برنامه ریزی برای اتصال شهرک شید رجائی به حرم، میدان شهدا و خواج ربیع:

خط 4 قطاری شهری مشهد در راه است

علی نژاد

ساخت مترو یا قطار شهری هم مانند ورود دیگر تکنولوژی ها با تاخیر و با چالش هایی همراه بوده است، تا جایی که آیت الله هاشمی رفسنجانی برای تبلیغ یا اقناع افکاری عمومی برای ساخت قطار شهری یا همان مترو در خطبه های نماز جمعه تهران این وسیله نقلیه را تشریح کرد و از مزایای آن گفت، و این گونه بود که شهر تهران هم به واسطه اهمیت، جمعیت و پراکندگی این وسیله نقلیه ارزان و بدون آلودگی را در دستور کار قرار داده و به سرعت توسعه داد، البته مشهد که همیشه بعد از پایتخت در همه امور جایگاه دوم را داشته است از زمان شورای اسلامی شهر در دوره اول ساخت مترو یا همان قطار شهری را در دستور کار قرار داد و در دوره های بعد نیز تداوم یافت.

اکنون با تلاش شورای اسلامی شهر و شهرداری ها در دوره های مختلف دو خط فعال و یک خط در حال احداث دارد و خط 4 قطار شهری نیزبرنامه ریزی ها در حال انجام است تا چهارمین خط قطارشهری مشهد نیز وارد مرحله جدیدی شود.

خط 4 کجاست؟

خط ۴ قطار شهری مشهد به طول ۱۷٫۵کیلومتر بلوار حُر را به خواجه ربیع (از شرق به شمال و برعکس) متصل می‌کند. این خط از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم عبور کرده و از بلوار مصلی به سمت شهرک شهید رجایی و جاده سرخس و بلوار حُر در امتداد میدان شهید عباسپور طی مسیر خواهد کرد. این خط پس از احداث و بهره‌برداری با  عبور از نزدیکی حرم مطهر بهترین دسترسی به حرم مطهر را برای زائران و مجاوران فراهم خواهد آورد.

کارگاه شفت ورودی تونل خط 4 در حال تجهیز است

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در حاشیه اولین جلسه از کارگروه ویژه بررسی خط 4 قطارشهری که در محل کارگاه شفت ورودی تونل این خط برگزار شد، گفت: کارگاه شفت ورودی تونل خط 4 در حال تجهیز است و از ابتدای دی‌ماه نیز براساس وعده داده شده، دستگاه تی‌بی‌ام فعال و عملیات حفاری انجام می‌شود.

مجتبی بهاروند اظهارکرد: سال 98 با مصوبه شورای شهر مشهد، شهرداری مکلف شد عملیات اجرایی احداث خط 4 قطارشهری را آغاز کند؛ پروژه‌ای که انتهای خواجه ربیع را به شهرک شهید باهنر متصل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه خط 3 قطارشهری مشهد دو منطقه کم‌برخوردار شهر را پوشش می‌دهد و موجب تسهیل دسترسی ساکنان این مناطق می‌شود، گفت: کارگاه شفت ورودی تونل خط 4 در حال تجهیز است و از ابتدای دی‌ماه نیز براساس وعده داده شده، دستگاه تی‌بی‌ام فعال و عملیات حفاری انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد عملیات حفاری خط 3 نیز فعال بوده و پس از مراسمی که چندی قبل برای ورود دستگاه حفار به پایانه مسافربری برگزار شد، تاکنون 360 متر به سمت شهرک ابوذر پیش‌رفت داشته است، افزود: در جبهه دیگر نیز دستگاه تی‌بی‌ام درحال حفاری به سمت امیریه بوده که امیدواریم تا پایان سال جاری عملیات حفاری خط 3 نیز کامل شود.

 از تاکیدات و دغدغه‌های شورا، شروع و اتمام به موقع و باکیفیت پروژه‌هاست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: یکی از تاکیدات و دغدغه‌های شورا، شروع و اتمام به موقع و باکیفیت پروژه‌هاست چراکه تاخیر در اجرای پروژه، هزینه‌های بسیاری را به شهر و شهروندان تحمیل می‌کند.

بتول گندمی در حاشیه اولین جلسه از کارگروه ویژه بررسی خط ۴ قطارشهری که در محل کارگاه شفت ورودی تونل این خط برگزار شد، با بیان اینکه بازدید امروز به منظور پیگیری و ارزیابی میزان پیشرفت پروژه بود، اظهار کرد: در مصوبه و تصمیمات بعدی مقرر شده بود که کارگروهی به منظور کنترل زمان‌بندی و نظارت بر عملکرد تشکیل شده که اولین جلسه این کارگروه، امروز در محل پروژه برگزار شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده، پروژه نسبت به برنامه زمانبندی ارائه شده به شورای شهر، عقب‌ است چراکه قرار بوده اجرای شفت تا اول مهرماه به پایان برسد و عملیات اجرای تونل خط ۴ را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیمانکار پروژه هم دغدغه‌هایی را در این بازدید مطرح کرد، افزود: مجموعه مدیریت شهری و شهرداری باید با جدیت پیگیر پیشرفت پروژه براساس برنامه زمان‌بندی باشد؛ یکی از تاکیدات و دغدغه‌های شورا، شروع و اتمام به موقع و باکیفیت پروژه‌هاست چراکه تاخیر در اجرای پروژه، هزینه‌های بسیاری را به شهر و شهروندان تحمیل می‌کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: تاخیر در پروژه با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده ، هیچ توجیهی ندارد.
گندمی با بیان اینکه ظرف ۱۰ روز آینده جلسه دوم کارگروه نیز برگزار خواهد شد، گفت: در این جلسه پیگیری‌های شهرداری و گزارش پیمانکار ارائه خواهد شد؛ پیمانکار قدرت کافی برای جبران عقب‌ماندگی سه ماهه را دارد و مدیریت شهری نیز حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد تا پروژه براساس برنامه زمان‌بندی پیش برود.

وی در پایان گفت: در مصوبه شورا ، هزار و ۹۰ میلیاردتومان برای اجرای تونل و ٣ شفت خط ۴ مترو پیش‌بینی و مصوب شده است.

image_print
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *