استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار صبح امروز:

حفظ حرمت حضرت رضا(ع) در مشهد لازم است

استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوال صبح امروز در خصوص حواشی به وجود آمده مسابقه فوتبال ایران و لبنان در مشهدمقدس گفت: اتفاقاتی که در مسابقه فوتبال رخ داد مربوط به تصمیمات از مرکز بود، عدم رعایت  برخی از الزامات در تصمیم‌گیری‌های رخ داده شرایط نامناسبی را ایجاد و سبب رخ دادن برخی اتفاقات شد.

وی ادامه داد: تصمیم گیری در خصوص زمان و مکان برگزاری مسابقه بین ایران و لبنان در اختیار مدیران استانی نبود؛ حتی میزان تماشاگران و ترکیب آنها نیز کاملا در اختیار وزارت ورزش بوده و از تهران تعیین و تکلیف شده؛ آنچه به ما در استان مربوط می‌شد موضوع اجرای مسابقه براساس تصمیمات اخذ و ابلاغ شده به استان بوده است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه رسانه و فضای مجازی گاهی می تواند یک موضوع را به موضوع دیگر اتصال دهند و موضوع را به گونه ای غیر واقعی نشان دهند گفت: در زمان برگزاری بازی نماینده ولی فقیه خارج از استان حضور داشته است؛ از طرفی دیگر تیم ملی ایران و لبنان به سبب اعتبار حضرت رضا(ع) در مشهد مقدس علاقه داشتند تا به مشهد بیایند تا برگزاری آخرین مسابقه قبل از جام جهانی در مشهد به عنوان حسن ختامی برای آنها باشد.

نظری تصریح کرد: اینجا مشهد مقدس است یعنی همه چیز باید حول محور فرهنگ رضوی و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) رقم بخورد، با همان اعتقادی که به زیارت امام رضا(ع) مشرف می شویم، لازم است با همان اعتقاد نیز حرمت حضرت را در این شهر مقدس نگه داری کنیم بنابراین اگر بحثی در این زمینه می شود در خصوص حفظ حرمت حضرت رضا (ع) است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما مجاورین و زائران به این اعتقاد داریم وقتی وارد یک مسجد می شویم الزامات مسجد را رعایت کنیم گفت : وقتی وارد یک حریم خاص می شویم الزامات آن را رعایت می کنیم؛ پس همه مباحث ناشی از این موض.ع است که وقتی ما در  شهر مقدس امام رضا(ع) زندگی می کنیم یا وارد آن می شویم باید اعتقادات و ملاحضات مربوط به این حریم رضوی را حفظ کنیم.

نظری تصریح کرد: اگر در ارتباط هر موضوعی مطلبی مطرح می شود از این نگاه است و به اشخاص برنمیگردد؛این موضوع که شخص خاصی را متهم کنند یا شخص خاصی به اصطلاح دستور داده و یا تائید کرده باشد صحیح نیست.

لذا موضوع از نظر ما کاملا روشن است و اتفاقات که در فوتبال افتاد تصمیم گیری مربوط به مرکزیت بود و براساس عدم رعایت الزامات تصمیم گرفته بودند اینجا شرایط نامناسبی پیش آورد و برخی اتفاقات متاسفانه رخ داد.

بررسی ظرفیتهای استان توسط شخص رئیس جمهور

در ادامه این جلسه استاندار خراسان رضوی به ارائه گزارش جزئیات سفر رئیس جمهور به مشهد مقدس پرداخت و گفت: بررسی ظرفیت های استانی توسط شخص رئیس جمهور به همراه بازدید معاونین و وزرای دولت از شهرستان های استان از مهم ترین فعالیت این سفر سه روزه به خراسان رضوی بود.

آیت الله رئیسی چهارشنبه 10 فروردین ماه ساعت 16:30 وارد مشهد شد و پس از زیارت مضجع شریف حضرت رضا(ع) با روحانیون، خانواده شهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور سپیده دم روزدوم سفر مشهد را به مقصد سرخس ترک کرد و با بازدید از پالایشگاه خانگیران فازها و دستگاه های تازه تاسیس را به بهره برداری رساند.

با افتتاح پروژه مذکور در پالایشگاه خانگیران می توانیم با بهره گیری از گوگرد به دست آمده از امتیازات بسیاری در حوزه تولید کود برای استفاده در حوزه کشاورزی استفاده کنیم؛ در گذشته گوگرد خام به منظور تولید کود به کشورهایی همچون هند صادر می شد و پس از آن با ارزش افزوده بیشتری مجددا توسط مصرف کننده در کشور خریداری می شد.

با برنامه ریزی های صورت گرفته بنا شد تا طی 24 ماه آینده مخزن دخیره گازی پالایشگاه خانگیران به منظور جمع آوری گاز مازاد برای استفاده بهینه در فصل سرما ایجاد و مورد بهره برداری قرار بگیرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت راه های مواصلاتی استان خراسان رضوی گفت: موضوع حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی و کشورهای آسیایی مرکزی از جمله مهم ترین مباحث مورد بررسی توسط رئیس جمهور در سفربه خراسان رضوی بود.

با توجه به روئیت ظرفیت های بسیار در ایستگاه راه آهن سرخس، موضوعاتی در زمینه استفاده بیشتر از ظرفیت صادرات ریلی توسط این شهرستان استان خراسان مطرح و بنا شد تا دولت برنامه ویژه ای برای استفاده از امکانات این منطقه تدوین کند.

رئیس جمهور پس از انجام دیدار های برنامه ریزی شده و مردمی در سرخس به مشهد بازگشتند و در جلسه شورای اداری استان شرکت کردند؛ موضوعات مورد بررسی در سفر استانی رئیس جمهور در این جلسه با حضور معاونین رئیس جمهور، برخی از وزرا، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و مدیران استانی جمع بندی و جنبه اداری و رسمی به خود گرفت.

مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی

در سفر رئیس جمهور به استان خراسان رضوی 183 مصوبه با اعتباری بالغ بر 26 هزار و 700 میلیارد تومان در غالب پروژه های کوتاه، میان و بلند مدت تا سقف 3 سال در سطح استان خراسان رضوی به تصویب رسید.

همچنین بنا شد تا 200 میلیارد تومان به صورت ریالی و 1 میلیارد و 379 میایون دلار به صورت ارزی در حوزه سرمایه گذاری استان مورد استفاده قرار بگیرد.

نظری بیان داشت: دولت با نگاه به بهبود بخش زیربنایی در تمامی راه های استان خراسان رضوی، 58 پروژه به ارزش 18 هزار و 460 میلیارد تومان در نظر گرفته تا بتوانیم طی مدت زمان مشخصی بخش عظیمی از راه های اصلی استان را مرمت و بازسازی کنیم؛ پروژه های در نظر گرفته شده در بخش زیربنایی به مسائل آب رسانی، تولید و انتقال برق و گازرسانی در استان خراسان رضوی مربوط می شود.

در حوزه کشاورزی 21 پروژه با اعتبار 2 هزار و 738 میلیارد تومان؛ حوزه بهداشت 16 پروژه با اعتبار 2 هزارو 105 میلیارد تومان، حوزه فرهنگی، آموزشی و ورزشی 42 پروژه با اعتبار 2 هزار و 637 میلیارد تومان، حوزه صنعت و معدن 16پروژه با اعتبار 504 میلیارد تومان به همراه 300 میلیارد تومان تسهیلات، حوزه رفاه اجتماعی و اشتغال 33 پروژه با اعتبار 123 میلیارد تومان و 200 میلیارد تومان تسهیلات و حوزه امنیتی، انتظامی و قضائی 7 پروژه با اعتبار 130 میلیارد تومان در این سفر به تصویب رسید.

همچنین 3 پروژه قطار سریع السیر تهران مشهد، آزادراه حرم تا حرم و شهرک فرودگاهی امام رضا(ع) از جمله پروژه هایی بود که در طی این سفر مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد تا منابع تامین بودجه های مذکور از محل اعتبارات ملی و ویژه تعیین شود.

حمایت از نخبگان کارآفرین تا مرحله تجاری سازی

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر قرارگاه مربوط به رسیدگی مشکلات شرکت های دانش بنیان در استان مشغول به فعالیت است گفت: ایده یابی و حمایت از نخبگان در گام اول و تبدیل ایده های کارامد به محصولات تولیدی و تجاری از مهم ترین برنامه های ما در استان خراسان رضوی است.

رئیس جمهور در طی این سفر از ظرفیت های کشاورزی شهرستان سرخس بازدید کرد و شاهد رشد و پیشرفت این شهرستان در ایجاد باغات پسته و گردو در این شهرستان ها بود.

ظرفیت های گسترده کشورهای همسایه

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی اولویت اصلی اقتصاد استان  است، گفت: با استقرار مسوولان جدید گمرک در استان، تیم اقتصادی هماهنگ  ایجاد و با بخش های مرتبط با گمرک و بازارچه ها اقدامات منسجم صورت خواهد یافت.

نظری افزود: دسترسی به کشورهای آسیای مرکزی از ترکمنستان اتفاق می‌افتد، انتخاباتی در ترکمنستان صورت گرفته و اکنون در انتظار تثبیت حاکمیت جدید هستیم و امیدواریم ارتباط با سرپل ارتباطی یعنی ترکمنستان به خوبی انجام شود.

وی گفت: در ارتباط با حاکمان کنونی افغانستان معذوریت های حقوقی داریم، کمی کار به سختی پیش می رود اما اقداماتی در دوغارون پیش‌بینی کرده ایم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *