معاون گردشگری استان در گفت و گو با صبح امروز اعلام کرد:

کشورهای همسایه؛ بازار هدف گردشگری خراسان رضوی

گردشگری خراسان رضوی نیز با پاندمی کرونا تحت تاثیر کاهش سفرها قرار گرفت و اگر چه رو به جلو حرکت می‌کرد اما کرونا این صنعت را به کما برد، اکنون متولیان گردشگری استان بر بازارهای هدف گردشگری کشورهای همسایه تمرکز کرده‌اند تا این صنعت از کما خارج شود.

اولویت مسافران در پسا کرونا

کمتر از ۲۵۰۰ نفر از ۵۲ کشور و منطقه در نظرسنجی گردشگران سلامت ۲۰۲۱ انجمن گردشگری سلامت (WTA) شرکت کردند تا با توجه به برنامه‌ریزی سفرهای پساکرونا به صنعت مهمان‌نوازی، موسسه‌های گردشگری و آژانس‌ها یا مشاوران مسافرتی کمک کنند که درک بهتری از اولویت‌های گردشگران سلامت (گردشگرانی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند) داشته باشند.

آخرین نظرسنجی از WTA مشخص می‌کند در برنامه‌ریزی سفرهای سلامتی برای کاربران (طی دو سال آینده)، چه منابع، امکانات، فعالیت‌ها و پیشنهاداتی مهم هستند و چه چیزی اصلا مهم نیست و چه چیزی ممکن است بر آنان تاثیر بگذارد.

نظرسنجی آنلاین سه ماهه (آوریل، مه و ژوئن ۲۰۲۱)  WTA که با همکاری دکتر دنی کسلر، استادیار دانشگاه Dongseo و کالج بین‌المللی در بوسان کره‌جنوبی انجام شد پیشنهادهای برتر و مهم را ارائه کرده است.

محیط هتل مطمئن و تمیز تایید شده در بین نسل‌های مختلف رتبه اول را کسب کرد و  مواردی مانند دسترسی به متخصصان سلامت روان، ردیاب‌های تناسب اندام و برنامه‌هایی برای کنترل ضربان قلب، دسترسی به متخصص تغذیه، دسترسی به پزشکان برای مشاوره‌های انفرادی یا آزمایش‌های پزشکی که می‌تواند مستعد ابتلا به مسائل پزشکی آینده را پیش‌بینی کند و دسترسی به سایر پزشکان سلامت اهمیت نداشتند.

این رتبه‌بندی با یک پرسش قابل‌بحث دنبال شد؛ «زمان شروع دوباره سفرها به چه نکاتی اهمیت می‌دهید؟».

سه مورد ایمنی از نظر فیزیکی، قرار گرفتن در معرض بیماری کووید- ۱۹ و دسترسی به فضاهای آرام، ساکت، طبیعت و فضای باز مهمترین موضوعات عنوان شده بودند.

در این نظرسنجی همچنین از پاسخ‌دهندگان خواسته شد تا در مورد رزرو سفرهای سلامتی در دو سال آینده و مواردی که اهمیت بیشتری دارد، رتبه‌بندی ارائه کنند که شامل قیمت، انعطاف‌پذیری، اعتماد و مدیریت مقصد بود.

آن دیمون، رئیس و مدیر عامل انجمن گردشگری سلامتی گفت: این یافته‌ها برای ارائه بینشی درباره بهبود صنعت گردشگری و اولویت سلامتی اهمیت دارد.

نتایج بررسی‌های نظرسنجی‌های گذشته نشان می‌دهد که اهمیت طبیعت به‌عنوان موضوع مهم و اولویت اصلی برای گردشگران سلامت بوده است اما اکنون شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای خود مراقبتی هستیم زیرا افراد به سلامتی خود نسبت به گذشته اهمیت بیشتری می‌دهند.

کشورهای همسایه در اولویت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش ورود گردشگر به این استان از کشورهای همسایه در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد.

یوسف بیدخوری روزگذشته با بیان این مطلب افزود: در این راستا توسعه گردشگری در دوران پس از کرونا و تقویت روابط با کشورهای عراق، عمان، افغانستان، هندوستان و پاکستان جزو اولویتهای حوزه گردشگری زیارت و گردشگری سلامت خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: در این میان کشور عراق و گردشگران آن از اول آبان ماه و اجرای طرح لغو روادید مختص سفرهای هوایی استقبال خوبی نشان داده‌اند و طی نیمه نخست این ماه ۱۲ هزارو ۱۲۶ نفر آنان وارد مشهد شدند.

 پرواز مستقیم از کشورهای همسایه

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه روزانه ۱۳ پرواز مستقیم از کشورهای دیگر به مشهد انجام می‌شود که بیشترین تعداد آن با پنج پرواز از شهرهای نجف، بغداد و بصره کشور عراق است گفت: سایر پروازهای مستقیم از شهرهای تاشکند در ازبکستان، استانبول ترکیه، بیشکک قرقیزستان، کابل، هرات و مزار شریف در افغانستان، دوحه در قطر، دبی در امارات متحده عربی و کویت انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به ضرورت تقویت صنعت گردشگری و رونق آن در دوران پساکرونا لازم است اقدامات اعتمادبخش و برنامه‌ریزی برای افزایش ورود گردشگران به مشهد و استان خراسان رضوی انجام شود.

بیدخوری با بیان اینکه آمار گیری دقیق از ورود گردشگران خارجی به مشهد با توجه به عدم برخی پروازهای مستقیم به مشهد اندکی سخت و زمان‌بر است، ادامه داد: با متمرکز شدن فعالیت‌ ورود و خروج گردشگران خارجی و ثبت آن در بستر سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات وزارت میراث‌ فرهنگی و گردشگری (جانا) میتوان به راحتی کم و کیف تردد گردشگران خارجی را به استان رصد و تحلیل نمود.

توسعه صنعت و تبادلات گردشگری محور گفت‌وگوی رئیس جمهور ایران و پاکستان

به نظر می‌رسد استراتژی جذب گردشگر از کشورهای همسایه در سطوح کلان کشور نه تنها سیاست‌گذاری شده بلکه وارد مرحله اجرا شده است، سفیر پاکستان در ایران با اشاره به دیدار رئیس جمهوری ایران و پاکستان در عشق‌آباد گفت: گسترش صنعت گردشگری و توسعه تبادلات گردشگری یکی از محورهای گفت‌وگوی رئیس جمهور ایران و پاکستان در دیدار عشق‌آباد بوده است.

رحیم حیات قریشی روز گذشته در حاشیه بازدید از مجموعه تاریخی فرهنگی آرامگاه فردوسی با بیان این مطلب اظهار کرد: باعث افتخار است که این فرصت فراهم شد تا به آرامگاه فردوسی آمده و به فردوسی به عنوان بزرگ‌ترین شاعر ایرانی که بسیار به احیای زبان فارسی کمک کرده، ادای احترام کنم.

سفیر پاکستان در ایران با بیان این‎که ایران یکی از بزرگ‎ترین و زیبا‎ترین کشورهای دنیاست که دیدنی‌های زیادی دارد، افزود: فرهنگ، سنت‌ها، آداب و غذا جزء جاذبه‌های دیدنی این کشور است.

مشهد دیدنی‌های زیادی برای گردشگران خارجی دارد

حیات قریشی با بیان این که شهر مشهد دیدنی‌های زیادی برای گردشگران خارجی دارد، تصریح کرد: مشهد دومین شهر بزرگ و یکی از زیباترین شهرهای ایران است که تاکنون چندین نوبت به این شهر سفر کرده‌ام و به عقیده من پس از حرم مطهر امام رضا(ع)، آرامگاه فردوسی مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهرمشهد است.

وی یادآور شد: شهرهای دیگر استان خراسان رضوی که در نزدیکی مشهد قرار دارند نیز زیبا و دیدنی هستند، در شهر نیشابور آرامگاه فریدالدین عطار نیشابوری، حکیم عمر خیام نیشابوری وجود دارد. علاوه بر این جاذبه‌های گردشگری زیادی در شهرهای اطراف وجود دارد که افراد هنگاه سفر می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

سفیر پاکستان در ایران با بیان این‌که کشور ایران و پاکستان همسایه، دوست و برادر هستند، گفت: هرساله یک میلیون گردشگر از پاکستان وارد ایران می‌شوند که عمده این افراد برای زیارت حرم امام رضا(ع) به مشهد می‌آیند.

فرصت گسترش روابط به ویژه در حوزه گردشگری

حیات قریشی اضافه کرد: فرصت‌های زیادی برای گسترش روابط به ویژه در حوزه گردشگری بین مشهد و شهرهای مختلف پاکستان وجود دارد که از جمله آن ‌می‌توان به روابط شهر لاهور و مشهد اشاره کرد.

سفیر پاکستان در ایران با اشاره به دیدار هفته گذشته روسای جمهوری ایران و پاکستان در عشق‌آباد اظهار کرد: در دیدار این دو رئیس جمهوری، یکی از محورهای گفت‌وگو گسترش صنعت گردشگری و توسعه تبادلات گردشگری بین دو کشور بوده است.

حیات قریشی خاطرنشان کرد: یکی از مقاصد گردشگری پاکستانی‌ها شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد، اصفهان، شیراز، تهران کرمان و … دیدنی است، ایران جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که اگر فرد گردشگر یک ماه هم در ایران بماند، برای دیدن جاذبه‌های زیبای ایران با کمبود زمان مواجه می‌شود.

توصیه به گردشگران پاکستانی

وی تصریح کرد: به عنوان سفیر پاکستان در ایران به تمام گردشگران پاکستانی توصیه می‌کنم که برای سفر به ایران و دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران برنامه‌ریزی کنند.

سفیر پاکستان در ایران همزمان با بازدید از مجموعه آرامگاه فردوسی مشهد برگزاری هفته‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های مشترک در ایران و پاکستان نوید داد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *