پارک = پنجری؟

شما که غریبه نیستید ،پیدا کردن جای پارک این روزها حکم گذر از هفت خوان رستم را دارد.اصلا به خاطر نبود همین جای پارک مناسب است که خیلی ها قید تردد با خودرو شخصی را می زنند .اما همه هم به سادگی نمی توانند از آن بگذرند و بی خیال از مصائبی که ایجاد می کنند با بی مسئولیتی تمام خودروشان را درست مقابل درب ورودی ساختمان ها پارک می کنند.معضلی که این روزها قانون برای رفع آن راهکارهای متعددی دارد.
برای همه ما این اتفاق افتاده که قصد داشته ایم از خانه خارج شویم اما خودرویی را دیده ایم که دقیقا جلوی در منزل پارک کرده و هیچ شماره تلفنی نیز برای تماس در اختیار نگذاشته است. در چنین شرایطی بارها به ماشین ضربه زده ایم تا شاید دزدگیر آن فعال شده و صاحب خودرو خود را برساند اما پیش آمده که صدای دزدگیر خودرو نیز به صدا در آمده و صدای همسایه ها را درآورده اما از صاحب خودرو خبری نشده است.

معضل پارک در کلانشهرها و اینکه کوچه و خیابان ها تبدیل به پارکینگ شده است، معضلی تکراری است که نه تنها حل نمی شود بلکه هر روز با وجود مهاجرت و تولید سرسام آور خودروها، وضعیت از قبل هم بدتر می شود. در کنار معضل مهاجرت و حجم انبوه خودرو، رعایت نشدن ضوابط شهری از سوی شهروندان این وضعیت را بغرنج تر کرده است. افزایش صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی و تولید روزانه خودروها همه و همه نشان دهنده استفاده شخصی کاربران ترافیکی از خودروهای شخصی است که در کنار ترافیکی که در سطح خیابان ها ایجاد می کنند، گاه پیاده روها را برای پارک خودروهایشان هر چند برای دقایقی به خود اختصاص می دهند.

ساخت پارکینگ از حقوق شهروندی است

ورود خودروهای جدید به چرخه ترافیکی معضلات خاص خود را به همراه دارد که در کنار آن نداشتن پارکینگ در سطح شهر و محلات به مشکل عدیده ای تبدیل شده است این در حالی است که بر اساس حقوق شهروندی که در بیشتر کشورها به‌ رسمیت شناخته شده، یک ساختمان باید پارکینگ مورد نیاز ساکنان خود را تأمین کرده و نباید محل احداث آن در مکانی باشد که ترافیک در خیابان ‌های اطراف ایجاد کند این در حالی است که در همین کلانشهر تهران، ساختمان هایی با کاربری درمانی یا بیمارستانی، تجاری و غیره احداث می شود که نه تنها پارکینگ نداشته یا پارکینگ آن ها حجم محدودی از خودرو را اختصاص می دهد، ترافیک سنگینی را نیز در اطراف خود ایجاد کرده است براین اساس حداقل استانداردها در ساخت و سازها هم رعایت نمی شود و به همین دلیل شهروندان مجبور هستند برای انجام کارهای اداری یا هر فعالیت دیگر، خودروهای خود را در کوچه های اطراف و بعضا جلوی درب منازل پارک کنند هر چند با وجود تمام مشکلات شهری، کار آن ها توجیه پذیر نیست و باید ضوابط شهری را رعایت کرده و برای سایرین مزاحمتی ایجاد نکنند.

نصب تابلوی “پارک نکنید” فایده ای ندارد

همان طور که گفته شد، نبود تناسب بین تولید خودرو و پارکینگ مشکلاتی را برای شهروندان و ساکنان کوچه و محلات بویژه در مراکز اصلی شهرها بوجود آورده است هر چند به گفته برخی از شهروندان این مشکل دیگر تنها به مرکز شهر نمی شود و حتی به مناطق مختلف شهرها کشیده شده است به گونه ای که برخی از هموطنان جلوی در ورودی خانه هایشان یک تابلو به رنگ قرمز و با فونت درشت نصب کرده اند که “پارک نکنید”. هر چند به گفته برخی شهروندان دیگر نصب این تابلو هم فایده ای ندارد. «زیورحسینی »، خانم مسنی است که با وجود ساخت و سازهای بی رویه در شهر تهران هنوز خانه قدیمی و ویلایی اش را حفظ کرده و به گفته خودش خانه سه طبقه اش در میان انبوه آپارتمان هایی که در اطراف خانه اش ساخته شده، محصور شده است. ” طی چند سال گذشته وضعیت شهر خیلی تغییر کرده و این تغییر باعث شده اخلاق مردم هم تغییر کند و فقط به فکر کار خودشان باشند. جلوی در خانه ام تابلویی نصب کردم تا کسی خودرو اش را پارک نکند قبل از اینکه این تابلو را نصب کنم، اتفاقی برایمان افتاد که مجبور شدم این تابلو را نصب کنم تا شاید عده ای بدانند که حقوق شهروندی به چه معنا است، یک روز همسرم حالش بد شده بود و می خواستیم او را به بیمارستان برسانم اما به دلیل پارک یک خودرو جلوی در خانه، نتوانستیم خودروی خودمان را بیرون بیاوریم، صاحب خودرو هم شماره ای از خود نگذاشته بود تا با او تماس بگیرم، نمی دانستم چگونه باید صاحب خودرو را پیدا کنم در نهایت با اورژانس تماس گرفتم و همسرم را به بیمارستان رساندم بعد از آن اتفاق این تابلو را نصب کردم هر چند فایده ای ندارد و عده ای با کمال بی توجهی به این تابلو باز خودروی خود را جلوی در خانه پارک کرده و به سراغ کارشان می روند واقعا با چنین افرادی باید چه برخوردی کرد؟
ضرورت برخورد قانونی با خاطیان

علی از شهروندان قدیمی یکی از محلات جنوبی پایتخت و ساکن منطقه ۱۷ شهر تهران است، به گفته وی معضل نبود پارکینگ و پارک خودروها در جلوی در منازل به این مناطق و محلات نیز کشیده شده است. ” کوچه و پس کوچه های شهر تبدیل به پارکینگ شده و رفت و آمد مردم را دچار مشکل کرده، هر کوچه و خیابانی را که می بینید، پر شده از خودرو. چه بسیار پیش آمده که قصد داشتیم از خانه خارج شویم و برای کار ضروری بیرون بروم، پارک یک خودرو در جلوی در خانه مانع خروج ما شده است. باید قانونی وجود داشته باشد تا با چنین افرادی برخورد کند. بارها این اتفاق برای من افتاده و واقعا نمی دانستم چه اقدامی باید انجام دهم. باید در این زمینه اطلاع رسانی صورت گیرد تا آن دسته از افرادی که با چنین مشکلی روبه رو می شوند بدانند که چه اقداماتی باید انجام دهند و اگر قانون جریمه ای برای این افراد در نظر گرفته، خاطیان بدانند و آگاه شوند که جریمه در انتظار آن ها است.

این شهروند ادامه می دهد : «در اطراف خانه ما بیمارستان، شهرداری و بانک وجود دارد و همه کارمندان این مراکز خودروهایشان را در کوچه ها و بعضا جلوی در منازل پارک می کنند. یک روز به یکی از کارمندان یکی از این مراکز نسبت به پارک خودرو اش در جای نامناسب شکایت کردم در جواب گفت، برای خدمت به شماها سرکار می روم و به خودم حق می دهم که خودروی خودم را در فلان مکان پارک کنم، پس دیگر شکایت نکن. گویا این فرد برای من کار می کند، او کار می کند و حقوقش را می گیرد و این مساله ارتباطی ندارد تا به خودش حق بدهد تا خودرو اش را هر جا دلش خواست پارک کند. باید قانون در چنین مواردی تبعیض قائل نشود و با خاطیان برخورد کند.»
اعمال جریمه ۲۰ هزار تومانی برای توقف خودرو مقابل درب

سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور در خصوص جریمه توقف خودرو مقابل درب خروجی ساختمان ها و جریمه های اعمال شده در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا زندگی می گوید: «توقف در جلوی درب های اتومبیل رو و مخصوص تردد خودروها برابر آیین نامه راهنمایی و رانندگی ممنوع است و خاطیان مشمول جریمه می شوند. چنانچه پلیس راهنمایی و رانندگی در حین تردد چه به صورت حضوری یا رصد دوربین ها، ببیند خودرویی مقابل درب ساختمانی که محل تردد خودروها است، توقف کرده به عنوان توقف در محل ممنوعه، اعمال قانون انجام می دهد و خاطیان ۲۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.»
توقف خودرو جرم است نه تخلف

وی ادامه می دهد: پارک و توقف وسیله نقلیه در چنین مکان هایی منجر به محرومیت ساکنان و شاغلین آن ساختمان ها می شود و این اقدام سبب ممناعت از حق افراد خواهد شد براین اساس ممناعت از حق یک جرم است نه تخلف، بنابراین اگر کسی مانع تردد و محرومیت افراد از حق تردد شوند مرتکب جرم شده اند.

اقدام لازم در صورت توقف خودرو در مقابل درب

سرهنگ جهانی در مورد اقدام لازم در صورت توقف خودرو در مقابل درب ساختمان ها، می گوید:« هموطنان باید با ۱۱۰ تماس بگیرند تا از این طریق همکاران پلیس راهور در محل حاضر شده و جریمه قانونی را اعمال کنند. از سوی دیگر هموطنان باید شرایط اضطرار خود را نیز اعلام کند تا پلیس راهور یا با صاحب خودرو برای جا به جایی خودرو تماس گرفته یا با وسائلی که در اختیار دارد، خودرو را جا به جا کند.»

احتمال محکومیت قضائی/ حتی یک ثانیه توقف نکنید

معاون اجتماعی پلیس راهور با توصیه به آن دسته از رانندگان سهل انگار که چنین اقدامی انجام می دهند، می گوید: «حتی برای ثانیه ای کوتاه چنین اقدامی انجام ندهید، وقتی چنین افرادی را نسبت به خطای خود آگاه می کنید، تصور می کنند که موضوع به ظاهر ساده است، حتی معترض می شوند و در جواب می گویند ما که کاری نکردیم، فقط ۱۰ دقیقه از این مکان استفاده کردیم. حالا تصور کنید مثل نمونه هایی که اتفاق افتاده است، بیمار اورژانسی بخواهد در چنین شرایطی از ساختمان خارج شود یا ساختمانی دچار سانحه و حریق شده باشد، اورژانس و آتش نشانی در محل حضور یافته و به دلیل بسته بودن راه، نتواند خدمات ارائه دهد یا در شرایط آتش سوزی ساختمان، بخواهند فورا خودروهای متوقف شده در پارکنیک را خارج کنند اما به دلیل پارک خودرو مقابل درب ورودی، این امکان میسر نباشد، این عمل و اقدام ممکن است به تشدید ضایعات و خسارات جانی و مالی منجر شود. سئوال این است آیا اقدام این فرد می تواند به عنوان یک عامل و مسبب در وقوع یک اتفاق یا تشدید آثار آن مطرح شود؟ سئوال دیگر اینکه آیا اقدام این افراد که با عملکرد خود زمینه محرومیت افراد آن ساختمان برای استفاده از حق طبیعی خود را فراهم کرده اند، قابل طرح در مراجع قضائی است؟ پاسخ این است، قطعا در مراجع قضائی قابل طرح و بررسی است، اگر اتفاقی رخ دهد مدیر ساختمان تماس گرفته و صورت جلسه تنظیم شود، شاهدان و ناظران و ساکنان ساختمان نیز صورت جلسه لازم را تنظیم کنند، پلیس ۱۱۰ در محل حضور یافته و مساله را نیز صورت جلسه کند، زمینه محکومیت قضائی چنین افرادی فراهم می شود. بنابراین توصیه به مردم این است که تحت هیچ شرایطی حتی کوتاه در مقابل درب های مخصوص ورود و خروج خودروها توقف نکنند.»
خودروهای پارک شده را تخریب نکنید
سرهنگ جهانی همچنین در توصیه به شهروندان در مورد تخریب خودروهایی که مقابل درب ساختمان ها توقف می کنند، می گوید: «مالکان ساختمان تحت هیچ شرایطی حق ندارند خودرو یا وسیله نقلیه ای که جلوی درب توقف کرده را تخریب یا پنجر کنند چرا که تخریب مال جرم جداگانه کیفری است و می تواند زمینه محکومیت مرتکب جرم(تخریب کننده) را فراهم کند.»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *