ذخیره‌سازی هفت هزار تن کود برای کشت پاییزه خراسان شمالی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: هفت هزار تن انواع کود شیمیایی برای کشت پاییزه در این استان ذخیره سازی شد که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد افزایش دارد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از ایرنا، محسن نظام اظهار داشت: از مجموع ذخیره سازی استراتژیک در انبارها پنج هزار تن شامل کود ازته، یکهزار تن پتاسه و یکهزار تن نیز فسفاته است.

وی افزود: کشاورزان برای فصل کشت پاییزه در تامین انواع کود شیمیایی ازته، پتاسه و فسفاته هیچ نگرانی نداشته باشند از هم اینک تمام انبارها برای فصل کشت و کار ذخیره سازی شده است تا بین بهره برداران طبق تقویم کشت توزیع می شود.

وی اظهار داشت: کشاورزان در سال زراعی جاری تاکنون بیش از ۱۰ هزار تن انواع کود یارانه ای در اراضی استفاده کرده اند که بیشتر آن کود ازته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی سهمیه کود اوره از پتروشیمی خراسان را بیش از ۱۷ هزار تن برای سال جاری عنوان کرد و گفت: طبق زمانبندی سهمیه استان را از این شرکت تحویل و در بین کارگزاران توزیع می کنیم.

نظام دوست در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شرکت پتروشیمی خراسان سالانه بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تن کود اوره تولید می کند اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون ۸۰ هزار تن کود اوره از این شرکت به هشت استان کشور حمل شده است.

وی سهمیه انواع کود مورد نیاز استان در یکسال را حدود ۴۰ هزار تن دانست و افزود: از این میزان ۳۲ هزار تن توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی تامین و مابقی نیز توسط اداره کل تعاون روستایی استان تامین می شود.

نظام دوست بر نظارت و پایش توزیع کود یارانه ای تاکید کرد و گفت: در این زمینه پنج مورد فروش خارج از شبکه داشته ایم که ۱۶ تن کود نیز توقیف شد، یکی از کشاورزان استان نیز که در این زمینه تخلف داشت به مدت سه ماه از دریافت نهاده های کشاورزی محروم شد.

وی با بیان اینکه کود باید به دست کشاورز واقعی برسد اظهار داشت: علاوه بر سامانه پهنه بندی کشاورزی سامانه ای دیگر نیز طراحی شده است که توزیع کود در بستر آن انجام می شود.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *