اطلاعیه جدید داعش؛ انتقام‌گیری یا فضاسازی برای غرب

داعش در بیانیه‌ای اعلام کرده است که انتقام سرکردگان خود را از غرب خواهد گرفت، این در حالی است که شواهد نشان می‌دهد این موضع فرصت بزرگی برای دولت‌های غربی فراهم خواهد کرد تا از تنگنای بین‌المللی خارج شوند.
گروه تروریستی داعش در پیامی صوتی اعلام کرده است انتقام مرگ «ابو ابراهیم القریشی» از سرکردگان این گروه را خواهد گرفت و از داعشی‌ها خواسته از فرصت جدید به دست آمده بعد از حمله روسیه به اوکراین استفاده کرده و حملات در اروپا را از سر بگیرند.
یک دهه مبارزه با گروه تروریستی داعش با همکاری ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه موجب شده‌است، این گروه در عراق و سوریه میدان را کاملا از دست بدهد. روند پخش شدن نیروهای این گروه تروریستی به آفریقا و افغانستان نیز به خوبی نشان می‌دهد که داعش پس از ضربات مهلکی که از سوی ایران و محور مقاومت دریافت کرده، دیگر توان عملیات منسجم در خاورمیانه را نخواهد داشت.
داعش در این شرایط تلاش می‌کند تا با مطرح کردن مسئله کلانی مانند جنگ اوکراین و تهدید اروپا خود را به عنوان بازیگر موثر معرفی کند. البته غرب نیز از چنین بیانیه‌ای سود کافی را خواهد برد، همچنان که از زمان سر برآوردن داعش بهانه لازم برای مداخله در سوریه و عراق را به دست ‌آورد.
نخستین سناریوی محتمل درباره بیانیه اخیر داعش توجیه ادعاهای غرب مبنی بر استفاده روسیه از مزدوران خارجی علیه اروپا است.
غرب از طریق رسانه‌های گسترده خود بارها روسیه را به استفاده از نیروهای خارجی در جنگ متهم کرده است، این در حالی است که اوکراین رسما از نیروهای افغانستانی که توسط آمریکا و انگلیس آموزش دیده‌اند استفاده می‌کند.
در واقع؛ بیانیه داعش در کنار مسائلی همچون ادعای غرب مبنی بر احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای و حمله نظامی به اروپا می‌تواند به غرب در جنگ ادراکی برتری دهد.
از سوی دیگر تهدید اروپا از طرف داعش موجب می‌شود دولت‌های اروپایی که تاکنون از پذیرفتن مهاجران سر باز می‌زدند بهانه لازم برای اتخاذ سیاست‌های نژادپرستانه خود را به دست آورند.
دولت انگلیس برای انتقال پناهجویان به کشور جنگ‌‌زده روآندا بودجه ۱۲۰ میلیون پوندی در نظر گرفته است و کشورهای دیگری نظیر آلمان و لهستان نیز در جریان جنگ اوکراین نشان دادند که چه نگاه تبعیض‌آمیزی نسبت به مهاجرین دارند.
این کشورها در روزهای اول حتی شهروندان اوکراینی که تبار آسیایی یا آفریقایی داشتند را به خاطر رنگ چشم و پوستشان نمی‌پذیرفتند.
آمریکا نیز پس از ترک خاک افغانستان با موجی از پناهجویان مواجه شد که به جای پذیرش مسئولیت، آن‌ها را پس زده و در بدترین کمپ‌ها نگه داشته است.
برخی گزارش‌ها از ۲۱۰ هزار مهاجر در مرزهای ایالات متحده خبر می‌دهند. مجموع رفتارهای غرب در قبال مهاجرین بارها مورد نقد نهادهای حقوق بشری واقع شده است.
بیانیه تروریستی داعش این فرصت را برای دولت‌های غربی به ویژه کشورهای اتحادیه اروپا فراهم می‌کند تا با اتکاء به آن، سیاست‌های ضد نژادی خود را تشدید و توجیه کنند، چنانچه پس از سال ۲۰۱۲ انواع سیاست‌های تبعیض آمیز علیه مسلمانان در این کشورها وضع شد.
جالب اینکه دقیقا در همین شرایط، در روزهای اخیر یک سیاستمدار اسلام‌ستیز دانمارکی در سوئد اقدام به هتک حرمت قرآن و مسلمانان کرد که مورد نقد مسلمانان جهان قرار گرفت و منجر به اعتراض مسلمانان اروپا و تظاهرات خیابانی نیز شد، موضوعی که پیش‌بینی آن کار سختی نبود.
حال احزاب اسلام‌ستیز و افراطی اروپایی این فرصت را دارند که طبق سناریوی قبلی، خشونت و تهدید داعش را به مسلمانان نسبت دهند و از هتک حرمت به مقدسات مسلمانان دفاع کنند.
نکته آنکه؛ هم‌زمانی بیانیه داعش با تحولات فلسطین و موج جدید مقاومت جوانان این کشور نیز در نوع خود قابل توجه است. در حالی که اسرائیل از سوی عموم ملت‌های جهان به خاطر سرکوب شدید نمازگزاران فلسطینی مورد نقد واقع شده ‌است، این بیانیه عملا موجب به حاشیه رفتن تصویر واقعی اسرائیل و مانع از رسیدن صدای مظلومیت فلسطین به جهان خواهد شد.
نگاهی به این بیانیه و موقعیت زمانی آن به خوبی نشان می‌دهد که آنچه تحت عنوان تهدید علیه غرب مطرح می‌شود اساسا در راستای منافع دولت‌های غربی قرار دارد. همچنان که سیاست‌مداران غربی بارها به نقش خودشان در شکل‌گیری داعش و سایر گروه‌های تروریستی اعتراف کرده‌اند، موضع این روزهای گروه تروریستی داعش نیز کاملا با منافع غرب همسویی دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *