از دستور وزیر به بانک‌ها چه خبر؟

چگونه بدون ضامن وام بگیریم؟

در شرایطی که بانک‌های دولتی مکلف به پرداخت تسهیلات خرد بدون دریافت ضامن برای کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش دولتی، عمومی و خصوصی شده‌اند اما گزارش‌ها و اعلام مشتریان حاکی از آن است که برخی از بانک‌ها بهانه‌های مختلفی چون بسته شدن پرداخت وام جدید در روزهای پایانی سال، ابلاغ نشدن بخشنامه، داشتن میانگین گردش حساب و سپرده حداقل نصف مبلغ وام مورد نظر و … را مطرح می‌کنند.
وزیر اقتصاد در راستای تکلیف رئیس جمهور به بانک‌های دولتی مبنی بر تسهیل پرداخت وام‌های خرد، بانک‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد را در مرحله اول مکلف به پرداخت وام‌های خرد به کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش دولتی، عمومی و خصوصی بدون دریافت ضامن کرد.
شرایط دریافت دریافت وام تا ۵۰ میلیون تومان تنها با نامه کسر از حقوق و دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان با یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته اعلام شده و مشمولان این وام باید به بانکی که حقوق خود را از آن دریافت می‌کنند، مراجعه کنند.

برای این وام، باید میانگین مانده حساب شما در بازه شش ماهه حداقل ۵ میلیون تومان باشد و بانک دیگری می‌گوید متقاضی این وام باید حداقل در شش ماه اخیر حداقل ۲۰ میلیون تومان در حسابش نزد بانک سپرده داشته باشد

در این زمینه، وزارت اقتصاد به بانک‌ها ۲۴ ساعت مهلت داد تا نسبت به درج بخشنامه‌های مربوطه و فرایند دریافت این تسهیلات و اعلام آدرس سامانه رسیدگی به شکایات آن بانک و آدرس سامانه نظارت مردمی وزارت اقتصاد اقدام و در صورت محرز شدن تخلف شعبه‌ای از بانک در راستای پرداخت وام بدون ضامن، رئیس شعبه بانک مورد نظر را برکنار کنند.
بدین منظور، بررسی روند پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌ها گزارش‌های میدانی حکایت از شرایط عجیب و غریب بانک‌ها در این زمینه دارد.
اینگونه که متصدی یک بانک در پاسخ به شرایط دریافت وام بدون ضامن اعلام می‌کند که برای این وام، باید میانگین مانده حساب شما در بازه شش ماهه حداقل ۵ میلیون تومان باشد و بانک دیگری می‌گوید متقاضی این وام باید حداقل در شش ماه اخیر حداقل ۲۰ میلیون تومان در حسابش نزد بانک سپرده داشته باشد.
یکی دیگر از بانک‌های گفت: اگر حقوق خود را از این شعبه بانک دریافت می‌کنید می‌توانید با نامه کسر از حقوق خود به ما مراجعه کنید و وام بدون ضامن دریافت کنید.
رییس یکی دیگر از شعبات بانک‌های مشخص شده نیز گفت: برای دریافت این وام لازم است چک و سفته داشته باشید و تنها وام تا سقف ۵۰میلیون تومان بدون ضامن پرداخت می‌شود و ارقام بالاتر از این نیاز به یک ضامن دارد.
همچنین بانک دیگری که پیش از این نیز تسهیلات مرابحه بدون ضامن با استفاده از اعتبارسنجی پرداخت می‌کرد، گفت: برای دریافت وام باید به اینترنت بانک خود مراجعه کنید و اطلاعات خود را ثبت کنید، البته هنوز بخشنامه‌ای به دست ما نرسیده و احتمالا تا آخر هفته ابلاغ شود اما پرداخت وام بدون ضامن را آغاز کردیم.
برخی دیگر از بانک‌ها نیز اعلام کردند که بخشنامه‌ای در این زمینه تاکنون ابلاغ نشده است و بانکی نیز بهانه نپرداختن وام بدون ضامن را بسته شدن پرداخت وام در روزهای پایانی سال اعلام کرد و گفت که متقاضیان برای دریافت این وام سال بعد به بانک مراجعه کنند.
البته در مواردی نیز برخی بانک‌ها شرایط عجیبی برای پرداخت وام بدون ضامن اعلام نکردند و براساس گفته آن‌ها، مبلغ وام و سایر فرایند دریافت این وام مبتنی بر رتبه اعتباری افراد است.

گزارش همکاران ما حاکی از آن است که اغلب بانک‌ها مقید به اجرای بخشنامه هستند و در مواردی هم بی‌نظمی و تخلف مشاهده شد که منجر به برکناری یکی از مدیران شعب ممتاز شد و رسیدگیها در این زمینه همچنان ادامه دارد

فارغ از گزارش‌های میدانی، بسیاری از مردم در تماس‌های خود با ایسنا نیز گله‌های خود در این زمینه مبنی بر دست رد زدن بانک‌ها به سینه ‌آن‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن را اعلام کردند و در صحبت‌های مردم هم این موضوع تکرار شد که خواسته بانک‌ها برای دریافت این وام این است که متقاضیان باید در چند ماه اخیر نصف مبلغ وام حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون در بانک موردنظر سپرده یا گردش مالی داشته باشند تا بتوانند وام بدون ضامن دریافت کنند.
این اظهارات و گزارش‌های میدانی در حالی به ثبت رسیده است که وزارت اقتصاد بر پرداخت وام بدون ضامن و نظارت بر تمکین بانک‌ها از این مصوبه تاکید دارد و در سامانه نظارت مردمی خود فارغ از واحدهای بازرسی بانک‌ها نسبت به شکایت‌های مردم در این زمینه ورود می‌کند.
گفتنی است متقاضیان وام بدون ضامن می‌توانند به سامانه نظارت مردمی وزارت امور اقتصادی و دارایی به نشانی bazresi.mefa.ir برای ثبت شکایت‌های خود مراجعه کنند.
مدیر شعبه یک بانک وام بدون ضامن نداد و عزل شد
در همین رابطه رئیس مرکز بازرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی از برکناری مدیر یک بانک به دلیل پرداخت نکردن وام بدون ضامن خبر داد.
علی نظامی در یک برنامه تلویزیونی گفت: پیرو بخشنامه آسان گیری و حذف ضامن از فرایند پرداخت تسهیلات خرد بانکی همکارن ما در مرکز بازرسی وزارت اقتصاد از طریق گزارش میدانی و سامانه نظارت مردمی متوجه شدند که بخشنامه مربوطه به برخی از شعب ابلاغ نشده است که در این راستا به کلیه بانک‌های دولتی و نیمه دولتی ابلاغ شد که بخشنامه مذکور را با قید فوریت در پایگاه اطلاع رسانی بانک منتشر کنند و فرایند و جزئیات بخشنامه را به نحو مقتضی به اطلاع مردم و مسئولین شعب برسانند.
وی افزود: همچنین تکلیف کردیم تا کلیه واحدهای بازرسی با تشکیل هیئت ویژه نسبت به بازرسی سرزده و نظارت مستمر بر اجزای بخشنامه مذکور اقدام کنند، آدرس سامانه رسیدگی به شکایات آن بانک و آدرس سامانه نظارت مردمی وزارت متبوع در پایگاه اطلاع‌رسانی و کلیه شعب بانک در اختیار مشتریان قرار گیرد و کلیه شکایات مردمی در خصوص موضوع مذکور ظرف ۴۸ ساعت رسیدگی و ضمن برکناری متخلفان احتمالی، مراتب به هیئات رسیدگی به تخلفات اداری و حسب مورد به کمیته‌های انضباطی اعلام شود.
این مقام مسئول ادامه داد: گزارش همکاران ما حاکی از آن است که اغلب بانک‌ها مقید به اجرای بخشنامه هستند و در مواردی هم بی‌نظمی و تخلف مشاهده شد که منجر به برکناری یکی از مدیران شعب ممتاز شد و رسیدگیها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *