وسعه قرض‌الحسنه باعث افزایش اعتماد عمومی به صنعت بانکداری می‌شود

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران جمهوری گفت: اگر با برنامه تحولی به سمت توسعه قرض‌الحسنه حرکت کنیم، اعتماد عمومی به صنعت بانکداری و نظام به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.
سید سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که در نشست مدیران عامل بانک‌ها با حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری سخن می‌گفت، اظهار کرد: دو بانک قرض‌الحسنه در کشور داریم که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۱۴ سال و بانک قرض‌الحسنه رسالت ۹ سال سابقه فعالیت دارد. این بانک‌ها تقریباً سالانه ۴ میلیون فقره تسهیلات قرض‌الحسنه با میانگین ۳۵ میلیون تومان برای هر فقره پرداخت می‌کنند. در عین پرداخت این تعداد بالای تسهیلات، معوقات این دو بانک کمتر از ۱.۵ درصد است.
وی ادامه داد: تقریباً در این دو بانک حدود ۱۵ میلیون نفر حساب دارند. رشد منابع این دو بانک حداقل در سه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد بوده که بیش از رشد نقدینگی و تورم محسوب می‌شود. این یعنی مردم استقبال بسیار خوبی از بانک‌های قرض‌الحسنه کرده‌اند.
توجه ویژه به افراد فاقد دسترسی به خدمات بانکی
دکتر شمسی‌نژاد در ادامه این نشست گفت: در حوزه تسهیلات تکلیفی و ازدواج، بانک‌های قرض‌الحسنه، جزو ۵ بانک نخست هستند. منابع قرض‌الحسنه در دو بانک یاد شده در حال حرکت به سوی کارآفرینی و اشتغال است. شاخص‌های مالی دو بانک نیز نشان از مثبت بودن وضعیت و سودآور بودن آن‌ها دارد. در رابطه با مواردی که با وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی برنامه‌ریزی شده، بحث شمولیت مالی را هدف قرار داده‌ایم. شمولیت مالی به این معنا که باید به ۲۵ تا ۳۰ درصد جامعه توجه کنیم که هیچ نوع دسترسی به تسهیلات بانکی ندارند، مانند افرادی که در روستاها و مناطق دورافتاده هستند و ممکن است شبکه بانکی در آنجا هیچ نوع سرویسی ارائه نکند.
وی در این رابطه توضیح داد: افزایش دسترسی این افراد به خدمات بانکی را به‌طور جدی و از طریق توسعه ابزارهای الکترونیکی دنبال می‌کنیم. در پرداخت‌های خرد نیز چنین عمل می‌کنیم و می‌خواهیم وام‌های قرض‌الحسنه را در جزئی‌ترین موارد زندگی مردم نفوذ دهیم که این کار نیز انجام شده است. برای نمونه در حوزه بیمه خودرو، طرحی در حوزه قرض‌الحسنه اجرا شده و از بین کسانی که خودروی خود را با دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه بیمه کرده بودند، ۳۰ درصد برای نخستین بار چنین خدمتی را دریافت می‌کردند. این یعنی شمولیت مالی و توسعه قرض‌الحسنه همه اجزای زندگی مردم را در بر گرفته است. در بحث خرید کالاهای ایرانی نیز در بستر قرض‌الحسنه طرح‌هایی اجرا شده است.
ابزارهای الکترونیکی در بانک‌های قرض‌الحسنه توسعه یافته است
شمسی‌نژاد در رابطه با خدمات بانکی مبتنی بر فناوری گفت: بحث دیگری که در بانک‌های قرض‌الحسنه به شدت گسترش یافته، توسعه فناوری و دسترسی است. کاهش شعب در بانک قرض‌الحسنه رسالت، به‌شدت نفوذپذیری و استفاده مردم از ابزارهای الکترونیکی را افزایش داد. توسعه ابزارهای الکترونیکی در دورافتاده‌ترین روستاها نیز می‌تواند به مردم کمک کند.
وی ضمن اشاره به ضرورت گسترش اعتبارسنجی، اظهار کرد: کار دیگری که با حمایت وزارت اقتصاد انجام شده، قرار دادن اعتبارسنجی به جای دریافت اسناد ضمانتی است. اکنون به سمتی حرکت می‌کنیم که وام‌های خرد با اعتبارسنجی پرداخت شود. آمار معوقات دو بانک نشان می‌دهد که مردم نسبت به بازپرداخت وام‌های قرض‌الحسنه به‌شدت خوشقول هستند. هنگامی که معوقات دو بانک قرض‌الحسنه ۱.۵ درصد است، نیازی نیست مردم را گرفتار ارائه اسناد ضمانتی کنیم.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: در حال ورود به حوزه اعتبارسنجی هستیم و اگر بنایی هم بر دریافت اسناد باشد، به‌صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. اکنون وزارت اقتصاد پروژه سفته الکترونیک را دنبال می‌کند و در حال ورود به فاز اجرایی است. این رویکرد به‌شدت کمک می‌کند گرفتاری‌های مردم و مراجعات آن‌ها برای دریافت خدماتی بانکی در حوزه قرض‌الحسنه را کاهش دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید به سمت حذف کارمزد ثابت برویم، زیرا در برخی موارد حتی به کارمزدهای ۲ تا ۴ درصد نیز شبهاتی وارد می‌شود. باید مزد خدمت را جایگزین آن کنیم. این جهت‌گیری در بانک‌های قرض‌الحسنه وجود دارد که به سمت کارمزد صفر حرکت کنند و مزد خدمت دریافت کنند. در چند سال آتی هر دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت به این سمت حرکت می‌کنند. اکنون دست‌یابی به هدف ۵۰ درصد برای دربرگیری قرض‌الحسنه در جامعه، هدف‌گذاری شده است.
حوزه قرض‌الحسنه متحول می‌شود
شمسی‌نژاد اظهار کرد: تحول در حوزه قرض‌الحسنه را پیگیری می‌کنیم. قرض‌الحسنه از جنبه قوانین و مقررات، الزامات و زیربناها نیاز به تحول دارد. اکنون موضوع سازمان اقتصاد اسلامی، صندوق‌های قرض‌الحسنه، دو بانک قرض‌الحسنه و همچنین بحث قرض‌الحسنه در بانک‌های تجاری مطرح است. این موضوع چند متولی دارد که قدری مسائل را پیچیده کرده است. اگر این برنامه تحول را با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تهیه و ارائه کنیم، گام بلندی برداشته‌ایم.
وی در ادامه گفت: موضوع دیگر افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه است. وام قرض‌الحسنه در سال‌های گذشته، نیازهایی را از مردم برطرف می‌کرد، اما اکنون با افزایش نقدینگی و تورم، سقف وام قرض‌الحسنه کارایی لازم را ندارد. سیاست این دو بانک می‌تواند حرکت از سمت وام خرد مصرفی به سمت وام خرد مصرفی تأمین مالی باشد. چه ایرادی دارد که ما وام‌های قرض‌الحسنه به شرکت‌های کوچک و دانش‌بنیان پرداخت کنیم؟ شرکت‌هایی وجود دارند که می‌توانند با دریافت یک تا دو میلیارد تومان وام، نیازهایشان را مرتفع کنند و خودشان نیز از دریافت وام قرض‌الحسنه استقبال می‌کنند.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه ما در این بخش محدودیت داریم، خاطرنشان ساخت: اگر سقف تسهیلات برای معیشت، اشتغال و شرکت‌های کوچک تا حدی افزایش یابد، اطمینان دارم استقبال گسترده‌ای از تسهیلات قرض‌الحسنه صورت می‌گیرد و توسعه بسیار مناسبی در این حوزه شاهد خواهیم بود.
کانون بانک‌های قرض‌الحسنه ایجاد شود
شمسی‌نژاد اعلام کرد: ایجاد کانون بانک‌های قرض‌الحسنه یکی از موارد در حال پیگیری است. اکنون بانک‌های دولتی و خصوصی کانون دارند و بانک‌های قرض‌الحسنه نیز به یک کانون نیاز دارند. تمرکزِ بخشی از وجوه اداره شده دولت در بانک‌های قرض‌الحسنه نیز درخواست دیگری است که دارم. اگر بخشی از منابع دولت و نهادهای حمایتی به بانک‌های قرض‌الحسنه وارد شود، می‌توان اقدامات بسیار مناسبی انجام داد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همچنین گفت: در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز ما کارهای بسیار خوبی انجام داده‌ایم که بیمه خانه‌های روستایی یکی از آن‌هاست. همچنین اشتغال در مناطق محروم و آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش است.
وی در انتها تأکید کرد: اگر با برنامه تحولی به سمت توسعه قرض‌الحسنه حرکت کنیم، اعتماد عمومی به صنعت بانکداری و نظام به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. همان طور که تجربه دو بانک قرض‌الحسنه در طول سال‌های گذشته این را ثابت کرده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *