در گفتگو با کیوان صباغ، بازیگر مشهدی سریال کمدی؛

«جناب عالی» به دنبال ایجاد تفکر و تلنگر است

مهناز اصغری
«جناب عالی» عادل تبریزی یک طنز نسبتا موفق و دلچسب قلمداد می‌شود که در فضای اجتماعی با انتقاد گام برمی‌دارد. این مجموعه که در ابتدا قرار بود در شبکه 3 صداوسیما و یا شبکه نسیم به روی آنتن برود، پس از آنکه در جلب نظر موافق عموم مسئولان مربوطه سازمان مذکور ناتوان ماند، از ابتدی ماه رمضان پخش خود را در در تلوبیون آغاز کرد و  بازتاب‌های جالبی در فضای‌مجازی نیز داشت.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» عادل تبریزی که پیش از این اولین فیلم سینمایی خود با عنوان «گیج‌ گاه» را کارگردانی کرده بود، اکنون نخستین تجربه ساخت و پخش سریال را پشت سر می گذارد. تبریزی در این مجموعه در کنار بازیگران و چهره‌های آشنا، از چهره های جدید هم استفاده کرده و نکته مهم تر این است که به سراغ منوچهر آذری که سال‌هاست مقابل دوربین نبوده است، رفته تا او در این سریال حضور متفاوتی داشته باشد.
نمونه موفقی از کمدی موقعیت
در این میان با نگاه و برآوردی از مطالبی که در سایت‌ها و خبرگزاری ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، کارشناسان و منتقدین حوزه فیلم و سریال «جناب عالی» را نمونه خوب و موفقی از کمدی موقعیت می‌دانند. هرچند با تنوع تعاریف شاید نتوان کمدی موقعیت را به درستی معرفی کرد اما این ژانر، به خلق موقعیت های طنز در لحظه های آنی می‌پردازد و به نوعی می‌توان آن را به شوخی های کلامی در موقعیت های رایج زندگی معمولی نیز تعمیم داد.

صباغ: در کمدی فقط باید به دنبال سرگرمی و خندان مخاطب بود اما این سریال «طنز» است و در طنز، در کنار خنداندن مخاطب، ایجاد تفکر و تلنگر هدف اصلی است و در این مجموعه سعی شده است که با طنز موقعیت و طنز کلام، مخاطب واردار به تفکر شود و به عده ای تلنگر بزند

با این توضیحات با اینکه هنوز تنها نیمی از این مجموعه 13 قسمتی نمایش داده شده است، می‌توان امید داشت که در ادامه راه، دچار افت چندان قابل توجهی نشود. البته از این موضوع نیز نباید غافل شد که هرچه سریال رو به جلو میرود از حجم شوخی‌ها و موقعیت‌های کمدی کاسته می‌شود اما چاشنی بزن و بکوب به آن بیشتر اضافه می‌شود. چاشنی‌ای که به مراتب می‌تواند مخاطب کمتری نسبت به مخاطب طنز موقعیت داشته باشد!
«جناب عالی» نمره قبولی را کسب می‌کند
در این خصوص گفتگویی با کیوان صباغ از چهره‌های شناخته شده مشهدی در عرصه تئاتر، بازیگری، نویسندگی و کارگردانی داریم که در این مجموعه نیز در تیم بازیگران حضور دارد.

سلیمانی: «جناب عالی» پروژه‌ای بود که جسارت بالایی داشت که با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو بود و باعث شد حس خوبی به آن داشته باشم. خوشبختانه این سریال با وجود مخالفت‌ها اکنون پخش می‌شود و بازدیدکنندگان بسیاری دارد

کیوان صباغ در گفتگوی اختصاصی با «صبح امروز» در پاسخ به این پرسش که «ارزیابی شما از موفقیت این مجموعه در جلب نظر مخاطب چگونه است؟» مطرح می‌کند: من به عنوان کسی که در این مجموعه حضور دارم ذهنیت متفاوتی نسبت به بینندگان دارم. اما در اینجا نه به عنوان یکی از بازیگران این مجموعه، بلکه به عنوان فردی که از بیرون به این پروژه نگاه می‌کند باید بگویم این مجموعه را علی الخصوص در بخش کارگردانی آقای تبریزی بسیار موفق و با ساختار مستحکمی می‌دانم، البته در بعضی از عناصر تنها تا حدی می‌شود مجموعه را موفق دانست. اما در مجموع نمره قبولی خوبی را کسب می‌کند.
بازیگر «جناب عالی» ادامه می‌دهد: همچنین طبق نظر سنجی تلوبیون پلاس، بر اساس راس مثبت داده شده، 88 درصد از بینندگان از این مجموعه رضایت داشتند.
وی با اشاره به اینکه «در ابتدا قرار بود این سریال از شبکه نسیم در ایام نوروز پخش شود که بنابر دلایلی این اتفاق نیفتاد و در تلوبیون به پخش رسید» می‌گوید: این اتفاق از یک جهت مثبت و از یک جهت منفی است. به هرحال پخش از رسانه ملی ارزشمند است اما اینکه مجموعه در پلتفرم پخش شد باعث شد که سریال در هر ساعتی برای مخاطب در دسترس باشد.
نمی‌خواهیم مردم را به زور بخندانیم
صباغ در خصوص انتخاب ژانر طنز برای این سریال ابراز می‌کند: یکی از نقاط تفاوت این سریال با دیگر مجموعه های اینچنینی این است که نمی‌خواهد مردم را به زور بخنداند. به عبارتی اصلا هدف اصلی خندان مخاطب نیست.
این مدرس تئاتر و بازیگری تاکید می‌کند: در کمدی فقط باید به دنبال سرگرمی و خندان مخاطب بود اما این سریال «طنز» است و در طنز، در کنار خنداندن مخاطب، ایجاد تفکر و تلنگر هدف اصلی است و در این مجموعه سعی شده است که با طنز موقعیت و طنز کلام، مخاطب وادار به تفکر شود و به عده ای تلنگر بزند.
وی در خصوص همکاری با عادل تبریزی و تیم بازیگران این پروژه عنوان می‌کند: به شدت گروه خوبی داشتیم و در مدت ضبط از هم گروهی بازیگران و پشت صحنه لذت بردم و دلیل این موضوع نیز این است که آقای تبریزی روحیه بسیار خوبی و رابطه دوستانه‌ای با همه عوامل پشت صحنه و جلوی دوربین دارند و این موضوع باعث می‌شد که تعامل و حس دوستانه مداوم برقرار بماند و همه دلسوزانه کار کنند.
88دردصد رضایت بیننده و بازخوردهای مثبت
همچنین حسین سلیمانی از بازیگران این مجموعه، با حضور در برنامه جشن رمضان که هرشب از شبکه 5سیما پخش میشود، با اشاره به اینکه «جناب عالی» پروژه‌ای بود که جسارت بالایی داشت که با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو بود» درباره این سریال گفت: طی مدت زمان اخیر پیشنهادات کاری بسیاری به من شد که برخی از آن‌ها را قبول کردم و مابقی آن‌ها را نپذیرفتم. در این مدت انتخاب پیشنهادات برایم کار دشواری بود اما «جناب عالی» پروژه‌ای بود که جسارت بالایی داشت که با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو بود و باعث شد حس خوبی به آن داشته باشم. خوشبختانه این سریال با وجود مخالفت‌ها اکنون پخش می‌شود و بازدیدکنندگان بسیاری دارد. همکاری با افرادی مانند عادل تبریزی، امیرحسین رستمی، بیژن بنفشه‌خواه، خانم وقاری و دیگر دوستان بسیاری تجربه خوب و مفرحی بود. ما ۸۸ درصد رضایت بیننده داشتیم و بازخوردهای بسیاری مثبتی کسب کردیم.
تلنگری برای سیاستمداران
عادل تبریزی کارگردان و یکی از نویسندگان سریال «جناب عالی» نیز با اشاره به اینکه امیدوار است هر سیاستمداری با هر نگرشی این سریال را ببیند و تلنگری بخورد که قطعاً به نفع مردم است، در گفتگو با مهر اظهار کرد: ما با زبان کمدی که برای روایت قصه خود انتخاب کرده و همچنین فضای سرگرم‌کننده‌ای برای مخاطب فراهم آورده‌ایم، این مساله را مطرح می‌کنیم که هر بخشی از جامعه به افرادی با سلامت فکری، شخصیتی، گفتار و… نیاز دارد. در حقیقت سلامت امیرعلی را که حلقه گمشده جامعه است، می‌توان به کلیت تعمیم داد.

تبریزی: قصدم این نبود که با کمدی به اصطلاح بزن و بکوبی حرفم را بزنم بلکه هدفم این بود که از کمدی سطحی فاصله بگیرم و مخاطب را در موقعیتی قرار بدهم که بین جدی بودن و طنز شک کند

پشت همه اتفاقات یک طنز تلخی در جریان است
تبریزی در جواب به این سوال که انتخاب زبان طنز برای بیان مساله‌ای که در سریال بدان پرداخته است تا چه اندازه به جذب مخاطب کمک می‌کند، گفت: دنیای امروز دیگر دنیای جدی نیست بلکه پشت همه اتفاقات یک طنز تلخی در جریان است که نمونه آن هم کم نیست اما من قصدم این نبود که با کمدی به اصطلاح بزن و بکوبی حرفم را بزنم بلکه هدفم این بود که از کمدی سطحی فاصله بگیرم و مخاطب را در موقعیتی قرار بدهم که بین جدی بودن و طنز شک کند.
کارگردان «جناب عالی» در پایان خاطرنشان کرد: یک اتفاق درجه یک دیگر این پروژه حضور منوچهر آذری پس از ۱۵ سال جلوی دوربین «جناب عالی» بود که من این کار را با بازیگران نسل ایشان در «گیج‌گاه» نیز انجام دادم تا تلنگری به دوستانم بزنم که این نسل را فراموش نکند.
تیم بازیگران
شایان ذکر است در این سریال بازیگرانی همچون امیرحسین رستمی، حسین سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه، میرطاهر مظلومی، مهوش وقاری، گیتی معینی، رضا بنفشه‌خواه، سروش طاهری، بلور کساییان، ایمان اسماعیل‌پور، محمد الهی، کیوان صباغ، رضا سخایی، میثم سجادی، امیر محاسبتی، جواد سلطانی، مصطفی پروین، ایمان راد وبا حضور بیتا سحرخیز و هنرمندی منوچهر آذری، ایفای نقش می‌کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *