برنامه های متعددی درباره عکس العمل به آمریکا تدارک دیده شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه امید ترامپ برای دستیابی به اهدافش از طریق اروپا ناامید شده است، گفت: ترامپ به دنبال اعمال فشار بر اروپا برای تبعیت از سیاست‌های یکجانبه‌اش علیه کشورمان است.

جوادکریمی قدوسی  با اشاره به اینکه مواضع جدید ترامپ مبنی بر اینکه کشورش برای مقابله با ایران نیازی به کشورهای اروپایی ندارد و در این میان اعتراضی به تجارت اروپایی‌ها با کشورمان ندارد، گفت: چنین سخنانی هشدار برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود زیرا ترامپ از طریق ابزارهایی که در دست دارد می تواند این کشورها را تحت فشار قرار دهد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضع گیری اخیر رییس جمهور آمریکا در واکنش به سخنان رهبر انقلاب و ارائه پیام روشن به اروپایی ها انجام شده است، اظهار کرد: رهبر انقلاب تاکید کردند که اروپایی ها در ارتباط با کشورمان نباید دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا باشند و در مسائلی همچون موشکی و غیره دخالت کنند، لذا امید ترامپ برای اینکه از این طریق به اهدافش برسد ناامید شد.

وی ادامه داد: رییس جمهور آمریکا در مواضع اش اعلام کرده که بدون همراهی اروپایی ها با ایران مقابله می کند زیرا مراکز مبادلات ارزی و غیره همواره به عنوان اهرم فشار در اختیارش وجود داشته است، از این رو اروپایی ها نیز بعد از مدتی باید با آمریکا همراه شوند.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه قوانینی مانند کاتسا و امثال آن دست آمریکا برای اعمال فشار بر اروپا و همراه کردن کشورهای اروپایی با سیاست هایش را باز گذاشته است، تصریح کرد: امروزه بانک‌های معروف دنیا تحت نظر سیستم خزانه داری ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کنند، از این رو در صورت عدم تبعیت از سیاست‌های آمریکا جریمه خواهند شد که این مهم نیز اهرم فشار دیگری بر اروپا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مسئولان کشورمان برای جلوگیری از بروز مشکل، باید به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی و درون‌زا باشند، خاطرنشان کرد: در این بین می توان با همکاری کشورهای منطقه مانند عراق، ترکیه و غیره نیز  شرایط اقتصادی را ایجاد کرد که همه تحریم ها دور زده شود و فشارها به کشورمان وارد نشود.

 

پیش‌بینی سناریوهای واکنش به نقض برجام در هفتمین گزارش وزارت خارجه

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، یادآور شد: سناریوهای واکنش جمهوری اسلامی به نقض برجام یا خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در هفتمین گزارش وزارت خارجه پیش‌بینی شده است.

هادی شوشتری در توضیح هفتمین گزارش برجام وزارت امور خارجه، گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه هر سه ماه یکبار باید گزارشی را در راستای اجرای تبصره یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» به مجلس ارایه کند، از این رو هفتمین گزارش در روزهای اخیر تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این گزارش بسیار خوب بوده به نوعی که وزارت امور خارجه نقاط قوت و ضعف اجرای برجام را شرح داده است، البته سناریوها و برنامه‌های احتمالی در مورد موضوع‌های مختلف نیز در این گزارش پیش‌بینی شده است.

وی افزود: علی‌رغم ایراد اظهاراتی در مورد عدم شفافیت بخش فاینانس این گزارش، چند اگزیم بانکی که با جمهوری اسلامی ایران قرارداد منعقد کرده‌اند و همچنین مقدار این قراردادها و سرمایه‌ها مشخص شده است.

شوشتری با بیان اینکه جزئیات فاینانس‌ها باید از سوی وزارت اقتصاد و دارایی به مجلس ارایه شود، گفت: طبیعی است که عدم توضیح درباره جزئیات ریز این قرارداد و سرمایه‌های جذب شده، در حوصله گزارش وزارت امور خارجه نگنجد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: وزارت امور خارجه در هفتمین گزارش برجامی خود به مجلس سناریوهای احتمالی در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای یا نقض آن از سوی طرف‌های مقابل را تدوین و پیش‌بینی کرده است.

 

با تقویت بنیه دفاعی دشمن جرات نمی‌کند از موضع بالا با ما برخورد کند

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس گفت: اگر قدرت نظامی داشته باشیم دشمن جرات نمی‌کند از موضع بالا و تحکم با ما برخورد کند.

محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان علمی مبنی بر اینکه قدرت دفاعی ایران باید بیشتر شود تا دشمن جری نشود، گفت: قاعدتا در هر زمینه‌ای که ضعف وجود داشته باشد، حقوق‌ کشور و ملت از سوی دشمنان پایمال می‌شود.

وی با بیان اینکه آمریکا و کشورهای اروپایی از طریق چپاول کشورهای ضعیف به قدرت رسیده‌اند، متذکر شد: ابرقدرت‌ها کشورهای ضعیف را تحت سیطره خود در می‌آورند و با چپاول دارایی و ثروت آنان به قدرت و ثروت می‌رسند.

دهقان با تأکید بر اینکه آن چیزی که مانع چپاول دارایی ملت‌ها می‌شود قدرت آنان است، تصریح کرد: قدرت یک کشور مؤلفه‌های بسیار زیادی دارد که یکی از مؤلفه‌های آن وحدت ملی است اما در کنار آن باید حتما ابزار دفاعی هم وجود داشته باشد.

نماینده مردم چناران و طرقبه درمجلس ادامه داد: اروپایی‌ها و آمریکا باهم هم‌داستان هستند که قدرت دفاعی ما را تضعیف کنند و به همین دلیل یک تقسیم کار نانوشته‌ای بین آنان صورت گرفته به این شکل که آمریکایی‌ها زیر بار برجام نروند و دبه درآورند و از سوی دیگر اروپایی‌ها هم به ظاهر معتقد به ادامه برجام باشند اما در عمل به دنبال کنترل قدرت منطقه‌ای و توان موشکی ما هستند.

وی گفت: با نگاهی دقیق به صحبت‌های مسئولان اروپایی می‌توان دریافت که هدف آنان با آمریکایی‌ها یکی است اما تاکتیک‌شان متفاوت است و ما اگر می‌خواهیم وحدت ملی و اقتدار درونی‌مان را حفظ کنیم، باید به دنبال تقویت بنیه دفاعی‌مان باشیم.

دهقان با تاکید بر اینکه اگر قدرت نظامی داشته باشیم دشمن گستاخ نمی‌شود و جرات نمی‌کند از موضع بالا و تحکم با ما برخورد کند، خاطرنشان کرد: امروز اگر می‌خواهیم قدرت بازدارندگی‌مان را افزایش دهیم، نیازمند تقویت قوای نظامی هستیم تا دشمن جرات نکند به ما تشر بزند.

 

 

منبع: خانه ملت

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *