سخنگوی روزات امور خارجه :

از خواسته هایمان کوتاه نمی‌آییم

مرتضی یگانه

سخنگوی روزات امور خارجه کشورمان تصریح کرد: کارنامه دیپلماسی در سالی که گذشت در حوزه خنثی سازی تحریم و تامین منافع مردم، ارتقای تجارت و مراودات اعم از نفتی و غیر نفتی کارنامه قابل قبولی است.

به گزارش روزنامهصبح‌امروز، سعید خطیب زاده سخنگوی روزات امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح گاه شمار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره ارزیابی کارنامه سیاست خارجی در سال ۱۴۰۰ گفت: کارنامه دیپلماسی در سالی که گذشت در حوزه خنثی سازی تحریم و تامین منافع مردم، ارتقای تجارت و مراودات اعم از نفتی و غیر نفتی و تامین نیاز‌های اولیه مردم کارنامه قابل قبولی است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی وزارت امور خارجه برای تامین واکسن کرونا، گفت: اگر سفارت خانه‌های ما وسط میدان قرار نمیگرفتند، تامین صد‌ها میلیون دز واکسن ممکن نبود. سعی کردیم صنعت توریسم برگردد.

خطیب زاده با اشاره به بیش از ۲.۵ برابر شدن روابط با همسایگان اظهار داشت: چارچوب ایجاد روابط تاب آور خارجی چارچوبی بود که وزارت خارجه پیگیری کرد و در شش ماه دوم سال نتایج موفقی داشت؛ در حوزه رفع تحریم‌ها ماه‌ها مذاکره، ده‌ها جلسه در وین صد‌ها جلسه در ایران برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که در سال ۱۴۰۰، سیاست خارجی متوازن در دستور کار بوده است.

خطیب زاده: توافق در دسترس است؛ اگر آمریکا بداند که ما از خطوط قرمزمان نه رد می‌شویم و نه از خواسته‌هایمان کوتاه می‌آییم

خطیب‌زاده درباره توقف در مذاکرات وین با اشاره به اینکه متاسفانه کل یک توافق گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا شده و دولت بایدن همان رویکردی را پیش می‌گیرد که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شده است یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زدو بندهای داخلی.

وی با اشاره به اینکه توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد، اظهار داشت: آمریکا مسؤول توقف امروز مذاکرات و طولانی شدن آن در روزهای آتی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: راه‌حل در کاخ سفید است. باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است، پاسخ منطقی بدهد که ما آمادگی داشته باشیم به وین بازگردیم. توافق بسیار در دسترس است اگر آمریکا بداند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود نه رد می‌شویم و نه از خواسته‌های خود کوتاه می‌آییم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوعات باقیمانده در مذاکرات وین هم گفت: اینگونه نبوده که ما منطقه را به برجام متصل کنیم. انتقاع ایران از برجام مطابق نص توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ ماموریت اصلی وزارت خارجه است. در گام‌های پایانی، آمریکا تلاش می‌کند انتفاع چرخه اقتصادی ایران و انتفاع ما از ابعاد مختلف برجام را مانع شود.

وی افزود: ما در نقطه‌ای هستیم که دولت بایدن می‌خواهد میراث ترامپ را طی کند یا به عنوان یک دولت نیمه مسئول عمل و توافق انجام شود. بازیگران بین‌المللی می‌بینند دولت بایدن همان مسیر دولت قبلی را می‌رود.

خطیب‌زاده بیان کرد: تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه جزء رویه‌های عادی‌ آمریکا شده و باورش شده است که پلیس دنیاست و قوانین داخلی این کشور قوانین بین‌المللی است. گردن کشی و زیاده خواهی جواب نمی‌دهد.

خطیب‌زاده:باید تلاش کنیم افغانستان از دوران گذار عبور کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع ایران در خصوص مسائل پیش آمده برای زنان و دختران افغانستانی از سوی هیئت حاکمه این کشور گفت:‌ افغانستان امروز با مشکلات زیادی روبرو است؛ دختران، زنان، کودکان و مردان و تمامی اقشار مردم افغانستان در فشار و سختی هستند.

وی ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان در ملاقات‌ها در سومین اجلاس کشورهای همسایه افغانستان در چین اعلام کرد که پذیرفته نیست حقوق اولیه دختران و زنان افغانستان برای تحصیل نادیده گرفته شود.

آقای خطیب زاده با اشاره به اینکه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید مسؤولیت پذیر باشد، افزود: همه باید تلاش کنیم افغانستان از دوران گذار عبور کند. اجلاس همسایگان افغانستان در چین یکی از موضوعات مهم آن “مردم: افغانستان بودند. برای ایران مردم افغانستان اولویت هستند و از همین باب است که در میانه زمستان سخت افغانستان تلاش کردیم سوخت را برسانیم و بازارچه‌های مرزی باز بماند. آمادگی داریم هر گونه کمکی است به افغانستان داده شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهار نظر یک نماینده مجلس درباره دسترسی به متنی از مذاکرات وین گفت: وزارت خارجه متعلق به این جریان یا آن جریان نیست. هم وزارت خارجه آنهایی است که موافق توافق هستند و هم وزارت خارجه آنهایی است که شاید موافقِ توافق نباشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه وزارت خارجه مسئولیت قطعی در حفظ و صیانت از منافع مردم دارد و وزارت خارجه دستگاه حاکمیتی است، افزود: روابط دولت و مجلس و روابط وزارت خارجه و مجلس در بسیاری از ابعاد در مسیر همکاری هستند. شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را دارد در این شورا رئیس مجلس و در کمیته هسته‌ای حضور دارد.

آقای خطیب‌زاده با اشاره به اینکه، اگر امروز پافشاری ما بر حقوق و منافع ملت نبود شاید توافق نیم بندی، ماه‌ها قبل حاصل می‌شد، افزود: همه را دعوت می‌کنم خوانش غیرگزینشی (از مذاکرات) داشته باشند. جلسات منظم و خصوصی و عمومی با حضور نمایندگان مجلس داریم و همه قابل طرح در همه جلسات بوده و هست و پاسخ‌ها داده شده است. بیان بیش از این، جزییاتی از توافق و مذاکرات را علنی می‌کند که خواست ما در مذاکرات نیست.

image_print
699 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *