشان یک طرف. هرچه برای آنها خواستید در آموزش و بهداشت و درمان و در استخدام و به کار گیری و ارتقا برای آنها هم همین را بخواهید. اگر نکنید ظلم کردید. هرکس به بندگان خدا ظلم کند بندگان خدا با آنها دشمن می‌شوند.  چرا مردم از ما ناراضی هستند برای این که انگ می‌چسبانیم و برای آنها پرونده درست می‌کنیم. وقتی می‌بینند که برای آنها حرف درست می‌کنیم آنها هم کار خود را انجام می‌دهند و برای همین گروه z و f درست می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه «مردم ما مردمان خوبی هستند و اگر باور کنند که مشکل آنها را حل می‌کنیم، قطعا آنها هم در میدان اند» اضافه کرد: همه مردم این کشور، مردم ما هستند. آن که بلوچی، سنی، خوزستانی، عرب و شمال است ما باید براساس عدالت به آنها نگاه کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: همه این آدم‌ها، آدم‌های ما هستند چپ و راست و مذهبی، هر انسانی که توان داشته باشد ما از آن براساس شایستگی استفاده می‌کنیم.

image_print