نگاهی به لیست پرکارترین بازیگران فجر 1401؛

شانس‌های سیمرغ

مریم اصغری

در دو سال اخیر عرصه سینما بحران جدیدالظهوری را پشت سر گذاشت که تا پیش از لین اتفاق نیفتاده بود، چراکه شیوع کرونا بسیاری از پروژه‌های سینمایی را به تعطیلی کشاند و برخی فعالین این حوزه را نیز از ما گرفت. اکنون اما بازگشایی مجدد سینماها که به تبع واکسیناسیون عمومی انجام شد، می‌تواند راه گریزی برای هنر هفتم فراهم کند. از همین رو نیز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نسبت پررونق ظاهر شده است.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» تلفیق دوباره جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر گامی مثبت و رو به جلو برای برگزاری قدرتمندتر این رویداد سینمایی کشور است. در این میان فهرست پرکارترین بازیگران این جشنواره همواره یکی از جذاب ترین اخبار برای سینما دوستان است. چراکه پرکارترین بازیگران جشنواره همواره شانس بیشتری برای نامزدی و یا کسب سیمرغ بلورین دارند.

در این خصوص سارا بهرامی، نسیم ادبی، شیرین آقارضا کاشی و رویا تیموریان هر کدام با داشتن دو فیلم پرکارترین بازیگران زن و امین میری، مصطفی زمانی، امیر آقایی، صابر ابر، پژمان جمشیدی و نادر فلاح هر کدام با داشتن دو فیلم پرکارترین بازیگران مرد این دوره از جشنواره هستند که در ادامه این گزارش نگاهی به حضور این افراد در این دوره از این فستیوال سینمایی داریم.

پژمان جمشیدی

جمشیدی با دو فیلم «بی مادر» به کارگردانی سید مرتضی فاطمی نویسی و «علفزار» ساخته کاظم دانشی راهی چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌شود و به مانند سال‌های قبل حضور پررنگی در این دوره از جشنواره دارد.

در «بی‌مادر» جمشیدی با داستان متفاوتی در ژانر اجتماعی با  امیر آقایی، میترا حجار و پردیس پورعابدینی همبازی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: انسان چیزی به دست نمی‌آورد، مگر چیز‌هایی از دست بدهد.

علفزار نیز مضمونی اجتماعی دارد و فیلم‌نامه آن بر اساس داستان‌های واقعی به نگارش درآمده و جمشیدی در این فیلم با سارا بهرامی، ترلان پروانه و ستاره پسیانی همبازی شده و بهرام رادان تهیه کننده این اثر است.

نسیم ادبی

نسیم ادبی نیز در فیلم سینمایی «خائن کشی» به کارگردانی یکی از کارگردانان برجسته یعنی مسعود کیمیایی با سارا بهرامی دیگر بازیگر پرکار جشنواره فیلم فجر همکاری کرده است. فیلمی که درباره رفاقت و ‎مردمداری است و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد.

همچنین « نمور» به کارگردانی داوود بیدل دومین فیلم این بازیگر در چهلمین دوره از این جشنواره است که در ژانر ملودرام اجتماعی ساخته شده و داستان آن درباره خانواده ای است که پس از مدت ها به بهانه فوت شوهرِ خواهرشان به به زادگاه خود در منطقه‌ای از شمال رفته و با اتفاقات مختلفی مواجه می‌شوند.

امیر آقایی

امیر آقایی نیز در «خائن کشی» مسعود کیمیایی در کنار مهران مدیری، پانته آ بهرام، نادر فلاح و پولاد کیمیایی حضور دارد. او همچنین با «بی مادر» سید مرتضی فاطمی نویسی راهی چهلمین جشنواره فیلم فجر است.

بد نیست اشاره کنیم که امیر آقایی از آن دست بازیگرانی است که همواره از ایفای هر نقشی برآمده است. بنابراین با دوشانس در این دوره، می‌توان او را یکی از افرادی دانست که احتمالا دست خالی از جشنواره بیرون نیاید.

رویا تیموریان

«شادروان» به کارگردانی حسین نمازی و «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس فیلم‌هایی است که رویا تیموریان در آن حضور دارد. همبازی شدن این بازیگر با پریناز ایزدیار، نادر فلاح و هوتن شکیبا در داستانی که روایتگر یک عاشقانه است نقطه قوتی برای «ملاقات خصوصی» محسوب میشود.

وی همچنین در «شادروان» با ژانر اجتماعی که درباره زندگی خانواده‌ای حاشیه‌نشین در شهر تهران است، در کنار بازیگرانی همچون سینا مهراد، نازنین بیاتی و گلاره عباسی حضور دارد.

صابر ابر

صابر ابر امسال با دو فیلم «بدون قرار» قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی و «بی رویا» ساخته آرین وزیردفتری راهی چهلمین جشنواره فیلم فجر است که البته در «بی رویا» به عنوان تنها بازیگر مطرح مرد حضور دارد و با طناز طباطبایی همبازی است.

در خصوص «بدون قرار» نیز  شعیبی عنوان کرده که نوشتن فیلمنامه این کار، حدود ۱۵ سال به‌طول انجامیده است.‌

شیرین آقارضا کاشی

این بازیگران کمتر شناخته شده سینما امسال نام خود را در میان بازیگران پرکار سینما در جشنواره فیلم فجر می‌بیند، بازیگری که با دوشانس می‌تواند امیدوار به دریافت نخستین سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر باشد.

وی در دو فیلم «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و همچنین فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی به ایفای نقش پرداخته است. باید یادآور شویم «ضد»  درامی سیاسی است که در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود.

امین میری

امین میری امسال نیز همچون سال‌های گذشته دست پر به جشنواره فیلم فجر آمده است، هرچند که به واسطه غیبت نرگس آبیار وی امسال فیلمی با این کارگردان سینما ندارد.

میری در دو  فیلم «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی و همچنین «بیرو» ساخته مرتضی علی عباس میرزایی و برای نخستین سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در کارنامه خود می جنگد.

سارا بهرامی

سارا بهرامی همچون سال‌های گذشته دست پر به جشنواره آمده و حضور در فیلم «خائن کشی» و «علفزار» و همبازی شدن با چهره‌هایی همچون مهران مدیری، امیر آقایی، میترا حجار، پردیس پورعابدینی و… در این دو فیلم برای او نیز خوب است.

نادر فلاح

«خائن کشی» و «ملاقات خصوصی» در کارنامه چهلمین جشنواره فیلم فجر نادر فلاح نیز وجود دارد.

بد نیست اشاره‌ای کنیم امید شمس، کارگردان «ملاقات خصوصی» یکی از فیلم اولی‌های امسال سینماست که پیش‌تر در عرصه فیلم کوتاه فعالیت و دستاوردهایی در جشنواره‌های ایرانی و خارجی داشته است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *