سرانه فضای ورزشی در نیشابور

اعمال طرح مولدسازی دولت بر سرانه ناچیز فضای ورزشی نیشابور

مدیر کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی مساحت ۴۰ هزار متر مربع از فضای ورزشی شهرستان نیشابور را مازاد شناخته و آن را در طرح مولدسازی دارایی‌های دولت قرار داده است. شرایطی که قطعاً در نرخ سرانه‌ ورزشی نیشابور تاثیری بس منفی خواهد گذاشت.

از ۳۷ سانتی متر مربع سرانه فضای ورزشی نیشابور چه خواهد ماند؟

 

به گزارش خبرنگار «صبح امروز» در نیشابور، علی فاضلی، رئیس اداره ورزش و جوانان نیشابور، در گفتگو با «صبح امروز» بیان کرد: تا سال ۱۴۰۰ میانگین جهانی سرانه ورزش دو و نیم متر مربع بوده که این نرخ در کشور ما یک متر مربع است. ما از سال ۱۴۰۰ رشدی در سرانه‌ای ورزش شهرستان نداشته‌ایم؛  سرانه ورزشی نیشابور در حال حاضر ۳۷ سانتی‌متر مربع است. ذکر این رقم نسبت به آنچه فاضلی در مقام مسئول ستاد اوقات فراغت اداره ورزش و جوانان نیشابور، در سال ۱۳۹۷ اعلام کرده بود، ۱۳ سانتی مترمربع کمتر شده است. وی  نرخ سرانه ورزش این نیشابور  را ۵۰ سانتی‌متر مربع بیان کرده و مدعی شده بود در سال ۱۳۹۶ این میزان، تنها ۴۰ سانتی متر مربع بوده است.

 

نکته‌ قابل تأمل آن است که با توجه به نرخ ۳۷ سانتی متر مربعی سرانه ورزش نیشابور که با استاندارد جهانی ۵/۶۳ متر مربعی و میانگین جهانی ۲/۱۳ متر مربعی فاصله دارد، همچنان شاهد کاهش آن هستیم.

 

هرچند دولتمردان در این خصوص ادعای دیگری دارند و این امر را به نفع شهرستان می‌دانند، آنها مدعی اند به دلیل نبود بودجه در دولت با فروش این موارد می‌توانند پروژه‌های نیمه‌تمام را به پایان برسانند. اما به این نکته توجه ندارند که با کم کردن این مساحت ها سرانه ورزشی در بهترین حالت ۳۰ سانتی‌متر مربع می‌شود که یعنی هر ۱ متر مربع فضای ورزشی برای ۳/۳۳ نفر خواهد بود.

 

با توجه به رشد جمعیت در نیشابور و همچنین افزایش میانگین سنی در کنار رشد افسار گسیخته بیماری‌هایی همچون فشار خون، چربی خون و دیابت به جای تلاش برای افزایش این سرانه فضای ورزشی، حالا شاهد کاهش این ظرفیت در نیشابور هستیم.

 

بی‌شک تاثیر سرانه ورزشی بر سلامت فردی و اجتماعی در شاخص‌های اقتصادی موضوعی مغفول مانده است. یکی از مهم‌ترین معیارهای پیشرفت ورزش همگانی در کشور که از ملزومات اصلی شاخص سلامت فردی نیز محسوب می‌شود، سرانه ورزشی به ازای هر نفر است. آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ طی یک برآورد تخصصی، استاندارد جهانی سرانه ورزشی را به ازای هر نفر ۶ متر مربع اعلام کرده‌اند، این در حالی است که برخی از کشورهای توسعه یافته تا ۱۰ متر نیز ارتقاء پیدا کرده‌اند.

🔰 مسعود میرادی: روزنامه‌نگار

 

image_print