پیشگیری بهترین راه جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان، تورم لثه و گیرغذایی از عوامل ایجاد دردهای شدید دندان است. همچنین تحلیل لثه و در معرض قرار گرفتن ریشه در برابر غذا، گرما و سرما می‌تواند موجب بروز علائمی مثل حساسیت و درد و ناراحتی شود. بعد از مرحله پوسیدگی، دندان‌ها به سرما و گرما حساس می‌شوند.
برای پیشگیری از ایجاد هر بیماری باید علل ایجاد کننده آن بیماری را بشناسیم. در مورد پوسیدگی دندان و پیشگیری از آن نیز لازم است ابتدا با عوامل ایجاد کننده آن آشنا شویم.
دکتر امیر ارژنگ منش در ارتباط با دلایل پوسیدگی دندان اذعان کرد: برای ایجاد پوسیدگی دندان دلایل زیادی مطرح شده است اما بطور کلی چهار عامل اصلی میکروبها، مواد قندی، مقاومت شخص و دندان و زمان در ایجاد پوسیدگی دندان نقش دارند. این چهار عامل، همواره ایجاد پوسیدگی می کنند و اگر هر کدام نباشد، دندان پوسیده نمی شود. بدون میکروب، پوسیدگی در دندان اتفاق نمی افتد. اگر میکروبها حضور داشته باشند و مواد قندی نباشد، شدت وقوع پوسیدگی به این اندازه نخواهد بود. وجود میکروبها و مواد قندی نیز در اشخاصی که مقاومت طبیعی نسبت به بیماری دارند نمی تواند پوسیدگی ایجاد کند و بالاخره میکروبها و مواد قندی و کمبود مقاومت شخص و دندان نیز در یک لحظه و یک روز سبب خرابی دندان نمی شود، بلکه مدت زمانی لازم است تا اینها بتوانند سطح سخت دندان را خراب کنند.
همچنین وی در ارتباط با علائم پوسیدگی دندان اشاره کرد: وقتی دندانی دچار پوسیدگی می شود، ممکن است یک یا چند مورد از علامتهای زیر را داشته باشد: تغییر رنگ مینای دندان، در محل پوسیدگی مینا قهوه ای یا سیاه رنگ می شود. سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی، گاهی میزان این تخریب کم است و فقط با معاینه دقیق مشخص می شود و گاهی مقدار زیادی از دندان از بین می رود، به طوری که شخص فکر می کند دندان او شکسته است. حساس بودن یا درد گرفتن دندان در موقع خوردن غذاهای سرد، گرم، ترش و شیرین. حساس بودن دندان یا درد گرفتن دندان وقتی که دندانها را روی هم فشار می دهیم. بوی بد دهان می تواند به علل مختلف ایجاد شود که یکی از علتهای آن پوسیدگی دندانها است. گیر کردن مواد غذایی بین دندانها و پاره شدن نخ دندان پوسیدگی بین دندانی می تواند باعث گیر کردن مواد غذایی بین دندانها و پاره شدن نخ دندان هنگام استفاده شود.
دکتر ارژنگ منش در پاسخ به این سوال که چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم یادآور شد: ممکن است خودتان از تشکیل حفره در دندان خود اگاه نباشید، به همین دلیل باید به طور منظم معاینات دندان پزشکی داشته باشید و دندان خود را تمیز کنید. در کنار آن اگر دندان درد را تجربه کردید و یا سیاه شدن دندان و هر کدام از علائم بالا به دندان پزشک خود را در اسرع وقت مراجعه کنید.
وی همچین ضمن تاکید بر رعایت بهداشت دندان و مراقبت آن نکاتی برای پیشگیری دندان اشاره کرد: پیشگیری بهترین راه جلوگیری از پوسیدگی دندان است و بهداشت دندان و دهان مناسب میتواند از بروز حفره ها و پوسیدگی دندان جلوگیری کند. برای جلوگیری از ایجاد این حفره ها چند نکته را باید رعایت کنید مثل؛ مسواک زدن دندان ها با خمیر دندان حاوی فلوراید بعد خوردن و نوشیدن، استفاده از نخ دندان، آبکشی دهان بعد از خوردن غذا، استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید، انجام معاینات دندانپزشکی منظم، استفاده از درزگیر های دندان، نوشیدن برخی آبهای حاوی فلوراید، خوردن غذا های سالم، پرهیز از خوردن میان وعده هایی مثل چیپس، پفک، آب نبات و… .

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *