ترمیم حفاری‌های معابر شیروان؛ شاید وقتی دیگر

حفاری های ایجاد شده در مناطقی از شهر شیروان برای اجرای شبکه فاضلاب و کندی اجرای آن موجب گلایه مندی بسیاری از شهروندان این شهر خراسان شمالی شده و حوادثی را نیز در پی داشته است.

به گزارش ایرنا اجرای طرح شبکه های فاضلاب شهری با توجه به گسترش شهر و افزایش جمعیت که به صورت طبیعی سبب افزایش میزان فاضلاب شهری می شود خواسته به حق مردم است اما در اجرای آن لازم است تا دستگاه های متولی برای جلوگیری از هرگونه خسارت مالی و جانی، سهولت در تردد و رفع گرد و غبار ناشی از حفاری ها هر چه سریع تر آسفالت آن را انجام دهند.

اگر چه در سال های اخیر و با اجرای شبکه هاب فاضلاب در سطح شهر رشد شبکه جمع آوری فاضلاب را شاهدیم اما نیاز است به همان سرعت که حفاری ها انجام می شود برای پرکردن و ترمیم آسفالت آن ها نیز اقدام شود و نهاد های خدماتی همکاری های لازم را در این زمینه بعد از اجرای طرح های آب و فاضلاب داشتند تا سرو صدای مردم درنیاید.

اگر چه کارشناسان اهداف اجرای طرحهای فاضلاب شهر ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب افزایش عمر مفید ابنیه و تأسیسات شهری، استفاده از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب جهت آبیاری فضای سبز شهری و زمین های کشاورزی و در نتیجه کاهش مصرف آب است اما خرابی های پس از آن به اندازه ای کند ترمیم می شود که گاه مردم می گویند ای کاش این طرح ها اجرایی نمی شد.

هشت ماه از حفاری ها گذشته است

یکی از شهروندان ساکن شهرک امام خمینی  شیروان می گوید: با گذشت بیش از هشت ماه از حفاری شبکه فاضلاب متاسفانه تاکنون محدوده ای که در آن حفاری شد آسفالت نشده است و در تابستان شاهد گرد و غبار فراوان و در زمستان با گل و لای ناشی از بارش ها مواجه هستیم که تردد را بسیار مشکل ساز کرده است.

حمید عین بیگی گفت: شهرداری و شرکت آب و فاضلاب توپ مرمت آسفالت را در زمین یکدیگر می اندازند و برای رسیدگی به این موضوع به شهرداری مراجعه کردم که گفتند متولی آن اداره آب و فاضلاب است و آب و فاضلاب نیز می گوید شهرداری باید این محدوده ها را مرمت کند اما با گذشت چندین ماه هنوز اقدامی در این مورد انجام نشده است.

وی اجرای شبکه فاضلاب مهم دانست و درعین حال  افزود:به دلیل فرصتی که از اجرای این طرح قرار است در آینده ایجاد شود نباید چندین ماه شاهد کوچه های مملو از خاک و گل و لای باشیم و تردد مردم هم با مشکل مواجه شود.

یکی دیگر از شهروندان ساکن شهرک آزادگان نیز گفت: وقتی با دفتر تاکسی تلفنی محله تماس می گیرم و درخواست سرویس می کنم با شنیدن آدرس از آمدن خودداری می کنند و موضوع حفاری های پرنشده را مطرح می کنند که ممکن است به تاکسی ها آسیب بزند.

زهره خاقانی افزود: طرحی که در شهرک آزادگان اجرا شد از ابتدای فصل تابستان تاکنون نیمه تمام مانده و هنوز آسفالت نشده که ممکن است چاله های ایجاد شده و سنگ و کلوخ های مانده از حفاری به مردم و به ویژه به کودکان آسیب بزند که این اتفاق برای خود من هم روی داد و آسیب دیدگی مچ پایم برای م دردسر ساز شد.

وی با بیان این که همسایگان و افراد ساکن در محل هم از ترمیم نشدن آسفالت ناراضی هستند افزود:  بارها از این امر شکایت کرده ایم که این حفاری ها مشکلات زیادی برای تردد ایجاد کرده است اما راه به جایی نبرده است.

به گفته وی شرکت فاضلاب توان و ظرفیت بالایی برای کار دارد و هر اخلالی در روند کار این شرکت خلاف رفاه شهروندان است  اما این انتظار نیز وجود دارد که شرکت آب و فاضلاب تقدم و تاخر را در اجرای پروژه ها را رعایت کند.

اما و اگر

در این مورد رییس شورای شهر شیروان گفت: پس از حفاری های انجام شده جهت اجرای شبکه فاضلاب، همیشه آسفالت توسط پیمانکار آب و فاضلاب انجام می شود.

محمدمحمدزاده اظهار داشت: چنانچه در این خصوص آب و فاضلاب با شهرداری قرارداد بسته باشد و یا در صورت مکاتبات و شکایت مردمی، آسفالت توسط شهرداری صورت می گیرد و به حساب آن اداره اضافه می شود.

جانشین مسئول عمران و مسئول حفاری شهرداری شیروان نیز گفت: با توجه به حفاری های ایجاد شده، صدور مجوز و نظارت با شهرداری است و در قراردادهای جدید مجاب کردیم پیمانکاری که حفاری انجام می دهد آسفالت هم انجام دهد که قراردادهای شهرداری در خصوص خسارت معبر و نظارت پروژه است.

مهدی مجیدی اظهار داشت: اگر در مواردی مشاهده شود که آن اداره مدیریت نداشته و کوتاهی می کند اخطار می دهیم.

وی با بیان اینکه اینگونه جهت جلوگیری از هرگونه نشست زمین و سایر موارد، مدت زمانی که از حفاری ها تا زمان آسفالت می گذرد باید چهارماه باشد خاطرنشان کرد: اگر عمق کانال یک متر باشد پس از چهارماه لکه گیری انجام می شود ولی عمق کانال در این شهر از ۱۳ متر تا ۲.۵ متر متغییر است.

جانشین مسئول عمران و مسئول حفاری شهرداری شیروان با بیان اینکه طی چند سال اخیر ۲۰ مورد شکایت در خصوص شکستگی دست و پا به شهرداری در اجرای این طرح ها گزارش شده است گفت: با ایجاد هر گونه حفاری سعی خواهیم کرد آسفالت به زودی انجام شود تا مشکلات تردد و سایر موارد برطرف شود.

مجیدی افزود: امسال ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع از حفاری های توط آب و فاضلاب آسفالت شده که هزینه هر مترمربع ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است و اینک بهسازی و آسفالت منطقه زیباشهر در اولویت است و پس از آن آسفالت منطقه جمهوری، شهرک آزادگان شامل مجتمع بنیاد مسکن، کارخانه قند، منتظران و امیدواران انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: طی جلسات متعدد تا پایان سال ۴ کیلومتر از حفاری ها باید آسفالت شود که اتمام آن بستگی به شرایط جوی هوا دارد و از سویی کلیه حفاری های سطح شهر از نیمه دوم اسفندماه ممنوع خواهد شد.

رییس امور آب و فاضلاب شیروان گفت:  آسفالت های طرح اگو برعهده این اداره است که فعلا به خاطر سردی هوا انجام نمی شود.

شهرام رمضانی در خصوص گلایه شهروندان مبنی بر طولانی شدن آسفالت پس از حفاری ها اظهار داشت: آسفالت باید حتما پس از سه ماه از اتمام عملیات حفاری صورت گیرد تا محل نشست نکند و از سویی برای انجام این کار شرایط دمای هوا باید مناسب باشد که به دلیل باران و برودت هوا کمی با تاخیر انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۷ هزار و ۶۸۱ متر مربع احداث شبکه فاضلاب در نقاط مختلف شهر انجام و ۹۸ منهول در مسیر شبکه فاضلاب ساخته شد که هزینه اجرای هر مترمربع ۲۵ میلیون ریال برآورد می شود.

رمضانی اضافه کرد: آسفالت ۸۰ درصد حفاری ها در بلوار مدرس، شهرک امام(جمهوری)، آزادگان و خیابان استقلال و قسمت غرب شهر تمام شده است.

رییس امور آب و فاضلاب شیروان گفت: همچنین طی مدت یاد شده ۴ هزار و ۸۷۴ مترمربع از حفاری های سطح شهر توسط این اداره آسفالت شده و تا پایان سال ۲ کیلومتر دیگر هم انجام خواهد شد.

شهر شیروان با ۸۵ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *