شیب تند بیماران کووید۱۹ در خراسان شمالی

خراسان شمالی که دومین هفته موج ششم و درگیری با سویه امیکرون را پشت سر می گذارد، این روزها در بین پنج استان با شیب تند بیماران کووید ۱۹ قرار دارد و برای کنترل آن بویژه در آستانه سال نو، روزهای سرنوشت سازی را پیش رو دارد.

به گزارش ایرنا، موج ششم کرونا در خراسان شمالی از نیمه دوم بهمن ماه  آغاز شد و پس از چند هفته ثبات کرونایی و ۲ رقمی شدن آمار بیماران کرونایی، بار دیگر این استان قرمز پوش شد و هم اینک تمامی شهرستان های آن در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

اسفند ماه و۲ هفته آینده از این جهت برای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به عنوان مسوولان سلامت در استان سرنوشت ساز تلقی می شود که اگر روند افزایشی چهار برابری مراجعات برای نمونه گیری ها و مثبت اعلام شدن بیش از ۵۰ درصد از این نمونه ها به همراه برخی واکسن گریزی ها مدیریت نشود، روزهای سخت و دشواری با پرشدن تخت های بیمارستانی و افزایش مرگ و میر در سال جدید را پیشروی این خطه قرار می دهد.

براساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی روند صعودی آمار بیماران کرونایی در این خطه شمال کشور که از ۱۰ روز قبل شروع شده است و در ۲۴ ساعت گذشته نیز ادامه یافت به طوری که در همین مدت ۷۰بیمار جدید در بیمارستان های این استان بستری شدند تا آمار بیماران بستری به ۲۶۱ نفر برسد.

همچنین برخلاف بسیاری از دیدگاه های سطحی امیکرون نیز کشندگی کمتری نسبت به سویه های دیگر ندارد به گونه ای که براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان در ۱۰ روز اخیر این سویه جان ۲۶ بیمار کرونایی استان را گرفته است.

خراسان شمالی در مدار صعودی کرونا

خراسان شمالی که بعد از گذشت حدود هشت  ماه در ابتدای بهمن آمار بستری های کرونایی ۲ رقمی شده بود و با داشتن هشت چراغ زرد و آبی، روزهای آرامی را پشت سر می گذاشت، در روزهای اخیر بدلیل آنچه که واکسن گریزی و یا دست کم گرفتن سویه امیکرون خوانده می شود، نقشه کرونایی اش را یکدست قرمزپوش کرد.

به تعبیری با غالب شدن تصور اشتباه امیکرون همان سرماخوردگی ساده است که گاهی اوقات با کمی استراحت کردن، خوردن دمنوش و مٌسکن خوب می شود، موجب افزایش روزانه آمار بیماران و مرگ و میر کرونایی شده است.

بررسی خبرنگاران ایرنا از سطح مراکز درمانی شهرهای استان خراسان شمالی نیز حاکیست که با وجود قرارگیری استان در وضعیت قرمز همچنان برخی از شهروندان امیکرون را سرماخوردگی ساده می دانند و با تعلل به مراکز درمانی مراجعه می کنند این در حالی است که کودکان طعمه های کوچک امیکرون هستند و این استان تنها هشت تخت در بخش مراقبت های ویژه برای کودکان دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه در سویه جدید، کودکان نسبت به سویه دلتا بیشتر درگیر این بیماری می شوند، می گوید: اکنون حدود ۲۴ کودک با علائم مشکوک کرونایی شناسایی و بستری شده اند که منتظر جواب های قطعی آزمایش خود هستند.

دکتر سیدجواد پورنقی می افزاید: همچنین در حال حاضر چهار بیمار قطعی کرونایی کودک نیز در مراکز درمانی استان بستری هستند.

وی ادامه می دهد: این آمار جدای از آماری است که همه روزه خانواده ها برای انجام تست های سریع به مراکز منتخب نمونه گیری کرونا مراجعه می کنند.

مردم دچار ساده انگاری شوند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه از هرگونه ساده انگاری نسبت به این بیماری باید خودداری شود، اظهار داشت: پس از دریافت واکسن نیز باید رعایت پروتکل های بهداشتی جدی گرفته شود و عادی انگاری نشود.

پورنقی با اشاره به روند افزایشی بستری های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان از ۱۰ روز گذشته به خبرنگار ایرنا، گفت: تزریق دز سوم واکسن کرونا سطح بالای ایمنی ایجاد می کند، بنابراین از شهروندان درخواست می شود تا نسبت به تزریق نوبت سوم واکسن اهتمام داشته باشند زیراکه طبق اطلاعات جدیدی که در مورد امیکرون منتشرشده، کسانی که واکسن تزریق نکرده اند، بیشتر در معرض ابتلا و مرگ ومیر هستند.

پورنقی افزود: علاوه بر دریافت واکسن رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه سویه اُمیکرون بر خلاف سویه های دیگر سن و سال نمی شناسد، گفت: که باید برای برون رفت از این چالش خطرناک، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین تزریق واکسن را در بین گروه سنی کودکان را نیز فراگیر کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، شناخت علائم خطر و مراجعه زود هنگام به مراکز درمانی را ضروری می داند و می گوید: باید با مراقبت و رعایت موازین بهداشتی ضریب آهنگ شیوع بیماری را کٌند کنیم زیرا که افزایش ناگهانی مبتلایان باعث افزایش بار در مراکز درمانی می شود و ممکن است کادر درمان با امکانات محدود به ارائه خدمات مطلوب نرسند.

روزهای سرنوشت ساز برای مهار امیکرون

یکی از متخصصان بیماری های عفونی در خراسان شمالی می گوید: با گذشت حدود ۲ هفته از موج ششم و شیوع امیکرون در استان همچنان با شیب تند آمار بیماران کرونایی مواجه هستیم و این روند اگر ادامه داشته باشد بی تردید روزهای سخت و دشواری برای حوزه سلامت درمان استان ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هنوز با ختم غائله کرونا فاصله داریم و نمی توانیم پایانی برای آن متصور شویم، می گوید: روزهای پیش رو برای شهروندان و درمانگران ما روزهای سرنوشت سازی هستند  و اگر عادی انگاری ها و واکسن گریزی برخی ساده انگاران همچنان ادامه داشته باشد، جدای از مراکز درمانی معین برای درمان بیماران کرونایی، سایر بیمارستان های استان نیز درگیر می شوند و با داستان تکراری کمبود پزشک و پرستار مواجه خواهیم شد.

وی که نخواست نامش در خبر ذکر شود، اظهار می دارد: به نظر می رسد با وجود آگاهی هایی گسترده ای که به مردم ارائه می شود،  یک باور اشتباه نسبت به امیکرون در جامعه ایجاد شده است که این سویه کشندگی ندارد و شهروندان تصور می کنند با تزریق ۲دُز در برابر هرگونه سویه ای ایمن هستند.

این پزشک متخصص می گوید: با وجود هشدارهای درمانگران، همچنان وضعیت دشوار فعلی برای بخش زیادی از مردم استان قابل لمس نیست  و ادامه عادی انگاری ها می تواند موجب بازگشت روزهای تاریک کرونایی شود.

وی با بیان اینکه مردم با دریافت دُز سوم و پایبندی به شیوه نامه های بهداشتی می توانند روزهای آرامی در سال جدید داشته باشند، می افزاید: اگر مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی و اهتمام به تزریق دُز یادآور به کمک درمانگران بیایند، سال آرام کرونایی خواهیم داشت و این موج را نیز با کمترین تلفات پشت سر خواهیم گذاشت.

تاکنون حدود یک میلیون و  ۴۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده است و ۹۵ درصد جمعیت هدف دُز اول واکسیناسیون، ۸۵ درصد جمعیت هدف دُز دوم و ۵۰ درصد نیز دُز سوم واکسیناسیون کرونا را دریافت کرده اند.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، هشت شهرستان بجنورد، شیروان، فاروج، اسفراین، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و رازوجرگلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *