صادرات گاز به لبنان؛

عروس خاورمیانه در خطر اشغال اسرائیل است؟

ابوالفضل خدائی

انتشار خبر قرارداد گازی رژیم صهیونیستی با لبنان در روزهای اخیر سر و صداهای زیادی را بلند کرده است؛ قراردادی که گفته می شود با میانجی گری ایالات متحده و چراغ سبز روسیه کلید خورده و در رسانه های اسرائیلی به صورت علنی مطرح شده است، موضوعی که بار دیگر روابط ایران با لبنان را در کانون توجهات قرار می دهد و از تلاش های رژیم صهیونیستی برای کاهش نفوذ ایران در این کشور پرده بر می دارد. اینکه این اتفاق به لحاظ سیاسی و حوزه انرژی چه تحولاتی را در خاورمیانه ایجاد خواهد کرد موضوع گفتگوی خبرآنلاین با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه بود که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

این یک توافق منطقه ای و بین المللی به منظور تسلط اسرائیل بر انرژی منطقه بود که در این راستا آمریکایی ها با کمک برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در این تلاش هستند تا اسرائیل را به عنوان قدرتی که دارای انرژی فسیلی است در سطح غرب آسیا مطرح کنند. اخیرا نیز حفاری هایی بدون اجازه لبنان در دریای مدیترانه و آب های اقلیمی لبنان توسط اسرائیل آغاز شده است که در واقع این رژیم  سفره های گاز و نفت در مناطق آبی دریای مدیترانه و در محدوده دریایی لبنان را کشف کرده و در حال استخراج است. از طرفی توافق هایی پشت پرده بین دولت نجیب میقاتی و اسرائیل با کمک برخی کشورهای منطقه بسته شده که طی آن قرار است در آینده اسرائیل گاز لبنان را تامین کند تا به این وسیله مانع نفوذ جمهوری اسلامی ایران در لبنان شود. این طرحی است که از مدت ها پیش و پس از محاصره لبنان و بحران انرژی در این کشور با کمک برخی کشورهای فرامنطقه ای و منطقه ای مدنظر است که همانطور اشاره کردم هدف آن اثرگذاری بر نفوذ ایران بر لبنان و سوریه است.ضمن اینکه با این قرارداد لبنان در تسلط اسرائیل قرار می گیرد و طرح خطرناکی به شمار می رود. به این دلیل که انرژی دریای مدیترانه در حوزه نفت و گاز در محدوده آبهای لبنان قرار دارد اما این کشور قادر به ممانعت از حفاری های اسرائیل نشد. اگر بنا بر این باشد که اسرائیل تامین کننده گاز لبنان شود، لبنان به صورت غیررسمی بخشی از اراضی اشغالی به لحاظ انرژی و به لحاظ اقتصادی در خواهد آمد.

با این توضیحات یعنی صادرات از محدوده خاک لبنان صورت می گیرد و منظور صادرات از سمت سرزمین های اشغالی به لبنان نیست؟

بله اسرائیل در شرق دریای مدیترانه و در محدوده آبهای اقلیمی حفاری انجام داده و در واقع گازی که تولید می شود گاز لبنان است. در گذشته به دلیل اختلافاتی که برای مشخص شدن مرزهای آبی لبنان و  فلسطین اشغالی، لبنان نتوانسته است از منابع طبیعی دریای مدیترانه استفاده کند. اما با این حال اسرائیل طی دو دهه گذشته اقدام به حفاری کرده است و به یک سری از سفره های گازی و نفتی در محدوده آبهای لبنان دسترسی پیدا کرده است و همانطور که اشاره کردم گاز متعلق به کشور لبنان است چون که اسرائیل فاصله زیادی با محدوده هایی که در آن سفرهای نفتی و گازی وجود دارد مسافت زیادی دارد و این یک نوع تجاوز اقلیمی به آبهای لبنان به شمار می رود. اما برای اینکه لبنان را آرام و ساکت کنند و لبنان را به لحاظ اقتصادی و انرژی جزئی از محدوده اراضی اشغالی تلقی کنند چنین طرحی مدنظر قرار گرفت و طی آن قرار است تامین گاز لبنان توسط اسرائیل صورت بگیرد.

در این صورت آیا اسرائیل سایر نیازهای انرژی لبنان از جمله سوخت را نیز فراهم خواهد کرد و در این صورت باید شاهد کاهش و یا قطع صادرات ایران به لبنان باشیم؟

به لحاظ انرژی لبنان صد در صد به اسرائیل وابسته خواهد شد و در این صورت این موضوع می تواند یک مشکل سیاسی بزرگی برای لبنان و منطقه ایجاد کند. هدف آن است تا لبنان را از محور مقاومت جدا کنند. ضمن اینکه در گذشته نیز طرح های مشابهی وجود داشت که قرار بر این شد تا مصر تامین کننده اصلی گاز لبنان باشد که از طریق اردن و سوریه صورت بگیرد. اما به دلیل مخالفت سوریه اسرائیل تلاش می کند تا با طرحی جدید بر امور مسلط شود.

به عنوان سوال آخر گفته می شود که روسیه نیز از اجرای چنین طرحی حمایت کرده است آیا این کشور موافق اجرای این طرح است؟

روسیه به طور ضمنی از اجرای این طرح گازی حمایت کرده است چرا که روابط گسترده ای با اسرائیل دارد و در واقع با هر طرحی که تضمین کننده امنیت سیاسی، نظامی و اقتصادی اسرائیل باشد، از آن حمایت می کند. بنابراین می توان گفت که روسیه یک بازیگر چندگانه در منطقه به شمار می رود که در طول سالهای گذشته همواره از منافع اسرائیل در منطقه حتی در کشوری مانند سوریه دفاع کرده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *