آخرین وضعیت مذاکرات تهران و ریاض به روایت رسانه نزدیک به سعودی

عربستان ناامید از آمریکا به دنبال ایران

العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: ایران از سکوت ایالات متحده و نیاز آن برای رسیدن به توافق هسته‌ای در نزدیکترین زمان ممکن استفاده می‌کند تا شروط خود را مطرح کرده و از موضع قدرت وارد شود، به این ترتیب، این کشور در حال تعیین شروط توافق است که یکی از آنها، تفکیک توافق و نقش منطقه‌ای ایران، برخلاف خواسته دولت‌های خلیج فارس است.

در ادامه این مطلب آمده است: این در حالی است که عربستان می‌گوید به دنبال گفتگوی جدیدی با ایران است، با اینکه مذاکرات قبلی بین دو کشور، به عقیده تحلیلگران دستاورد چندانی نداشته است.

وزیر خارجه ایران، امیرعبداللهیان، در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که تحقق امنیت و آرامش در خاورمیانه با مشارکت دولت‌های منطقه و بدون دخالت خارجی امری ممکن است، و این پیام واضحی است مبنی بر اینکه توافقی که در حال رسیدن به مراحل نهایی خود است، دربردارنده موضوع امنیت منطقه و هیچ شرطی در رابطه با مسابقه تسلیحاتی ایران نیست.

در همین رابطه، تحلیلگران بعید نمی‌دانند که دولت جو بایدن توافقی را امضا کند که در آن هیچ نشانی از تحقق خواسته‌های هم پیمانان منطقه‌ای اش نبوده و به دنبال کنترل ایران و نیرو‌های نیابتی ایران و تحرکاتشان در منطقه نباشد. ضمن اینکه کارشناسان اشاره می‌کنند واشنگتن تلاشی برای پنهان داشتن استراتژی خود در مورد عدم مقابله با ایران نمی‌کند و در مقابل، توافق‌های دو جانبه‌ای را با هم پیمانان خود امضا می‌کند تا آن‌ها بتوانند از پیشرفته‌ترین ابزار‌های دفاعی برخوردار باشند.

به گفته امیرعبداللهیان، مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن، در صورت اتخاذ تصمیمات سیاسی ضروری توسط ایالات متحده، می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن موفق شود.

وی افزود: مایلم تاکید کنم که ما آماده اجرای توافق خوبی در سریعترین زمان ممکن هستیم، اگر طرف دیگر تصمیم سیاسی مطلوبی اتخاذ کند. وزیر خارجه ایران همچنین تصریح کرد که غرب مسئول شکست مذاکرات هسته‌ای جاری در وین خواهد بود.

العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: در سایه قدرتنمایی ایران و سکوت آمریکایی‌ها در مورد نکات پنهان توافق، عربستان قانع شده است که باید مستقیما و به دور از هر واسطه‌ای یا بدون حساب کردن روی هم پیمانانی نظیر واشنگتن که تنها به فکر منافع خود هستند، با ایرانی‌ها مذاکره کند

واضح است که ایران از واشنگتن می‌خواهد که توافق را اعلام کرده و ضمانت‌های موفقیت آن را بدهد، از جمله اینکه موضع مشخصی در مورد رفع سریع تحریم‌ها داشته باشد، تا ایران بتواند نفت خود را صادر کرده و از درآمد‌های حاصل از آن بهره‌مند شود.

در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا تهران آماده انجام مذاکرات مستقیمی با واشنگتن است یا نه، وزیر خارجه ایران گفت: به گام‌های ملموسی از سوی واشنگتن نیاز داریم تا به حسن نیت آن پی ببریم، که این اقدامات می‌تواند به لغو بلوکه شدن سرمایه‌های ایران در خارج هم مربوط باشد.

در سایه قدرتنمایی ایران و سکوت آمریکایی‌ها در مورد نکات پنهان توافق، عربستان قانع شده است که باید مستقیما و به دور از هر واسطه‌ای یا بدون حساب کردن روی هم پیمانانی نظیر واشنگتن که تنها به فکر منافع خود هستند، با ایرانی‌ها مذاکره کند.

وزیر خارجه عربستان، فیصل بن فرحان در خصوص سوالی در رابطه با فرضیه مذاکره گفت: در صورتی که شاهد تحول اساسی در پرونده‌های منطقه‌ای مانند ایران باشیم، نزدیکی ما با آن، ممکن می‌شود و ما به دنبال دور پنجم گفتگو‌ها با ایران هستیم.

وزیر سعودی افزود: شایسته است که توافق هسته‌ای ایران نقطه شروع باشد، ضمن اینکه توافق هسته‌ای هرگز دست ایران را برای انجام هر آنچه می‌خواهد، در منطقه، باز نمی‌کند و تنها آغازی است برای مذاکراتی که در نهایت به کنترل توسعه منطقه‌ای ایران منجر شود.

پیش از این نیز ایران اعلام کرده بود با مشارکت عربستان در مذاکرات مربوط به برنامه‌های هسته‌ای خود مخالف است، اما ریاض همچنان مایل است که به همراه دیگر دولت‌های خلیج فارس، نقشی در این مذاکره داشته باشد، چرا که در صورت دست یابی تهران به زرادخانه هسته ای، عربستان و دولت‌های عضو شورای همکاریها، بیش از دیگران در معرض خطر قرار می‌گیرند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *